2008-10-15, 23:16
Medlem
Jag har de senaste veckorna hört många intressant diskussioner om det för mig nya begreppet "mark to market" vilket om jag inte missuppfattat det fungerar som så att man tar upp tillgångar till vad de är värda på marknaden just nu.

Ett lättförstårligt och extremexempel kan vara:
Säg att jag äger en jättestor fastighet i Stockholm city, köptes för 100 miljoner för bara 2 år sedan.
Nu, Oktober 2008, osäkerheten på marknaden är enorm och ingen får låna pengar för att köpa min fastighet hur gärna de än vill.
Det innebär att just nu så är min fastighet värd 0kr eller kanske några ynka miljoner och det är även så jag får redovisa den.

Om några månader så är den garanterat uppe och nickar på 100-miljonersnivån, marknaden måste bara komma på fötter.

Men nu till caset, jag har hört att många av hedgefondernas tillgångar har fått skrivas ned till 0:- eftersom de inte handlas idag.
När marknaden är på fötter igen, om några månader så kommer isf dessa hedgefonder skruvas upp en hel del, så att säga "gratispengar".

Någon som är mer insatt än mig i detta?
Och vilka hedgefonder är det isf man ska blicka mot?
Citera
2008-10-15, 23:33
Medlem
Realizts avatar
Du menar, huruvida redovisningsreglerna (med den vansinniga "försiktighetsprincipen" och allt) kan vara sådana att man kan använda "illikviditeten" på marknaden för att skriva ned sina tillgångsvärden så mycket att man kan kvitta sina kassaflödesvinster mot dessa "förluster" i form av tillfällig illikviditet? Och därmed slippa betala skatt på sina kassaflödesvinster?

Ja, det är en bra fråga!
Det är väl några byråkrater på Skatteverket som hittar på om det ska vara sant eller inte. Och ytterst nån länsrätt eller nåt som ska pröva det. Men det kunde ju vara guld värt så här nu mot kalenderårsslutet efter ett gott år och allt.
Citera
2008-10-16, 12:42
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Men nu till caset, jag har hört att många av hedgefondernas tillgångar har fått skrivas ned till 0:- eftersom de inte handlas idag.
När marknaden är på fötter igen, om några månader så kommer isf dessa hedgefonder skruvas upp en hel del, så att säga "gratispengar".

Tillgångarna skrivs inte ner därför att de inte handlas, utan därför att det rör sig om fordringar som man misstänker inet kommer kunna betalas tillbaks (och därför givetvis inte går att handla med heller).

Har svårt att tro att fastigheter kan skrivas ner endast med hänvisning till dagsformen på marknden - däremot möjligen om fastighetspriserna blir stadigvarande låga (3-5 år).
Citera
2008-10-18, 14:01
Medlem
För att göra nedskrivningar av tillgångar eller liknande måste det bedömas som det lägre värdet högst sannolikt kommer att vara bestående under en längre tid framöver. Företag kan inte hålla på och skriva ner och upp sina tillgångar titt som tätt.
Citera
2008-10-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davooud
För att göra nedskrivningar av tillgångar eller liknande måste det bedömas som det lägre värdet högst sannolikt kommer att vara bestående under en längre tid framöver. Företag kan inte hålla på och skriva ner och upp sina tillgångar titt som tätt.

Jag tänker ju mest på fonder som måste leverera NAV-kurser varje månad eller i vissa fall varje dag.
Då blir man ju helt enkelt tvungen att sätta ett pris, och på papper som just nu inte handlas så sätts då 0kr om jag fattat det rätt.
Citera
2008-10-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Jag tänker ju mest på fonder som måste leverera NAV-kurser varje månad eller i vissa fall varje dag.
Då blir man ju helt enkelt tvungen att sätta ett pris, och på papper som just nu inte handlas så sätts då 0kr om jag fattat det rätt.

Det kan så vara.. men rent redovisningsmässigt kan dom inte skriva ned värdena hur som helst. Det dom gör för att köra sina NAV-kurser är att de säger att det tillfälliga marknadspriset är noll eftersom efterfrågan/utbudet är noll. Men det körs inte in i deras externa redovisning eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in