2019-03-24, 14:09
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Cissi Wallin kör full tjära och fjädrar. Manifestation utanför teatern igår. Löfte om att betala advokatkostnader om det skulle bli några om fler outar osv. Det är helt enkelt dags för ytterligare en mediaman som skall krossas. Den här gången verkar det finns mer kött på svinbenet dessutom, även om själva domen är gammal.

Finns flera kul fronter att hålla koll på.

1. Även om Ramberg är dömd kan det räknas som förtal att dra upp det. "Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken". Det hela kan alltså hamna i all sin osmaklighet hos en domstol som måste välja mellan lagen och att själva hängas ut av Cissi Wallin.

2. Dramatens styrelse. Här blir det syntax error på riktigt för den som vill stå på den "goda" sidan.

2. a I styrelsen sitter Sara Danius som Cissi Wallin et al knytblusdemonstrerade för och höll upp som hjältinnan som slogs mot mediemännen i akademin.

2.b Dessutom hittar vi Raoul Grunthal, VD för Shipstedt och alltså högste chef för Aftonbladet i Sverige. Vilket betyder att han står nära Jan Helin som Cissi anklagar för att skydda Virtanen.

3. Ramberg har jobbat med halva kultursverige och har satt på flera superkändisar i kändissvängen såsom Lena Ohlin, Fröling och vilka det nu var. Dessutom ett eller ett par kända barn. Så nu skall det väljas sida, gråtas ut, distanseras och så vidare.

Det hela har alltså vissa förutsättningar att bli ett ganska kul avsnitt i följetången där godhetsvänstern och det svårt vänsterblivna kulturetablissemanget grisbrottar med varandra i olika konstellationer. Får hoppas att Ramberg inte bara ger upp och slinker undan i mörkret utan går full Virtanen med dementier, förtalsmål och hela baletten.
Citera
2019-03-24, 14:17
Medlem
Karlen är ju uppenbart rubbad på riktigt. Ändå vet jag inte vad som är mest stört - en sjuttioårig rubbad våldsman eller en massa halvkarlar som i periferin står som fågelholkar runt idioten.

Det är fan vilka fjollor det bor i Sverige. Fanns det inte EN enda karl i närheten?
Citera
2019-03-24, 14:20
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlaadDracuu
Namnges Örjan i Svt’s dokumentär om Josefin? Eller är han tillochmed med i den?
Nej, det sas mycket lite om honom som person, inget om att han var en känd skådespelare ens.
Citera
2019-03-24, 14:22
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
...
2. Dramatens styrelse. Här blir det syntax error på riktigt för den som vill stå på den "goda" sidan.

2. a I styrelsen sitter Sara Danius som Cissi Wallin et al knytblusdemonstrerade för och höll upp som hjältinnan som slogs mot mediemännen i akademin.
...
Sara Danius är dessutom är halvsyster med Josefin Nilssons barndomsvän Felicia Feldt.
Citera
2019-03-24, 14:27
Medlem
Blev Ewa Fröling också misshandlad av Ramberg?
Citera
2019-03-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Nej, det sas mycket lite om honom som person, inget om att han var en känd skådespelare ens.

Ah, fan. Den verkar så deppig att jag inte orkar kolla den.

Tack
Citera
2019-03-24, 14:35
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Sara Danius är dessutom är halvsyster med Josefin Nilssons barndomsvän Felicia Feldt.

Sara Danius bryr sig väl bara om Sara Danius.
Citera
2019-03-24, 14:43
Medlem
Tydligen har det gjorts omkring ett tjog försök att få in de nya uppgifterna på Rambergs artikel på Wikipedia, men dessa försök tas genast bort och dessutom blockerades cache-sidorna för dessa redigeringar så att man inte ska kunna se dem den vägen heller. WP hänvisar till att så länge en gärningsman inte har nämnts vid namn av etablerade medier så är det (enligt WP själva) inte relevant att han begått grova brott, inte ens ifall han faktiskt dömts i domstol.
Citera
2019-03-24, 15:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Dramaten, där Örjan Ramberg är anställd, ägs av staten så vi med våra skattepengar är med och betalar hans lön. Du tror väl inte att biljettintäkterna helt och hållet täcker upp alla kostnader? Vet inte hur mycket skatt du betalar men jag bidrar med alldeles för mycket varje år till dessa vuxendagis. För mina barns fritidsaktiviteter betalar jag ofattbara summor varje år och ingen av dessa sporter är subventionerade av staten.
Såklart känner jag till både hur Dramaten finansieras och hur mycket jag betalar i skatt, men det blir inte mer pengar in om folk låter bli att betala för, och se, föreställningar.
Citera
2019-03-24, 15:06
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlerikss
samma sak me SVT nu, Kronérs lön betalas av stat.
Jag vill inte betala en sådan människas lön.

Förstår hur du tänker men ...

Lasse Kronér slängdes ut från SVT och friades sedan i domstol.

Örjan Ramberg fälldes i hovrätten för misshandel och fick arbeta kvar som skådespelare på en statligt ägd teater.
Citera
2019-03-24, 15:09
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Såklart känner jag till både hur Dramaten finansieras och hur mycket jag betalar i skatt, men det blir inte mer pengar in om folk låter bli att betala för, och se, föreställningar.

Bor inte själv i Stockholm och kan därför inte påverka genom att avstå teaterbesök men all respekt till alla som väljer bort föreställningar som han är med i.
Citera
2019-03-24, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tydligen har det gjorts omkring ett tjog försök att få in de nya uppgifterna på Rambergs artikel på Wikipedia, men dessa försök tas genast bort och dessutom blockerades cache-sidorna för dessa redigeringar så att man inte ska kunna se dem den vägen heller. WP hänvisar till att så länge en gärningsman inte har nämnts vid namn av etablerade medier så är det (enligt WP själva) inte relevant att han begått grova brott, inte ens ifall han faktiskt dömts i domstol.

Det låter konstigt. Är inte SVT etablerad media? (Eller nämns inte Ramberg i dokumentären?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in