2008-10-15, 21:25
Medlem
Adversariuss avatar
Tycker mig se en tilltagande trend, nämligen att allt fler skriver "deprition" eller "aggrition" istället för depression respektive aggression. Detta ganska svidande stavfel är inte helt ovanligt på Flashback, har jag också noterat. Visst, ingen lär komma och påstå att Flashback-populationen uteslutande består av lingvistiska genier, men vad jag undrar är: hur får dessa individer vatten på sin illiterära kvarn? Depression, aggression och liknande ord används ju minst sagt frekvent, så jag förstår inte riktigt hur denna trend började. I talspråk kan man förvisso förvränga uttalet en aning utan att någon märker någon större skillnad, men konsekvenserna blir ju desto mer förödande i skrift. Särskrivningar är ju ett lysande exempel på "dåligt lingvistiskt inflytande", dvs att så många särskriver att fler och fler får för sig att det är det korrekt och "värvas" därmed till särskrivarnas skara, men i det fall jag nu belyser torde inte detta ha skett i någon större skala än så länge. Eller?
Citera
2008-10-15, 21:58
Medlem
Läskigs avatar
Är det verkligen ett så stort problem? har aldrig någonsin sett någon skriva så, "deprition" har använts 29 ggr. på Flashback och "aggrition" bara en gång tidigare på Flashback, googlar man på orden så får man inte heller upp speciellt många träffar, så tycker egentligen inte det är en så stor sak.
Citera
2008-10-16, 08:23
Medlem
jumpcuts avatar
I så fall tycker jag att diskution är ett vanligare snedsteg...
Citera
2008-10-16, 21:49
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
hur får dessa individer vatten på sin illiterära kvarn?

Ska ditt bruk av illitterär tolkas som att du är så litterär att du använder stendöda litteraturord eller som att du är illitterat?
Citera
2008-10-16, 22:02
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Tycker mig se en tilltagande trend, nämligen att allt fler skriver "deprition" eller "aggrition" istället för depression respektive aggression. Detta ganska svidande stavfel är inte helt ovanligt på Flashback, har jag också noterat. Visst, ingen lär komma och påstå att Flashback-populationen uteslutande består av lingvistiska genier, men vad jag undrar är: hur får dessa individer vatten på sin illiterära kvarn? Depression, aggression och liknande ord används ju minst sagt frekvent, så jag förstår inte riktigt hur denna trend började. I talspråk kan man förvisso förvränga uttalet en aning utan att någon märker någon större skillnad, men konsekvenserna blir ju desto mer förödande i skrift. Särskrivningar är ju ett lysande exempel på "dåligt lingvistiskt inflytande", dvs att så många särskriver att fler och fler får för sig att det är det korrekt och "värvas" därmed till särskrivarnas skara, men i det fall jag nu belyser torde inte detta ha skett i någon större skala än så länge. Eller?
Kort i och kort e låter väldigt lika och slutleden -ssion och -tion (som i t.ex. ambition) torde väl låta helt lika i de flesta dialekter. Om man sedan inte läser särskilt mycket eller läser mycket och har en släng av dyslexi, är väl inte felstavningen så konstig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in