Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-11, 10:25
Medlem
WemoXs avatar
Jag har precis införskaffat mig en ny dator:
Microsoft Windows Vista Ultimate, SP1
AMD Phenom 9750 Quad-Core Processor (at 2406 MHz)
4GB Ram
ATI Radeon HD 3300 Graphics
1,2TB HDD

Den funkar helt perfekt när jag surfar/spelar eller använder mycket av prestandan lokalt.
Men så fort jag sätter igång någon nedladdning så skjuter bara en av kärnorna i höjden.

Jag har 8Mbit, tankar jag i 2Mbit så skjuter en av de fyra kärnorna mot skyn i 25% och tankar jag i 4Mbit så skjuter samma kärna upp i 50% och tankar jag i 8Mbit så skjuter kärnan i höjden och är på 100% vilket ger ett litet störande lagg.

Dem andra kärnorna ligger på 1-2% och kan hoppa till upp till 5-7% men inte så mycket högre.
För varje gång som jag stänger ner nedladdningen och fortsätter den så är det någon annan kärna som skjuts i höjden så det är inte alltid kärna 2 etc.

Just nu i skrivande stund så ladda jag ner en grej i 5Mbit, och den fjärde kärnan skjuter mot skyn. (Se bild nedan.)
http://img363.imageshack.us/my.php?image=48063145wt2.jpg

Känns jobbigt om jag ska behöva lämna datorn varje gång jag ska ladda ner någonting bara för jag inte ska sparka in chassit.

Några tips? Tack på förhand! / WemoX
Senast redigerad av WemoX 2008-10-11 kl. 10:38.
Citera
2008-10-11, 11:39
Medlem
Vad använder du för att ladda ner?

Tråden kanske ska flyttas till P2P istället. Känns som om det har med programmet och inte med windows
Citera
2008-10-11, 12:34
Medlem
WemoXs avatar
Det bör vara en tråd för programvara eftersom så fort jag tankar vad som helst om det så är p2p eller om det är direkt från sida så tankar jag i full hastighet 8Mbit så används 100% av en av kärnorna.

Medans dem andra kärnorna knappt berörs, men andra program delar in det mer och alla kärnorna används.. men så fort jag laddar ner något så verkar det bara som en kärna berörs.
Citera
2008-10-11, 13:43
Medlem
onemans avatar
Det kan vara dina nätverkskortdrivrutiner som skickar för många interrupts. Det problemet hade jag, fast jag har en långsammare CPU och snabbare internet. Ladda hem Process Explorer och kolla vad som använder CPU:n när du laddar hem något. Är det drivrutinerna så kommer Interrupts och DPCs (högst upp i listan) att använda mycket CPU.
Citera
2008-10-11, 13:52
Medlem
WemoXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Det kan vara dina nätverkskortdrivrutiner som skickar för många interrupts. Det problemet hade jag, fast jag har en långsammare CPU och snabbare internet. Ladda hem Process Explorer och kolla vad som använder CPU:n när du laddar hem något. Är det drivrutinerna så kommer Interrupts och DPCs (högst upp i listan) att använda mycket CPU.

Längst upp:
System idle process
- Interrupts
- DPCs

Du verkade ha rätt, hur fixar jag detta problemet då? Ladda ner nya Nätverkskorts drivisar eller?
Citera
2008-10-11, 15:04
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WemoX
Längst upp:
System idle process
- Interrupts
- DPCs

Du verkade ha rätt, hur fixar jag detta problemet då? Ladda ner nya Nätverkskorts drivisar eller?
Installera de nyaste drivrutinerna och se om du kan ändra inställningar i dem. Jag har ett Intel-chip, det låter mig ändra "Interrupt moderation rate" i drivrutinsinställningarna i enhetshanteraren.
http://www.intel.com/support/network/sb/CS-025841.htm
Citera
2008-10-11, 15:48
Medlem
WemoXs avatar
Mkey.. får installera nya drivrutiner, och se om det hjälper.
Tack!
Citera
2008-10-11, 18:27
Medlem
Coolt, där lärde jag mig nått nytt också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in