2008-10-22, 22:22
Medlem
Tjena min lillebror (helt allvarligt..) undrar vart man kan hitta ett färdigskrivet teknikarbete på ett par sidor, med utvecklade formuleringar, lite komplicerade reflektioner och väldigt bra fakta. Han går i 9an, själv hoppade jag av gymnasiet - och det var flera år sen jag gick i högstadiet. Jag är 21år nu.

Han säger att teknikarbetet ska handla om en sak. Vad som helst.
Svar till dessa frågor ska förekomma på arbetet;
Vem var uppfinnaren? Berätta om honom/henne.
Beskriv uppfinningen;
- När/var uppfanns den?
- Hur fungerar den?
- Vad används den till?
Hur har uppfinningen utvecklats fram till idag?
Varför uppfanns uppfinningen vid just den tidpunkten? Vilket behov fanns?
Vilka för- och nackdelar innebar uppfinningen mot natur, samhälle och människornas livsvillkor?
Hur tror du att samhället skulle se ut idag om inte uppfinningen hade uppfunnits?
Fundera och formulera på ett papper hur denna uppfinning skulle kunna vidareutvecklas? Rita gärna.

Jag kan citera vad han har sagt;
"Jag har så sjukt jävla mycket inlämningsuppgifter tills nu på fredag, 4st.. och sen har vi ett jävla prov.. Jag hinner inte med allting, och det är lov nu nästa vecka.. och allt ska bli klart nu på fredag!"

Vare sig ni tror på det eller inte.. finns det någonstans man kan hitta färdigskrivna teknikarbeten som innehåller frågorna jag skrev? Eller någon sida man kan iaf kopiera ifrån. Brodern min har enligt han själv sökt men inte hittat något. Spelar ingen roll vilket sak han ska skriva om. Bara det är ett bra arbete. Vore jävligt snällt!

Wikipedia har en del om massa olika saker, men hört att väldigt mycket inte stämmer. Men om det stämmer skulle någon kunna fixa ihop ett arbete av faktan där? Ni behöver inte göra om, bara fixa till det.
Citera
2008-10-22, 22:27
Medlem
zugfahrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunipeN
Tjena min lillebror (helt allvarligt..) undrar vart man kan hitta ett färdigskrivet teknikarbete på ett par sidor, med utvecklade formuleringar, lite komplicerade reflektioner och väldigt bra fakta. Han går i 9an, själv hoppade jag av gymnasiet - och det var flera år sen jag gick i högstadiet. Jag är 21år nu.

Han säger att teknikarbetet ska handla om en sak. Vad som helst.
Svar till dessa frågor ska förekomma på arbetet;
Vem var uppfinnaren? Berätta om honom/henne.
Beskriv uppfinningen;
- När/var uppfanns den?
- Hur fungerar den?
- Vad används den till?
Hur har uppfinningen utvecklats fram till idag?
Varför uppfanns uppfinningen vid just den tidpunkten? Vilket behov fanns?
Vilka för- och nackdelar innebar uppfinningen mot natur, samhälle och människornas livsvillkor?
Hur tror du att samhället skulle se ut idag om inte uppfinningen hade uppfunnits?
Fundera och formulera på ett papper hur denna uppfinning skulle kunna vidareutvecklas? Rita gärna.

Jag kan citera vad han har sagt;
"Jag har så sjukt jävla mycket inlämningsuppgifter tills nu på fredag, 4st.. och sen har vi ett jävla prov.. Jag hinner inte med allting, och det är lov nu nästa vecka.. och allt ska bli klart nu på fredag!"

Vare sig ni tror på det eller inte.. finns det någonstans man kan hitta färdigskrivna teknikarbeten som innehåller frågorna jag skrev? Eller någon sida man kan iaf kopiera ifrån. Brodern min har enligt han själv sökt men inte hittat något. Spelar ingen roll vilket sak han ska skriva om. Bara det är ett bra arbete. Vore jävligt snällt!

Wikipedia har en del om massa olika saker, men hört att väldigt mycket inte stämmer. Men om det stämmer skulle någon kunna fixa ihop ett arbete av faktan där? Ni behöver inte göra om, bara fixa till det.

Tyvärr, däremot kan jag tänka mig och ligga med hans fru i framtiden om han behöver hjälp med det, när familjebestyren blir för ihärdiga.
Citera
2008-10-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zugfahrer
Tyvärr, däremot kan jag tänka mig och ligga med hans fru i framtiden om han behöver hjälp med det, när familjebestyren blir för ihärdiga.
Moget sagt
Citera
2008-10-22, 22:45
Medlem
Itmans avatar
Blir nog ganska svårt att hitta något som uppfyller alla kriterier men:
http://mimersbrunn.se/Kylskaapet_1616.htm

Finns säkert fler arbeten på mimersbrunn men kylskåp är ju skoj. Mimersbrunn håller, tycker jag, en ganska kass kvalité på sakerna men bror din verkar ju inte ha MVG-ambitioner så..

Edit:
Jag har inte läst igenom arbetet för det orkar jag inte.
"Och ny is fick man köpa typ 2-3 gånger i veckan minst."
Senast redigerad av Itman 2008-10-22 kl. 22:50.
Citera
2008-10-22, 23:08
Medlem
tycker han borde kunna skriva det själv, är bara kolla på 2 uppsatser och skriva ihop det med egna ord.
annars lämna aldrig in ett arbete du hittat på nätet, försök byta ut mot dina egna ord. väldigt enkelt (och också vanligt) att en lärare googlar på en mer ovanlig mening i uppsatsen och direkt kommer hela upp som första träff.
Citera
2008-10-22, 23:27
Medlem
Itmans avatar
Jo, det tar väl max 2 timmar att ordbajsa ihop ett arbete på ett par sidor.
Citera
2008-10-23, 00:07
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zugfahrer

Kan fan inte sluta skratta... Roligast kommentaren jag läst på länge
Citera
2008-10-23, 17:34
Medlem
Lär dig planera arbetet istället för att skjuta på det. Dessutom brukar lärare titta på hemsidor där uppsatser finns för att se om någon kopierat.
Senast redigerad av Pendel 2008-10-23 kl. 17:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in