2008-10-19, 21:49
Medlem
Moridin2002s avatar
Jag kan väl berätta från andra hållet istället :P Har blivit av med bollen
otaliga gånger då jag har försökt lägga över bollen på vänstern eftersom
min höger är värdelös
Citera
2008-10-19, 22:10
Medlem
Shuyins avatar
Men för helvete, skärpning nu. Raderat ot nu om det upprepas så vet ni vad som sker.

/mod.
Citera
2008-10-20, 23:49
Bannlyst
Frågeställningen är intressant, men faktiskt ganska onödig.

Om man är riktigt bra med sin högerfot så kommer man vara bättre än någon som kan "använda" båda fötterna.
Om vi håller alla andra faktorer i en fotbollspelare konstanta och bara snackar om fötter så kvittar det.

Det är absolut viktigt att kunna använda sin "onaturliga" fot, för nån gång måste du passa, skjuta eller slå inlägg med den.
Iaf. de klubbarna jag har varit i, dock har dessa förmodligen högre klass än vad man är van med, varit ganska naturligt att vi tränar båda fötter. Vid vissa övningar så insisterade tränarna att man skulle vid den precisa vinklingen man kom i för att möta bollen slå med den eller den foten.

Min personliga åsikt är dock, visst... Man vill ju kunna använda båda, men jag satsar hellre på min högerfot som tar de flesta än väljer att träna upp (alltså uppge träningstid till förmån av högern) min vänsterfot för att vara "hyfsad" med båda.
För, lägger du ner tid på att träna din dåliga vänster så är ju den omedelbara alternativkostnaden att du inte kan träna din höger just då.

Som en av mina tidigare tränare sa när vi yngre valdes in i en spets-grupp.
"Du ska ta dina 3 bästa saker och bli bättre på de". Hans resonemang var att just därför är Sverige ett medelmåttigt fotbollsland. Här är träningsfilosofin att , ifall du är kass på skott ska du träna skott. Ifall du är kass på vänstern, ska du träna vänstern.

Det han ville se mer av i svensk fotboll var att man precis så som i bl.a. Spanien och andra länder valde att ta sina bästa egenskaper och slipa upp de ännu mer. Är du snabb, spänstig och teknisk ska du fan ta mig träna din snabbhet, spänst och teknik ännu mer för att på så sätt utmärka dig och få dig att vara något utöver det vanliga.

Att istället ha en spelare som är medel på skjuta, springa, dribbla eller försvara är vilken vanlig fotbollspelare som helst.

Missförstå mig inte nu ! Jag menar inte att man ska sluta träna sin vänster, jag menar endast att jag tyckte det resonemanget att man ska bli något utöver det vanliga på sina egenskaper istället för att träna upp allting till nåt slags medelvärde...
Citera
2008-10-21, 00:14
Medlem
klistiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoTToL
Det han ville se mer av i svensk fotboll var att man precis så som i bl.a. Spanien och andra länder valde att ta sina bästa egenskaper och slipa upp de ännu mer. Är du snabb, spänstig och teknisk ska du fan ta mig träna din snabbhet, spänst och teknik ännu mer för att på så sätt utmärka dig och få dig att vara något utöver det vanliga.

Håller med! Helt rätt.
Citera
2008-10-22, 14:45
Medlem
Du måste inte kunna använda båda fötterna för att vara ärlig, se på Messi,Giggs osv. det är förvånansvärt få spelare på högsta nivå som har två riktigt bra fötter.
Citera
2008-10-22, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cashmanone
Du måste inte kunna använda båda fötterna för att vara ärlig, se på Messi,Giggs osv. det är förvånansvärt få spelare på högsta nivå som har två riktigt bra fötter.

Det straffar sig som fan i vissa situationer. Men visst kan man klara sig hur bra som helst ändå.
Citera
2008-10-22, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Det straffar sig som fan i vissa situationer. Men visst kan man klara sig hur bra som helst ändå.

Ja det straffar sig det håller jag med om, men de viktigaste är att skaffa sig spetskompetens istället för att överdriva användadet av två fötter.
Citera
2008-10-22, 16:43
Medlem
Shuzs avatar
Som tvåfotad fotbollspelare så blir man ju mycket mer svårläst.

Man kan klappa på utan att behöva tänka, man kan spara många hundradelar med det, som kan vara helt avgörande för matchen.
Citera
2008-10-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuz
Som tvåfotad fotbollspelare så blir man ju mycket mer svårläst.

Man kan klappa på utan att behöva tänka, man kan spara många hundradelar med det, som kan vara helt avgörande för matchen.

Har du hört begreppet: "Jack of all trades, master of none"? (bra på allt, bäst på ingenting)

Det är klart att det kan vara bra att vara tvåfotad... Men så viktigt är det inte. Se bara på de flesta stora fotbolls-stjärnorna.
Citera
2008-10-22, 17:22
Medlem
Messi är bäst i världen utan att ha någon högerfot. Knappast nån överdriven styrka att kunna använda bägge fötterna.
Citera
2008-10-22, 19:03
Medlem
Shuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expat
Har du hört begreppet: "Jack of all trades, master of none"? (bra på allt, bäst på ingenting)

Det är klart att det kan vara bra att vara tvåfotad... Men så viktigt är det inte. Se bara på de flesta stora fotbolls-stjärnorna.
Jo det begreppet känner man igen

Håller med också. Men, det finns inga nackdelar med att vara tvåfotad.
Bland världens mest svårlästa spelare - Messi, Tänk dig en tvåfotad Messi!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in