Jag har nyligen gått över till Mac, nu har vi 4 pc's kvar här hemma men tänkte jämna ut det lite genom att ta bort 2 av de stationära och ersätta med en Mac mini istället.
Frågan är enkel och jag tror att svaret är positivt men måste fråga för att vara säker.
Kan man fjärrstyra en Mac Mini som jag kan fjärrstyra en PC med RDP? Finns det något inbyggt i Mac'en som gör detta möjligt direkt eller är det en applikation som måste fixas. Idag har jag min stora fula brummande PC som enbart används till att tanka ner tvserier och sånt, vill ersätta det fula schabraket med en snygg macmini med matchande minimax hårddisk.
Behöver fjärrstyrningen då jag inte har någon skärm till min stationära maskin.
Om du i Systeminställningar > Fildelning klickar i Apple Remote Desktop så startar du en VNC-server som gör att Macen låter sig fjärrstyras av olika VNC-program.
Du kan fjärrstyra en Mac Mini. Osäker på vilka protokoll som gäller när man gör det redan med grundprogramvaran. Om det inte är RDP som gäller out of the box, har jag sett genom google att det verkar finnas en del andra RDP-lösningar för mac.
Du skriver om IOmega Minimax. Jag förstår att du tycker den verkar lockande. Men den låter faktiskt rätt mycket. Jag tycker den förstör hela poängen med att ha en tyst och diskret dator. Känns som att enda skälet till att ha den, är att slå på den tillfälligt om man vill göra backup av något.
Vnc är ju helt okej, lät kanon att det eventuellt finns en RDP lösning också, jag har en RDP klient i min macbook som jag kör mot PC'n idag, kanon om det finns en "rdpserver" då också.
Så minimax är högljud? trist som sjutton, idag har jag en 500GB Lacie EdMini D2, den låter inte så farligt mycket så jag kan ju fortsätta med den typen av externa då.
Minimax lockade för att den rent estetiskt passade skitbra med mini mac. men låter den mycket så faller den bort direkt.
Har gått och väntat evigheter på att minin ska uppdateras, men icke! Hoppas på en uppdatering den 14:e även om temat är "notebooks". Skulle rekommendera att du gjorde detsamma.
Aha. LaCie har en del undermåliga produkter, och jag antar att den du har inte är något undantag. Har du tur så är det enbart nätdelen som har rasat (den ska genom fyra stift ge både 5 V och 12 V).