2008-10-15, 15:47
Bannlyst
materialister verkar tro att om något är tillräckligt komplicerad så uppstår medvetandet spontant. låter lite för enkelt för att vara sant.
Senast redigerad av ikosaedri 2008-10-15 kl. 15:49.
Citera
2008-10-15, 22:10
Medlem
http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=1344

Mycket intressant =)
Citera
2008-10-16, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
materialister verkar tro att om något är tillräckligt komplicerad så uppstår medvetandet spontant. låter lite för enkelt för att vara sant.

Vad fan säger du egentligen? Ett oerhört komplicerat nätverk av beräknings enheter som tog naturen miljontals år att avla. Det är för enkelt för att vara sant?

Min egna teori är att det finns en själ som styr allting, eftersom det tydligen inte är en trivial ide...
Citera
2008-10-17, 19:06
Medlem
trinitass avatar
Vem vill leva för evigt och riskera att bli den som överlever sina nära och kära längst.

Plus, att efter några hundra år är man nog jävligt trött på livet då man har varit med om en hel del.

Citera
2008-10-17, 20:21
Medlem
Oforets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trinitas
Vem vill leva för evigt och riskera att bli den som överlever sina nära och kära längst.

Plus, att efter några hundra år är man nog jävligt trött på livet då man har varit med om en hel del.

Då är det ju bara ta livet av sig? Fattar inte varför man skulle vilja dö, då är ju allt slut. Tror inte du skulle säga vid 200års ålder om du hade samma personlighet och hälsa som nu - "nej nu vill jag dö inom ett år, har levt länge nog".
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Man kanske inte lyckas framställa "riktig" intelligens men med tillräckligt med dator kraft tror jag att man kan simulera hjärnan och är det verkligen någon skillnad mot riktig intelligens då?
Citera
2008-10-18, 01:00
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oforet
Men har man kommit så långt som evigt liv och hygienenpoblemen bara ökar logaritmiskt i dagsläget så borde det samhället ha kommit tillräckligt långt för att hålla hygien och liknande på våra nivåer utan problem.
Nu är jag inte så insatt i matte som många andra här, men att kalla saker ökande för 'bara' logaritmiskt känns jävligt fel. Det blir inga småsummor utav det i slutändan...
Citera
2008-10-18, 01:44
Medlem
kallelejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trinitas

Om man har ett meningslöst liv, ja. Men om man ser till att göra nått vettigt så finns det ingen chans att man tröttnar på att existera.

Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Min egna teori är att det finns en själ som styr allting, eftersom det tydligen inte är en trivial ide...
HA!
Citera
2008-10-18, 03:57
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Nu är jag inte så insatt i matte som många andra här, men att kalla saker ökande för 'bara' logaritmiskt känns jävligt fel. Det blir inga småsummor utav det i slutändan...
Om han menar logaritmisk på samma sätt som decibel menas att för att få en fördubbling av antalet sjukdommar måste man få en kvadrering av antalet människor som lever på samma yta.

eller: a= graden av ohälsa, b= befoklingmängd
a=lg b <=> 10^a=b

c=förändring av ohälsan
c*a=c*lg b
c*a=lg (b^c)

På en plats där det ursprungligen bor 100 personer får man en fördubbling av ohälsan om det flyttar in 900 till. Om det istället flyttar in 99900 personer får man tre gånger så mycket ohälsa. Flyttar det in 100 personer stiger ohälsan med ca 15%.

Hur stigande ohälsa går ihop med evigt liv kan jag däremot inte svara på.
Senast redigerad av Roi 2008-10-18 kl. 04:14.
Citera
2008-10-18, 12:41
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Om han menar logaritmisk på samma sätt som decibel menas att för att få en fördubbling av antalet sjukdommar måste man få en kvadrering av antalet människor som lever på samma yta.

eller: a= graden av ohälsa, b= befoklingmängd
a=lg b <=> 10^a=b

c=förändring av ohälsan
c*a=c*lg b
c*a=lg (b^c)

På en plats där det ursprungligen bor 100 personer får man en fördubbling av ohälsan om det flyttar in 900 till. Om det istället flyttar in 99900 personer får man tre gånger så mycket ohälsa. Flyttar det in 100 personer stiger ohälsan med ca 15%.

Hur stigande ohälsa går ihop med evigt liv kan jag däremot inte svara på.
Menar han inte tvärtom, d.v.s att vid en fördubbling av antalet människor kommer 'ohälsan' kvadreras?
Citera
2008-10-18, 13:36
Medlem
Oforets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Menar han inte tvärtom, d.v.s att vid en fördubbling av antalet människor kommer 'ohälsan' kvadreras?
Om han menar det så får han ju säga det, logaritmiskt betyder tvärtom.
Citera
2008-10-18, 14:24
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oforet
Om han menar det så får han ju säga det, logaritmiskt betyder tvärtom.
Äh. Fan. Får ta och öppna gammla matte c-boken. Logaritmer var aldrig min starka sida.

Edit; 2000, whippekajaey mofo's.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in