2008-10-08, 20:59
Avstängd
magis avatar
--

Varför kan jag inte köpa en anläggning som jag kan koppla till eluttaget som tillverkar metanol av vatten?
Man kan med gasgenerator spjälka vatten till väte o syre.
Det går att omvandla koldioxid till kolmonoxid.
Väte och kolmonoxid kan jag med Fischer-Tropsch omvandla till metanol.

Är det för energikrävande så det inte lönar sig?

Magi
----
Citera
2008-10-08, 21:17
Medlem
billybombs avatar
Prova kemiforumet...dom borde ha koll på sånt här...

Edit: Vid närmare eftertanke snackar du om att dela på molekyler som om alla gör så hela tiden sittandes hemma...krävs nog en herrrrrrrrrrrrrans massa energi att dela på molekyler för att sätta ihop till egna igen...om det var så lätt skulle hela världen redan ha gjort det för ett bra tag sen...
Citera
2008-10-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
--

Varför kan jag inte köpa en anläggning som jag kan koppla till eluttaget som tillverkar metanol av vatten?

Magi
----
Ja!

Jag läste en artikel för ett tag sedan som handlade om ett Amerikanskt forskarlag som byggt en katalysator som med hjälp av en solugn omvandlade luftens koldioxid till kolväten. Det låter ju väldigt intressant men efter lite snabb överslagsräkning kom jag fram till att en vanlig solcell är 10 gånger mer energi per area. Jag räknade då på att använda den producerade energin för att driva en bil.
Citera
2008-10-09, 09:22
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
--

Magi
----

Ska du ha ett Fischer-Tropsch-steg så kräver det höga tryck och rejäla temperaturer, så något miniatyranläggning lär det knapast bli. Vidare är ju verkningsgraden relativt modest och bara runt 50%.

Metanol producerar mycket enklare av kolväten (då dessa generar vätgas enklare än vatten). Man låter helt enkelt koldioxid och vätgas reagera med närvaro av lämpliga katalysatorer och ut kommer metanol.
Citera
2008-10-09, 09:36
Medlem
raskenss avatar
Så vitt jag vet så finns ingen lag som hindrar någon att uppfinna en metod där det gick att utvinna metanol, eller något lämpligt kolväte med en verkningsgrad på 95% direkt från elektricitet. Kunde man göra det hade man löst många problem. Kanske nån form av nanorobotar som likt proteiner bygger metanolmolekyler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in