Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-09, 01:45
Medlem
Buds avatar
Har ett problem med en Asus EEE PC, nämligen en helt ny sådan med Windows.

När datorn startas kommer man inte längre än till Windows setup, och får där felmeddelandet:

"Oåterkalleligt fel

Ett fel har uppstått som hindrar installationen från att fortsätta.

Windows kan inte starta eftersom registret inte kunde uppdateras. Tala med datortillverkaren om du vill diskutera problemet. Windows måste nu avslutas."

Sedan är det bara att trycka OK och datorn stänger av sig.

Detta är ett klurigare problem än det borde vara, då Asus skickat med en recovery cd som jag antar skulle kunna lösa problemet (?) men samtidigt är datorn inte utrustad med cd-läsare som standard så det går inte att köra cdn.

Vet inte heller om det går att köra någon recovery från hd. Hd:n är uppdelad i två partitioner, bootar man den ena startar windowsinstallationen med felmeddelandet, och bootar man den andra händer ingenting.

Tror inte att det är fråga om hårdvarufel då jag testkört en linuxdist från ett usb-minne och det fungerar. Verkar också som att all hårdvara bootar korrekt när man startar datorn.

Jag har inte tillgång till en extern cd-läsare, inte heller extern hårddisk... finns det nåt sätt att lappa ihop den trasiga windows-installationen ändå?
Finns vissa guider på nätet som visar hur man kan kopiera över innehållet på recovery-cdn till en extern hårddisk och köra den i EEE pcn, men det verkar meckigt, och dessutom har jag ju ingen sådan hårddisk.

Hjälp uppskattas väldigt, detta är väldigt frustrerande.
Citera
2008-10-09, 12:08
Medlem
gubbjävels avatar
Vet inte om jag missat något nu, men varför lämnar du helt enkelt inte bara in den på service? Det där är inget jag skulle acceptera vid köp av ny produkt.
Citera
2008-10-09, 18:13
Medlem
http://www.sweclockers.com/recension/6015-installera_windows_xp_med_ett_usb-minne

Förövrigt; lämna in den, inte accepterbart
Citera
2008-10-09, 18:18
Medlem
Buds avatar
tack för länken..
nej det klart det inte är, men orka lämna iväg den i kanske veckor för ett problem som kan vara relativt lättfixat.
Citera
2008-10-09, 18:22
Medlem
gubbjävels avatar
Förstår om det känns drygt. Men tänk om felet i windows beror på hårdvarufel? Säg att exempelvis hårddisken har skador. Då kan det kännas bra att ha fått problemet åtgärdat på en gång.
Citera
2008-10-09, 18:42
Medlem
Buds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjävel
Förstår om det känns drygt. Men tänk om felet i windows beror på hårdvarufel? Säg att exempelvis hårddisken har skador. Då kan det kännas bra att ha fått problemet åtgärdat på en gång.

Jo det förstås...men jag ska prova att köra igång nåt windows genom usb, och funkar det är det ju kanon, annars lämnar jag såklart in den
Citera
2008-10-09, 18:51
Medlem
katten80s avatar
Kör in Linux på den dan da.
Citera
2008-10-09, 18:51
Medlem
gubbjävels avatar
Låter som en god idé. Lycka till
Citera
2008-10-10, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud
Jo det förstås...men jag ska prova att köra igång nåt windows genom usb, och funkar det är det ju kanon, annars lämnar jag såklart in den
Jag körde själv in Windows XP på min eee, ofc med den guiden jag postade. Funkar skit bra, en aning slö på vissa sidor som har mkt flashreklam å piss. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in