2008-10-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Fördjupar mig förmodligen i det där imorgon, tack för visat intresse!

Det är inte så knepigt, bygger på energins bevarande.
Citera
2008-10-26, 15:41
Medlem
Lifelovers avatar
Är rejält bakis, så allt känns lite knepigt att processa
En fråga bara:
Om man tar en av de två slangarna som går från pumparna och dubblar diametern, borde det inte ge rätt slang?
Citera
2008-10-26, 18:07
Medlem
Avva66s avatar
Dubblar du diametern så fördubblar du inte arean,
endast diametern.
Dubbla arean för tex en 8mm slang är drygt 11mm.

Förklara istället vad det ska va till, det kanske inte behövs
nåt mattegeni till det då.
Citera
2008-10-26, 20:58
Medlem
Lifelovers avatar
Det ska ju vara till hans bil, om det var det du menade. Är ganska kass på bilar och tydligen på uträkningar med, så mycket mer än så vet jag inte. Det ska pumpas bensin från två pumpar som sitter ungefär under skuffen, fram till två spridare i närheten av motorn. Står 3000cc vid varje spridare på hans "ritning".
Citera
2008-10-26, 22:13
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Det ska ju vara till hans bil, om det var det du menade. Är ganska kass på bilar och tydligen på uträkningar med, så mycket mer än så vet jag inte. Det ska pumpas bensin från två pumpar som sitter ungefär under skuffen, fram till två spridare i närheten av motorn. Står 3000cc vid varje spridare på hans "ritning".
Vad du behöver veta är hur mycket flöde du har i spridarna vid 3 bars tryck. De förbrukar inte 8,5 liter/min.

Bränslesystemet är ju ett slutet system med en återledning, och en tryckregulator som håller trycket i systemet på 3 bar. Pumpar och ledningar måste dimensioneras för att inte få ett tryckfall vid WOT (wide open throttle) för då kommer motorn gå magert, och det är definitivt inte bra.

Eller så låter man bli att räkna och drar till med ½"-ledning och AN10-kopplingar, vilket ska räcka.
Citera
2008-10-27, 18:08
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Vad du behöver veta är hur mycket flöde du har i spridarna vid 3 bars tryck. De förbrukar inte 8,5 liter/min.

Bränslesystemet är ju ett slutet system med en återledning, och en tryckregulator som håller trycket i systemet på 3 bar. Pumpar och ledningar måste dimensioneras för att inte få ett tryckfall vid WOT (wide open throttle) för då kommer motorn gå magert, och det är definitivt inte bra.

Eller så låter man bli att räkna och drar till med ½"-ledning och AN10-kopplingar, vilket ska räcka.

Jo jag vet att jag är ute och cyklar Förvånad över att så många faktiskt förstod mig ändå, nu såhär i efterhand. Tack alla för svaren, men jag tror inte vi kommer så mycket längre då min information är väldigt bristfällig. Ska tipsa om ½"-ledningen och AN10-kopplingarna och hoppas han fattar vad det är!

Tack igen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in