2008-10-18, 22:49
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longcatislong
Och det skulle man märka av menar du? , efter att man tillagat den i 70c^ så är alla bakterier borta ändå!

Vissa bakterer släpper ifrån sig toxiner som kan vara värmestabila.. Andra bakterier kan gå in i sporform och överleva stark värme.
Citera
2008-10-18, 22:56
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
Det växer bakterier om du tinar något i varmt vatten , det ska alltid vara kallt.
Jag tycker du ska tina den i kylen det är säkrast...

Tveksamt, jag tinar också i varmt vatten om jag har bråttom och då ligger det kanske i vatten i 10-15 minuter, tills det inte längre är fryst, sedan i med det i pannan, hur mycket bakteritillväxt kan det vara under den tiden, när kycklingbiten går från -12 till några grader över 0?
Citera
2008-10-19, 12:00
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
Jag brukar tina min kyckling genom att lägga ner den frysta filén i en plastpåse som jag slutar tätt, tömmer på luft och lägger ner i varmt vatten (från kranen). Om man byter vatten efter 10 min så brukar kycklingen vara helt genomtinad efter typ 20 min.
Det är möjligt att det här inte är det bästa sättet att göra det på, men det blir alltid mycket bättre tinat än om man kör i micron.
Varmt vatten är ingen bra idè, då köttet reagerar på den värmen precis som om du värmde det i en ugn till exempel. Tina köttet i kallt vatten istället, eller i rumstemperatur.
Citera
2008-10-19, 12:56
Medlem
Continental Ops avatar
jag har alltid tinat kyckling i rumstemperatur, inget har hänt än vad jag märkt
Citera
2008-10-20, 00:32
Medlem
Månsans avatar
Svaret på denna kniviga fråga är: Ta en rejält stor kastrull. Koka upp rätt mycket vatten. Langa i den frysta kycklingen. Efter ca trekvart är kyckligen klar. Kokt kyckling är lika god som stekt eller grillad.
Citera
2008-10-20, 00:40
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Svaret på denna kniviga fråga är: Ta en rejält stor kastrull. Koka upp rätt mycket vatten. Langa i den frysta kycklingen. Efter ca trekvart är kyckligen klar. Kokt kyckling är lika god som stekt eller grillad.
Okej, nog fan blir kycklingen klar med denna metod men att kokt kyckling skulle ligga i paritet med stekt/grillad dito är ju tyvärr horseshit, gamle vän...
Citera
2008-10-20, 09:38
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Okej, nog fan blir kycklingen klar med denna metod men att kokt kyckling skulle ligga i paritet med stekt/grillad dito är ju tyvärr horseshit, gamle vän...
Kanske inte, men den är i alla fall inte hälsovådlig (och i micron blir ju allting kokt).
Citera
2008-10-20, 09:53
Medlem
Dennos avatar
Om jag har en hel kyckling brukar jag tina den i ljummet vattenbad i ca 45 minuter. Sedan tillaga den direkt, den går INTE spara efter du tinat den utan måste tillagas. Funkar perfekt varje gång.
Citera
2008-10-20, 11:45
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kanske inte, men den är i alla fall inte hälsovådlig (och i micron blir ju allting kokt).
Ja, det var ju faktiskt det som var topic!

Självfallet är det ju en smaksak men då tinar jag hellre kycklingfiléen så länge jag kan i rumstemperatur och smyger in den i mikron på slutet innan tillagningen. Det sista man vill åt är just den där gråa klumpen som är tillagad i hörnen..fyfan.
Citera
2011-09-06, 16:53
Medlem
Hm, jag råkade ha uppe två kycklingfiléer i köket som har en temperatur på 35 grader i ca 17 timmar. Är den okej efter tillagning tro?
Citera
2011-09-06, 16:57
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Hm, jag råkade ha uppe två kycklingfiléer i köket som har en temperatur på 35 grader i ca 17 timmar. Är den okej efter tillagning tro?

Jag hade dumpat detta kött.
Citera
2011-09-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag hade dumpat detta kött.

Vad finns det för farligt kvar i den efter tillagning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in