Citat:
Ursprungligen postat av Etabeeta
Hur kommer det sig att du tog D här? Borde det inte ha blivit [C E A D B F]?
Misstag av mig... Ibland är det bra att som lärare göra fel. Det får eleverna att fundera själva (när det är en elev som verkligen vill tänka och förstå).
Citat:
Jag fick lite texter kopierade av min mentor på det här ämnet och där stod det också om att man kunde sätta samman permutationer.
Då beräknade de dem på ett lite annorlunda sätt.
P=(4 3 1 2)
Q=(2 3 4 1)
PQ=(Q(P(1)) Q(P(2)) Q(P(3)) Q(P(4)))
Då borde man få (3 6 2 1 4 5)(4 1 3 2 6 5) = (1 3 2 6 5 4) eller har jag fått det om bakfoten?
De sätter alltså PQ = Q o P, medan jag sätter PQ = P o Q. [Med o menar jag komposition: (f o g)(x) = f(g(x)).]
Jag vet inte om det finns någon särskild konvention när det gäller permutationer, men när det gäller matriser sätter man AB = A o B.
Det spelar ingen roll vilket val man gör, bara man klargör sitt val och håller sig till ett.
Citat:
En annan fråga. I dessa papper står det att (3 2 4 1 5) är en cykel (1,3,4) men att (3 5 4 1 2) inte är en cykel. Men är inte de andra exemplet två cykler (1,3,4)(2,5) på samma sätt som det första exemplet är tre cykler (1,3,4)(2)(5)?
Helt korrekt.
Observera att vår beteckning för en cykel, t.ex. (1,3,4), kan ses som ett förkortat skrivsätt för en permutation, i det här fallet (3 2 4 1 5), som kan delas in i två delar - en som inte flyttar på element, (* 2 * * 5), och en som flyttar element cykliskt, (3 * 4 1 *).
Cyklernas roll i permutationer kan nog jämföras med primtalens roll i naturliga tal.
Jag insåg nu att 1-cykler såsom (2) och (5) är ganska meningslösa att skriva. Båda står ju för permutationen (1 2 3 4 5), enhetselementet bland permutationer.