2008-10-19, 17:22
Medlem
Hej! Två stycken väldigt dumma frågor som jag hoppas att någon kan svara på!
Första frågan gäller vårt eget solsystem. våra närmaste planeter, snurrar dom alla runt solen på samma plan enligt dom skisser som man har sett från skoltiden?
Se bild: http://qilin.blogg.se/bibliotek/images/2006/solar_sys_f_rminskad_bild_1138219271_12157831.jpg
eller kan det vara så att jorden snurrar i "lodrätt" plan runt solen och mars snurrar horisontellt jämnfört med jordens bana runt solen?
Nästa dumma fråga, hur vet man hur vintergatan ser ut? känns väldigt svårt att ha tagit en bild på vintergatan typ från 10.000 ljusårs avstånd? Och hur vet man vart jorden ligger placerad i vintergatan?
Citera
2008-10-19, 19:05
Medlem
Aeriannes avatar
Ingen av frågorna är dum alls IMHO.

De åtta planeterna ligger i stort sett i samma plan. Pluto och annat bråte långt ut har en tendens att avvika, men de stora planeterna ligger ganska samlat. Kan bero på den teori som påstår att planeterna bildades av en snabbt roterande skiva av gas, och sådana skivor har en tendens att bli platta och "smala" i höjdled. Alla är väl inte helt överens om alla detaljer i teorin dock.

På samma sätt kan man tänka sig att vintergatan bildar en "platt" disk när den roterar. Enskilda stjärnor har kanske mer en tendens att följa en sinuskurva upp och ner relativt vintergatans plan, men i stort - om man tänker hundratusentals eller miljoner stjärnor åt gången så får man ungefär samma platta struktur. Hur man "VET" hur vintergatan ser ut är en lustig formulering eftersom en del forskare helt nyligen fått för sig att vår galax snarare är en stavspiralgalax (barred spiral) än en normal spiralgalax efter att ha konstaterat att vintergatans kärna är formad som en jordnöt (och inte rund). Med andra ord, vår uppfattning om hur vår galax egentligen ser ut, förändras efterhand som vi får veta mera, sista ordet är knappast sagt än.

För att studera vintergatans utseende försöker man räkna "armarna" på galaxen och mäta framför allt på det interstellära vätet (koncentrationer och hastighetsfördelningar) så vitt jag förstår. Problemet är att väte (och annat skräp) inte är helt genomskinligt så om du har en koncentration av väte på ett ställe är det minst sagt svårt att se vad som finns bakom, men det går - nästan - med lite trixande - radiosignaler kan tränga igenom saker som är ogenomskinliga för synligt ljus.
Citera
2008-10-19, 20:44
Medlem
Tackar och bockar för ett utomordentligt svar!
Citera
2008-10-20, 11:24
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerianne
De åtta planeterna ligger i stort sett i samma plan. Pluto och annat bråte långt ut har en tendens att avvika, men de stora planeterna ligger ganska samlat. Kan bero på den teori som påstår att planeterna bildades av en snabbt roterande skiva av gas, och sådana skivor har en tendens att bli platta och "smala" i höjdled.

Såvitt jag vet ligger solsystemets plan inte alls i plan med Vintergatans plan. Snarare är det så att solsystemet ligger nästan lodrätt om tänker sig att man har blicken mot Vintergatans centrum. Nordpolen pekar alltså 'åt vänster', uppåt längs Orionarmen (den galaxarm vi befinner oss i) och sydpolen 'åt höger', nedåt längs Orionarmen.

Detta för bland annat med sig att man bara kan se Alpha Centauri från det södra halvklotet trots att Alpha Centauri ligger nästan på samma höjd som solsytemet in mot galaxens centrum och en smula 'åt höger'.
Citera
2008-10-20, 12:23
Medlem
Aeriannes avatar
Nej det är helt riktigt att SOLSYSTEMETS plan inte ligger i Vintergatans plan, men det var inte heller vad jag försökte säga. De åtta planeterna ligger i ett och samma plan och det är allt.
Citera
2008-10-20, 12:41
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerianne
Nej det är helt riktigt att SOLSYSTEMETS plan inte ligger i Vintergatans plan, men det var inte heller vad jag försökte säga. De åtta planeterna ligger i ett och samma plan och det är allt.

Ja, jag missuppfattade visst killens fråga. Fast nu fick han ju å andra sidan veta lite mer.

Speeder, om du är intresserad av hur solsystemet och vår galaktiska omgivning ser ut, pröva att ladda ner det här programmet:
http://www.shatters.net/celestia/

Solsystemet är för övrigt inte nästan lodrätt mot galaxplanet som jag påstod utan verkar snarare ha en lutning på sådär en 60-70 grader.

Karta på vår närmaste interstellära omgivning:
http://www.atlasoftheuniverse.com/12lys.html
Citera
2008-10-20, 14:04
Medlem
Celestia har jag tankat hem och flygit omkring lite varstans i universum, men tröttnade lite på det då jag inte riktigt har så stor koll på alla stjärnor och fann att det var väldigt mycket "rymd" mellan stjärnorna! :-)
Citera
2008-10-20, 22:04
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speeder
Celestia har jag tankat hem och flygit omkring lite varstans i universum, men tröttnade lite på det då jag inte riktigt har så stor koll på alla stjärnor och fann att det var väldigt mycket "rymd" mellan stjärnorna! :-)

Hehe, jo, mycket rymd blir det. Kanske är det till och med lite av läxan man skall lära av programmet.

Håller med om att det är det är jävligt svårmanövrerat och inte direkt användarvänligt när det gäller stjärnnamn, fara omkring och liknande, åtminstone inte till att börja med. Laddade ner det själv nyligen efter att inte haft det på datorn på 2-3 år och fattade verkligen noll av hur det skall användas.
Senast redigerad av Överliggaren 2008-10-20 kl. 22:06.
Citera
2008-10-23, 22:51
Bannlyst
Intressanta frågor!

Det där med vintergatans utseende kan vi ju bara spekulera om! Hörde nånstans att det skulle ta 100.000 ljusår att lämna Vintergatan och få en bild av hur det egentligen ser ut. Stämmer det, tro?

Det är ett avstånd som heter duga. Väl utanför så har vi några miljarder andra galaxer att besöka!

Citera
2008-10-25, 02:57
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Du menar: ! Det finns oändliga möjligheter där ute. Man blir ju så nyfiken att man inte vet vart man ska ta vägen när man tänker på det.
Citera
2008-10-25, 11:00
Medlem
det är så att orsaken til det något disk liknade systemet beror på en sam verkan av gravitaton och centefugalkraft , dom planeter sominte ligger i den orgeteringen är ganska ny i en in fångning , men långsiktigt kommer dom att orgentera sig i en plattare rktning kraften förmedlas mellan planeterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in