Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-15, 19:19
Medlem
Hallå,

Jag har ett riktigt skumt problem med min mac.
Har senaste leopard på en macbook, ca 2 månader gammal...
Nåja, problemet då. Det är såhär att när jag lägger till ett konto (IMAP) i mail eller thunderbird så skapas det som det ska. Alla mappar på servern syns så jag lyckas logga in på servern.
Nu till det skumma. Jag ser inga mail!! Ser ser ut som det är ett helt nytt konto, inbox, skickat, övriga mappar finns men dem ser ut att vara helt tomma.
Om jag skickar ett mail till mig själv så åker det iväg men dyker adrig upp i inbox. Om jag loggar in på webmail ser jag det där!
Allt funkar klockrent förutom att jag inte ser mailen som ligger på servern mao. Finns det någon vänlig själ som vart med om samma problem eller vet hur man löser det?
Är lite less på att sitta i webmailen när jag vill maila hemifrån, hade tänkt använda thunderbird främst.

//Reno
Citera
2008-10-15, 22:36
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renovatio
Hallå,

Jag har ett riktigt skumt problem med min mac.
Har senaste leopard på en macbook, ca 2 månader gammal...
Nåja, problemet då. Det är såhär att när jag lägger till ett konto (IMAP) i mail eller thunderbird så skapas det som det ska. Alla mappar på servern syns så jag lyckas logga in på servern.
Nu till det skumma. Jag ser inga mail!! Ser ser ut som det är ett helt nytt konto, inbox, skickat, övriga mappar finns men dem ser ut att vara helt tomma.
Om jag skickar ett mail till mig själv så åker det iväg men dyker adrig upp i inbox. Om jag loggar in på webmail ser jag det där!
Allt funkar klockrent förutom att jag inte ser mailen som ligger på servern mao. Finns det någon vänlig själ som vart med om samma problem eller vet hur man löser det?
Är lite less på att sitta i webmailen när jag vill maila hemifrån, hade tänkt använda thunderbird främst.

//Reno
Menar du att ditt program inte hämtar de brev som ligger på servern och väntar?

Hur det är med Thunderbird vet jag inte, men Mail.app gör iallafall en självtest direkt efter att nytt konto ställts in. Då ser man på en gång om man fyllt i samtliga uppgifter korrekt.
Citera
2008-10-16, 08:59
Medlem
Mmm precis. Det ser ut som om man reggat ett nytt tomt konto. Den vägrar prompt ladda ner mailen som finns. jag har flera tusen....
Det är rätt kontoinformation eftersom jag kan skicka mail och se mappar jag har på servern.
mappstrukturen finns altlså i epostprogrammen men inte innehållet
Citera
2008-10-16, 09:20
Medlem
systems avatar
Citat:
Mmm precis. Det ser ut som om man reggat ett nytt tomt konto. Den vägrar prompt ladda ner mailen som finns. jag har flera tusen....
Det är rätt kontoinformation eftersom jag kan skicka mail och …
För att skicka och ta emot är det normalt olika inställningar, så du kan mycket väl ha rätt på ena men fel på andra.

Citat:
se mappar jag har på servern.
mappstrukturen finns altlså i epostprogrammen men inte innehållet
De mappar du har på servern har ingenting att göra med de mappar du har i ditt program på datorn.

Allt du hämtar från servern hamnar i din inbox (såvida du inte satt upp regler för hur Entourage ska behandla mail enligt av dig givna inställningar – exempelvis mail från specifika mottagare).
Citera
2008-10-16, 11:30
Medlem
Jag uppskattar hjälpen och inte för att vara sån... men jag är helt säker på att jag konfigurerar klienten rätt. Har arbetat som e-post tekniker i snart 8 år men är helt grön på maccar. Jag misstänker att det är någon inställning i själva os x som hanterar mail generellt som strular då både mail och thunderbird beter sig likadant.
Jag kör imap förresten, så klienten har en spegling av mappstrukturen på servern. Jag tror du syftade på pop3 där allt hamnar i inkorgen.

Jag känner mig verkligen lost här. Kan man resetta os x mail-inställningar på något sätt? Har säkert rört till det för mig när jag bråakde med mail-programmet.

Jag kan skcika mail från klienten och de anländer till mottagare men ett mail till mig själv t.ex. dyker aldrig upp i thunderbird/mail trots att det landat på servern...

Reno
Citera
2008-10-16, 11:47
Medlem
Renivatio: Kolla dina privata meddelanden
Citera
2008-10-16, 11:52
Medlem
systems avatar
Citat:
… Jag kör imap förresten …
Aha. Den lilla detaljen förbisåg jag tyvärr.
Citera
2008-10-16, 11:54
Medlem
OK, jag kunde inte svara, men det kan jag nu, använd en dator som du får ner alla dina mappar i med IMAP, se till att dom inte har ÅÄÖ, ändra isåfall, så kommer alla mail att komma fram, har haft samma problem.

//ola
Citera
2008-10-16, 12:53
Medlem
Hm.. har inga som har åäö med... kanske tar den inte mappar med mellanslag?
Får testa byta namn ikväll och se om det beror på nåt knorr med mapparna.

Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in