2008-10-07, 20:38
Medlem
Sovmorgons avatar
Har läst lite om Day-trading på Wikipedia och har blivit intresserad av att pröva på, se om det är något för mig.

Vad jag undrar över är hur det ser ut när man "daytradar" rent praktiskt. Vilka program använder ni er utav? Vilka är enklast för nybörjaren?

Kan jag som privatperson börja med day trading eller behöver jag registrera mig som något företag? Vilka regler finns det? Skatteverket etc.

Finns det någon lägre gräns på hur mycket man måste ha i startkapital när man börjar? Vill börja väldigt försiktigt endast för att se om jag kommer in i det praktiska innan jag fördjupar mig i ämnet. Går det exempelvis att sätta in 100Kr och öva på dom?

Vad är det som kostar? Vem tjänar på att jag daytradar, finns det några kostnader för att använda programmen, kostar det att investera? Förutom själva investeringssumman då.

Hepp hepp, hoppas på kunniga svar till mina frågor.
Citera
2008-10-07, 20:45
Medlem
mahouss avatar
www.cmcmarkets.se är en bra sida som svarar på deta mesta...

lycka till
Citera
2008-10-07, 21:10
Medlem
eriikhs avatar
Prova även att låtsastrada på tex di.se eller någon annan av alla de gratisportföljer som finns. Börja med 50000kr (fiktivt) och försök att få dem att växa så mycket som möjligt, du känner nog själv när du är redo att sätta in 50k på ditt riktiga aktiekonto.

Och nej, 100kr kommer du ingenstans med.
Citera
2008-10-08, 11:36
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Jag öppnade just ett låtsaskonto på di.se, DI trader.

Jag hittar inte var man köper någonstans. Är det jag som är blind/tappad?
Citera
2008-10-08, 14:22
Medlem
Sovmorgons avatar
Har samma problem som föregående talare.
Citera
2008-10-08, 15:05
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Hittade nu. Det är under "min portfölj" och sedan får man söka efter namn i fältet där under knappen "Inställningar".

Onödigt krångligt. Man borde få kunna köpa i samma fönster som kursinfon finns, eller rätt upp och ned i börslistan.
Citera
2008-10-11, 12:40
Medlem
Börja som sagt med fiktiv handel, sök lite på google om fiktiv aktiehandel så får du upp en del som kostar lite (typ som tävlingar) och gratisalternativ. Men inga av dom kommer ens i närheten av daytrading. Snarare aktiehandel... du har ju exempelvis inte realtids info på dessa sajter.

Finns ju folk som tror att daytrading är som poker typ... men det är det ju inte riktigt. Läs böcker om daytrading..

Startkapital: Minst 100k som du belånar och handelsprogram som kostar flera tusen i månaden (absolut minst), tid.. 1,5h innan börsen öppnar hem 1h efter minst.)
Citera
2008-10-13, 21:40
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrstolt

Startkapital: Minst 100k som du belånar och handelsprogram som kostar flera tusen i månaden (absolut minst), tid.. 1,5h innan börsen öppnar hem 1h efter minst.)

Trams. finns handelsapplikationer för cirka 700kr i månaden. Om man är en aktiv trader (courtage på 4000kr eller mer) så är det "gratis".
Citera
2008-10-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrstolt
Läs böcker om daytrading..

Skulle ni kunna ge några bra tips på daytrading böcker, har sökt men inte hittat någon riktig renodlad daytrading bok som går in allt man behöver veta, alla tips skulle uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in