2012-02-27, 22:23
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dayzleeper
Har ni båda (Thatsfuckedup och herr Bökberg) fått Add-diagnoser? (Lite nyfiken)
För att vara obekvämt kort i tonen, så är svaret ja, jag har fått Add-diagnosen
Din sociala situation tyckte jag överensstämde väldigt väl med vad som sagts härinne på senare tid,
däremot inte sagt att man ska springa till psyket och misstänka ADD bara för att man har sociala svårigheter...min tes är att man bör identifiera att man har svårt att i stunden vara uppmärksam på sina egentliga möjligheter att spinna vidare på färsk information man får in från andra.

Det går alltså inte att bli extrovert bara av medicin, knappast ens strattera
Jag misstänker att det inte blir särskilt effektivt att få standard KBT för social fobi, utan att man bör skräddarsy den efter ADD svårigheten på nått jäva sätt, och jag tänker bli den första i världen som identifierar vad känslo spärren är uppbyggd runt ihop med min kommande terapi nisse, då har jag inte lovat för mycket

Märkligt när man känner sig mest hopplös socialt så blev jag idag inbjuden på gymmet att träna ihop med något så märkligt som ett trevligt utomeuropeiskt invandrar grabb gäng, och tro på fan trots att jag fortsätter missa att spinna vidare på inkommande info dög jag tydligen genom att bara ha utåtriktat socialt tonläge, och jag var den som sträckte fram kardan och presenterade mig först, och gissade deras nationaliteter och ställde trista frågor om deras träning, det duger ju inte enligt mig själv...men vi får väll se om man får fler chanser att utveckla sig inför dem.
(inkörningsport till brudar) tänk om vi tvingas acceptera att det viktiga inte är vad man säger utan hur
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-02-27 kl. 22:28.
Citera
2012-02-28, 17:29
Medlem
Pastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dayzleeper
Kan skriva under på det mesta ni båda skrivit om "småpratsproblemen", förväntansångesten inför sociala situationer och det ständiga planerandet i huvudet vad jag ska säga i en konversation. Kan också ha ångest över vad jag ska säga, eller rättare sagt över vad jag kommer säga fel eller inte kommer få sagt alls i dom flesta sociala situationerna. Av den anledningen har jag i stort sett ingen umgängeskrets alls. De enda vännerna jag har är väldigt sociala och har inga problem med att prata precis hela tiden, och då trivs jag, för då lättar lite av pressen på mig, och jag slipper den jobbiga tystnaden som kan uppstå när ingen vet vad dom ska säga.

Är nästan likadan har dock, tack o lov en hel del kompisar. Paradoxalt nog så är jag riktigt grym när det kommer till att tala inför folk. Har topp betyg i retorik o scenisk gestaltning, har även fått stipendier för arbeten o dyl. som har med retorik att göra.

Mitt problem dock är att jag tappar koncentrationen så snabbt o startar inre dialoger med mig själv så fort jag ska göra något. Speciellt när jag är själv! Detta gör att jag är helt fast för jag kan inte skriva saker någorlunda snabbt. Det var så jag fick min diagnos, fick nog efter jag försökt skriva ett manus som jag visste hur det skulle vara men efter 7dagar hade jag ändå bara lyckats skriva en halv A4! Gick till psykologen o domen blev ADHD kombination(dock mest poäng på ADD sidan)

men som sagt de här inre dialogerna o att jag distraheras av allt o inte kan koncentrera mig mer än ca 20sec gör att jag gör så mycket misstag o att allt tar sån FRUKTANSVÄRT LÅNG TID! Snabbdusch 20min, äta en macka o en skål yoghurt 50min, diska efter en måltid 45min, borsta tänderna 20min, etc...
Det som verkligen får mig att bara vilja ta mitt liv är att jag inte kan utveckla mig själv längre eller göra något jag gillar! Älskar att rita men ritar bara max 1gång varannan månad o ritar ALDRIG klart! Så nu sitter jag här med en lägenhet i kaos, fast med ett pissigt jobb, singel, utråkad o ser alla mina drömmar glida längre o längre ifrån mig.

Grädden på moset är att ingen medicin funkar över huvudtaget, En kortfattning från ett annat inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Pasta
Concerta upp till 90mg:
positivt: -inget- (morsan påstod dock att hon tyckte att mitt hyperprat o sluddrande hade avtagit lite)
negativt: ständig orolighet, ångest, energilöshet, muntorrhet och ovanligt osocial.

Strattera upp till 60mg:
positivt: -inget-
negativt: ETT TOTALT HELVETE!!! Trött som fan men svårt att somna, extrem energiförlust, hopplöshet, självmordstankar, kallsvettningar, frossa, yrselattacker m.m.

Ritalin depot upp till 30mg:
Positivt: -inget-
negativt: som Concerta fast lite snällare

Voxra 150mg:
positivt: Depressionen har lättat o har mer kontroll över ångesten (verkar dock som depressionen o ångesten är på frammarsch igen)
negativt: muntorrhet och hjälper inte ett skit mot ADHD/ADD problematiken

så... någon som känner igen sig lite o kanske har något mer avancerat tips än "börja träna" som skulle hjälpa någon som verkar ha en totalt hopplös ADHD kombination?
Senast redigerad av Pasta 2012-02-28 kl. 17:31. Anledning: meningsbygnads fel
Citera
2012-02-28, 21:48
Medlem
Någon som vet en bra mottagning i GBG? Snabb helst
Citera
2012-02-28, 21:56
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starsilver
Någon som vet en bra mottagning i GBG? Snabb helst
Psykiatrin? Varför måste du ha diagnosen snabbt?
Citera
2012-02-29, 17:33
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Denna stim finns alltså inte för den svenska legala marknaden?
http://en.wikipedia.org/wiki/Adderall
ska tydligen vara bäst av alla mot ADD sägs det på nätet,
och det är väll inte exakt samma ämnen som i Concerta & Ritalin?

Efter vad jag läst om folks erfarenheter över hela världen börjar jagtvivla på att det föreligger
någon sannolik vinst i att övergå från Concerta till Strattera som jag satt igång en process för-

Om så är fallet att Strattera lär funka klenast för just ADD (lämna ADHD utanför!)
Vilket funkar istället bäst av Ritalin vs Concerta tror ni?
vad e det för andra beståndsdelar i Ritalin?
är det hugget som stucket vilken man väljer?.
Citera
2012-02-29, 18:19
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Denna stim finns alltså inte för den svenska legala marknaden?
http://en.wikipedia.org/wiki/Adderall
ska tydligen vara bäst av alla mot ADD sägs det på nätet,
och det är väll inte exakt samma ämnen som i Concerta & Ritalin?

Efter vad jag läst om folks erfarenheter över hela världen börjar jagtvivla på att det föreligger
någon sannolik vinst i att övergå från Concerta till Strattera som jag satt igång en process för-

Om så är fallet att Strattera lär funka klenast för just ADD (lämna ADHD utanför!)
Vilket funkar istället bäst av Ritalin vs Concerta tror ni?
vad e det för andra beståndsdelar i Ritalin?
är det hugget som stucket vilken man väljer?.
Just Adderall är inte ett registrerat läkemedel i Sverige och den innehåller racematiskt amfetamin vilket betyder att innehållet inte ens liknar det som finns i Ritalin/Concerta, det du kan få utskrivet i Sverige heter Amfetamin 5mg och är samma sak bara att Adderall finns i flera olika styrkor.

Själv tycker jag att Concerta funkar bäst eftersom effekten blir lite jämnare och håller lite längre, Strattera är likvärdigt med bajs i mina ögon.
Citera
2012-02-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsfuckedup
Själv tycker jag att Concerta funkar bäst eftersom effekten blir lite jämnare och håller lite längre, Strattera är likvärdigt med bajs i mina ögon.

Intressant, vad tycker du inte om med Strattera? Jag funderar på att byta till det så snart som livssituationen tillåter, bara för att se hur det är.
Citera
2012-02-29, 20:08
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
Intressant, vad tycker du inte om med Strattera? Jag funderar på att byta till det så snart som livssituationen tillåter, bara för att se hur det är.
Jag blev väldigt rastlös (det ville jag inte), fick mycket ångest och självmordstankar. Många utav mina vänner (främst diagnostiserade med ADHD) upplevde ungefär samma som mig. Sen hjälper den inte direkt utan du måste "gå in" dig på den och jag upplevde att min ångest ökade i samma takt som effekten.
Citera
2012-02-29, 20:39
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Måste styrka det här då jag själv snabbt blev riktigt dålig på Strattera. Det är rätt många som säger att det är "rävgift" och vad jag hört så är det knappt 30% som får ut något av Strattera. Dock kan du ju faktiskt vara en av dom som får ut önskad effekt, men jag måste ändå rekommendera dig att sträva efter en annan medicin för oddsen är inte med dig och det positiva effekterna är oftast klena.
Men en önskad effekt kan ju aldrig existera ifall den ändå kommer vara klenare än Concerta,

Det är däremot ett argument för dom som inte svarat på concerta.
själv strävar jag enbart helat iden efter den bästa möjliga medicinen som finns

Citat:
Jag blev väldigt rastlös (det ville jag inte), fick mycket ångest och självmordstankar. Många utav mina vänner (främst diagnostiserade med ADHD) upplevde ungefär samma som mig. Sen hjälper den inte direkt utan du måste "gå in" dig på den och jag upplevde att min ångest ökade i samma takt som effekten.
Avbröt du i förtid eller han du "gå in" på det? isåfall hur koncentrerad/frispråkig blev du på Strattera jämförelse med din max kapacitet på Concerta?.

Hur kommer det sig att du prövat både och? i vilken ordning?

Innehåller Strattera kemiskt någon signalsubstans man INTE får i sig på concerta/ritalin? som kan göra det hoppfullt om kompatibel för oväntat positiv effekt på frontallobs verksamheten..
som man inte kan få på något annat prep?

Läser man ytligt på, så får man veta att Concerta innehåller både dopamin och noradrenalin, medans Strattera enbart noradrenalin, det låter onekligen som att det bara kan bli sämre effekt om man bara går minus dopamin tillskott.

Så hur stor vikt ska man lägga vid dopaminets enskilda inverkan/samverkan på allmänna koncentrationen?

Citat:
du kan få utskrivet i Sverige heter Amfetamin 5mg och är samma sak bara att Adderall finns i flera olika styrkor..
Så man kan man få det utskriver för ADD?

Någon anledning måste det ju dock finnas till att läkare bara pratar om Concerta/Ritalin, jag antar att det kan ha å göra med ökade risker att trilla dit i missbruk på ren amfetamin
...men för oss ADD'are som väll är aningen eftertänksamma/icke destruktiva varelser så ser man ju till att inte frestas till missbruk, så om effekten av amfetamin är starkare för koncentrationen så skulle jag kunna argumentera för mig inför min läkare.

Men rent moraliskt klingar det illa i mina öron att tugga rena missbruksdroger, närmast skärmande även om det sker under kontrollerade former.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-02-29 kl. 20:50.
Citera
2012-02-29, 20:40
Medlem
Pastas avatar
Citat:
Måste styrka det här då jag själv snabbt blev riktigt dålig på Strattera. Det är rätt många som säger att det är "rävgift" och vad jag hört så är det knappt 30% som får ut något av Strattera. Dock kan du ju faktiskt vara en av dom som får ut önskad effekt, men jag måste ändå rekommendera dig att sträva efter en annan medicin för oddsen är inte med dig och det positiva effekterna är oftast klena.
Citera
2012-02-29, 21:00
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Avbröt du i förtid eller han du "gå in" på det? isåfall hur koncentrerad/frispråkig blev du på Strattera jämförelse med din max kapacitet på Concerta?.

Innehåller Strattera kemiskt någon signalsubstans man INTE får i sig på concerta/ritalin? som kan göra det hoppfullt om kompatibel för oväntat positiv effekt på frontallobs verksamheten..
som man inte kan få på något annat prep?

Läser man ytligt på, så får man veta att Concerta innehåller både dopamin och noradrenalin, medans Strattera enbart noradrenalin, det låter onekligen som att det bara kan bli sämre effekt om man bara går minus dopamin tillskott.

Så hur stor vikt ska man lägga vid dopaminets enskilda inverkan/samverkan på allmänna koncentrationen?

Inte jätte haj på vad just noradrenalin gör. Dock vet jag dopamin är vad som påverkar din vakenhet, koncentration och allt det där andra som folk med AD(H)D har problem med. Strattera är ju för övrigt som SSRI medicinerna fast det är noradrenalin istället för serotonin. Sen kan det vara värt att nämna att metylfenidat är mer kemiskt likt kokain än just amfetamin och därför verkar det ganska olikt när man jämför det med amfetamin.

Du undrade om min sociala förmåga blev bättre: nej avsevärt sämre, isolerade mig nästan fullständigt p.g.a. min ångest.
Citat:
Så man kan man få det utskriver för ADD?

Någon anledning måste det ju dock finnas till att läkare bara pratar om Concerta/Ritalin, jag antar att det kan ha å göra med ökade risker att trilla dit i missbruk på ren amfetamin
...men för oss ADD'are som väll är aningen eftertänksamma/icke destruktiva varelser så ser man ju till att inte frestas till missbruk, så om effekten av amfetamin är starkare för koncentrationen så skulle jag kunna argumentera för mig inför min läkare.

Men rent moraliskt klingar det illa i mina öron att tugga rena missbruksdroger, närmast skärmande även om det sker under kontrollerade former.
Det finns inga större risker med att hamna i missbruk när det handlar om så små doser, inte högre risk än vad det är på Concerta/Ritalin i alla fall. Det ska också vara mindre biverkningar på amfetamin och den största anledningen som jag tror ligger i grund för de hårda reglerna som finns om förskrivning är för att det är så stigmatiserat bara för att det är just amfetamin och för att det är en drog med fler missbrukare än metylfenidat vilket gör att man inte vill göra den så lätt åtkomlig. Detta tycker jag är synd då jag tror att den skulle hjälpa fler än metylfenidat.

Det är antagligen fler med ADD som har den då den har visat sig vara effektivare mot just ADD än metylfenidat, dock får du nog Metamina i första hand och det är bara dextroamfetamin istället för racematiskt.
Citat:
Jag har redan slutat med skiten då jag fick mycket ångest, tankar om självmord och jag isolerade mig totalt från omvärlden. Mycket fysiska biverkningar som hjärtklappningar för delen också.
Senast redigerad av Thatsfuckedup 2012-02-29 kl. 21:05.
Citera
2012-03-01, 06:03
Medlem
Citat:

Det låter inte alls trevligt. Hade mycket ångest innan, men den har försvunnit helt med metylfenidat. Kanske är dumt att chansa...? Som det är nu älskar jag metylfenidat, men jag inser att det kommer komma en dag när jag behöver den högsta dosen, och jag är orolig för vad som händer efter det. För metylfenidat är det bästa som hänt mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in