2008-10-15, 18:29
Medlem
Vad är egentligen tanken bakom det uttalandet (Johannes 8:36)?
Pratade om detta på en lektion idag, men kom aldrig fram till något bra, och vill höra vad ni har för åsikter här!

Samtidigt, vad för symboliskt värde kan "uttåget ur Egypten" ("Exodus") ha? Förutom det rent "fysiska" att de tog sig bort från slaveriet dvs..

Tack på förhand!
Citera
2008-10-15, 18:36
Medlem
krekets avatar
exodus har den symboliska framtoningen att "fly från dina problem"
Citera
2008-10-15, 19:30
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoop D
Pratade om detta på en lektion idag, men kom aldrig fram till något bra, och vill höra vad ni har för åsikter här!

Samtidigt, vad för symboliskt värde kan "uttåget ur Egypten" ("Exodus") ha? Förutom det rent "fysiska" att de tog sig bort från slaveriet dvs..

Tack på förhand!
Först säger Jesus så här:
"31 Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: "Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar, 32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria."

Sen säger Fariseerna:
"Vi är Abrahams barn och har aldrig varit slavar under någon. Hur kan du säga att vi skall bli fria?"

Sedan svarar Jesus:
"Amen, amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav. 35 Slaven bor inte kvar i huset för alltid, men sonen stannar där för alltid. 36 Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.

Det Jesus vill poängera är att det räcker inte om man är Abrahams ättling om man forfarande lyder synden. Då spelar det ingen roll.
Har man synden som slav då leder det till död. Men lyssnar man till Sonens ord då blir man verkligen fri.
Jesus visar oss också ett löfte här, han kommer aldrig lämna oss.

"Den som bevarar mitt ord skall aldrig någonsin se döden"
Senast redigerad av SleepaZ 2008-10-15 kl. 19:33.
Citera
2008-10-15, 19:34
Medlem
Tack Sleepaz, gjorde det hela enklare, förstår nu innebörden i det hela

Du råkar inte ha ett klokt svar till min andra fråga också, om exodus' symboliska roll?
Citera
2008-10-15, 20:04
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Tack Sleepaz, gjorde det hela enklare, förstår nu innebörden i det hela

Du råkar inte ha ett klokt svar till min andra fråga också, om exodus' symboliska roll?
Finns lite olika tolkningar. Man kan se andlig kamp mellan Guds förstfödde (Israels folk kallas det) och Faraos förstfödde som en kamp mellan den onda sidan av människan, synden (djävulen) och Gud. Gud visar att han är med sitt folk.
Gud meddelar Mose att den förstfödde sonen i varje egyptiskt hem kommer att dödas, men att Gud kommer att passera förbi de dörrar som insmorts med blod från ett lammoffer.
Lägg märke till blod och lamm här. Moses lovar i 5 Mosebok 18 att det skall komma en stor profet efter honom.

Gud slöt ett blodsförbund med Abraham och hans framtida avkomma som vi kan läsa om i 1 Mosebok.

Ett förbund är av den egenskapen att båda parter skall kunna offra sig för varandra, ett jämnlikt förbund.
Ett blodsförbund innebär att man ger sitt allt för att förbundet skall hållas. Abraham var beredd att ge sin förstfödde son Isak till Gud.

Gud håller detta förbund och gör likadant som Abraham pga förbundet. Gud ger världen sin förstfödde son Jesus. Han offrar sin son Jesus för världens frälsning, han sänder honom till världen som en dödlig människa. Han är den utlovade profeten som Moses talade om. Jesus är Guds lamm, som med sitt blod räddar världen undan döden.
Detta är en variant till tolkning

Sen så är Pesach den judiska påsken, det osyrade brödets högtid, firas till minne av uttåget ur Egypten
Senast redigerad av SleepaZ 2008-10-15 kl. 20:07.
Citera
2008-10-15, 20:18
Medlem
Väldigt tacksam för ditt engagemang Sleepaz!

Då du verkar kunna en del, har jag ytterligare lite funderingar, rörande saker vi tog upp idag.

Dels det här med äktenskapsbryterskan, som "ställs inför rätta" för Jesus, då Jesus säger "den som är utan skuld kan kasta första stenen". Vad menar han egentligen med det? Att man inte ska döma andra, utan tänka på sitt, framförallt när man själv syndar och inte lever "rätt"?
Och varför förlåter egentligen Jesus henne, som ändå är den som BORDE följa lagen? Det enda han gör är väl egentligen att tillrättavisa henne genom att säga åt henne att ej synda mer?
Citera
2008-10-15, 20:43
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Väldigt tacksam för ditt engagemang Sleepaz!

Då du verkar kunna en del, har jag ytterligare lite funderingar, rörande saker vi tog upp idag.

Dels det här med äktenskapsbryterskan, som "ställs inför rätta" för Jesus, då Jesus säger "den som är utan skuld kan kasta första stenen". Vad menar han egentligen med det?
Dels så skärper Jesus upp lagen i bergspredikan då han säger att den som är gift och ser på en annan kvinna med åtro, redan där begår han äktenskapsbrott. Lagen börjar alltså inifrån hjärtat.
Alltså finns det många äktenskapsbrytare av dem som skall stena kvinnan. Dem är inte bättre själva dem är själva syndare, ändå anser dem att kvinnans synd skall straffas med döden. Jesus accepterar inte synden som kvinnan gjorde, men han visar barmhärtighet och ger en chans till förlåtelse och bättring.
"Inte heller jag dömmer dig" säger han till kvinnan

Sen så är dem skriftlärda lite luriga och snikna och vill lura Jesus när dem kommer fram med kvinnan till honom.
Svarar Jesus nej så kan dem använda skriften/Mose lag emot Jesus svar för att påvisa att Jesus hädar mot lagen. Men svarar han därimot att kvinnan skall dö, då bryter han mot det Romerska lagarna, då Romarna under denna tiden var dem ända som fick utfärda dödstraff. Så Jesus ger dem alltså ett klockrent svar med det svar han ger.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-10-15 kl. 20:46.
Citera
2008-10-15, 20:55
Medlem
excelsiss avatar
Citat:

Tack på förhand!

Det finns också en tolkningsnivå där uttåget ur Egypten beskriver den kristnes uppdragande ur världen, rening i öknen och sedan förening med Gud i det heliga landet. Alltså en återspegling av det mystiska närmandet till Gud.
Citera
2008-10-15, 22:09
Medlem
tack så mycket för engagemanget båda två!
Citera
2008-10-15, 22:41
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
tack så mycket för engagemanget båda två!
Devasåliteså
Citera
2008-10-20, 00:13
Medlem
Jesus = Gud

Spinner vidare på min tråd med en annan frågeställning.

Tänkte på det här med Jesus, att de kristna ser på honom som Gud själv.
Varför är det egentligen viktigt för de troende att se Jesus som Gud?

Och vidare, vad talar egentligen för att han faktiskt skulle vara Gud "personifierad"?
Citera
2008-10-20, 09:13
Medlem
SleepaZs avatar
Blir mycket text och citat

Citat:
Spinner vidare på min tråd med en annan frågeställning.

Tänkte på det här med Jesus, att de kristna ser på honom som Gud själv.
Varför är det egentligen viktigt för de troende att se Jesus som Gud?

Och vidare, vad talar egentligen för att han faktiskt skulle vara Gud "personifierad"?

Vid ett antal tillfällen använder Jesus en kombination med gudsnamnet Jahvé då han undervisar om frälsningens väg. "Jag ÄR" = (Jahvé –JHVH) (2 Mosebok 3:14)
Det är intressant, då detta ord var mycket heligt för Judarna, endast präster fick utala detta namnet. Men Jesus säger sig alltså vara detta heliga namn. Därför tar dem skriftlärda prästerna mycket illa vid sig när Jesus säger "Jag Är"
Men här är några tillfällen då Jesus säger detta.
CS Lewis skriver en del intressanta saker i sin bok "Kan man vara kristen"

Det som Lewis skriver här är relevant för oss kristna. Om inte Jesus är Gud då är allt han säger meningslöst, han är då en galen tokig person som säger sig kunna ta bort människans synd. Och det kan ingen förutom Gud.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-10-20 kl. 09:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in