2008-10-25, 19:01
Medlem
ViperVens avatar
vad jag har hört så kan man bli väldigt bränd om man inte har något slags skydd på sig, ex en tröja när svetsar.. UV-strålning i stora mängder (som det bildas när man svetsar) kan ligga som grund för hudcancer.. så om du ska bli brun så tkr jag du ska smörja in dig i en solskyddskräm och åka till stranden..
Citera
2009-05-19, 23:35
Medlem
SharkBombs avatar
Det är UVA, och UVB i små mängder man kan bli brun av. Ozon skiktet släpper inte igenom solens UVC. Svetsning med te.x MAG med Rörtråd avger mycket UVB och UVC, Jag exponderades i ca 5-7 sek på handleden av ljuset, detta hände i augusti, nu har jag fortf ett rött märke på armen. det är rätt så farligt!
Citera
2009-05-19, 23:51
Medlem
appe-s avatar
vid ett servicearbete i danmark arbetade vid med rörad MAG, och följande scenario inträffar, som tillskott till tråden; då hjälmen "var i vägen", struntade jag i den och
1: fick rejält svetsblänk genom mina stängda ögon.
2: en eksemliknande röd hy över hela ansiktet, som jag i ett par månader fick behandla med kortison och div. mjukgörande.
3: en med stängda ögon missvisande eldlinje, som i sin tur resulterade i en sönderbränd knäskål och ett brännsår - fyllt av smält stål.

lek inte med svetsen, tack.
Citera
2009-09-22, 01:32
Bannlyst
Skinnet blir med andra ord rostat om du svetsar utan jacka + det svider som innåt helvete när skinnet flagnar.

Verkligen inget att rekommendera.
Citera
2018-05-22, 19:32
Medlem
Svetsade i ca 3 timmar i sträck med en migsvets.
Har nu en fin rosa bonnebränna på ena armen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in