2008-10-07, 13:03
Medlem
marinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjjjjj123456
Är detta en liknande händelse eller samma??
http://www.gt.se/nyheter/1.1325110/16-aringen-jag-ska-skjuta-honom

Om det är en annan, så är det väl inte helt otänkbart att det skulle kunna hända på riktigt snart

Det var inte samma och jag är också säker på att vi tyvärr får uppleva nåt sånt innan året är slut..
Citera
2008-10-07, 15:01
Medlem
tonyhassans avatar
Hoppas inte.
Citera
2008-10-07, 18:29
Medlem
Sälklubbarns avatar
Allt handlar väl om tillgången på vapen. Stor i Finland, inte lika stor i Sverige.
Citera
2008-10-07, 20:16
Medlem
mretys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Allt handlar väl om tillgången på vapen. Stor i Finland, inte lika stor i Sverige.

Icke då. Finns många vapen att välja mellan, man behöver inte skjutvapen för att anordna en massaker.
Citera
2008-10-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrety
Det kommer, det kommer. Låt det bara ta sin tid.

Varför tror du det?
Citera
2008-10-07, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jjjjjj123456
Är detta en liknande händelse eller samma??
http://www.gt.se/nyheter/1.1325110/16-aringen-jag-ska-skjuta-honom

Om det är en annan, så är det väl inte helt otänkbart att det skulle kunna hända på riktigt snart
Med dagens rätt så tuffa och iskalla samhällsklimat så har nog risken ökat för att även Sverige ska drabbas av skolattentat typ den som hände i Finland för ett par veckor sedan.Borde inte myndigheterna införa en beredskapsplan för att motverka våldet och hoten på skolorna?
Citera
2008-10-07, 23:34
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marinka
Det var inte samma och jag är också säker på att vi tyvärr får uppleva nåt sånt innan året är slut..

Jag är säker på att det inte kommer ske så snart, snarare om ett par år eller kanske så länge som om 5-10 år.

Det hot vi ser nu i skolor runt om i Sverige är efterskalven av skjutningen i Finland, alltså efterskalv - inte förskalv till framtida skjutningar.

Det är småfjantar helt enkelt som drar nytta av att människor är mer på spänn efter det som hände.
Citera
2008-10-07, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishputte
Med dagens rätt så tuffa och iskalla samhällsklimat så har nog risken ökat för att även Sverige ska drabbas av skolattentat typ den som hände i Finland för ett par veckor sedan.Borde inte myndigheterna införa en beredskapsplan för att motverka våldet och hoten på skolorna?

vad finns det egentligen dom kan göra? utrusta alla skolor med kameror? det blir ju inte direkt något hinder. och jag tror knappast att de har råd med att sätta in metall detektorer i alla skolor. blir lite väl dyrt. det man kan göra är väl att peta in små "alarm knappar" som ungarna kommer stå och trycka på regelbundet.
det är nog allt jag kan komma på
Citera
2008-10-07, 23:37
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontknowtomuch
vad finns det egentligen dom kan göra? utrusta alla skolor med kameror? det blir ju inte direkt något hinder. och jag tror knappast att de har råd med att sätta in metall detektorer i alla skolor. blir lite väl dyrt. det man kan göra är väl att peta in små "alarm knappar" som ungarna kommer stå och trycka på regelbundet.

Det kan lära ungarna att respektera varandra och visa vad medmänsklighet är.
Citera
2008-10-07, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det kan lära ungarna att respektera varandra och visa vad medmänsklighet är.

äh, det skulle aldrig funka. stor del av folket som jag växt upp med och sett växa upp beter sig som 12 tills de är 18-19. så jag tror inte att det är så mycket större skillnad på annat folk. men vem vet, finns säkert folk med lite vett. men försöka alla att förstå innebörden med respekt blir nog mycket svårare gjort än sagt
Citera
2008-10-07, 23:58
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
äh, det skulle aldrig funka. stor del av folket som jag växt upp med och sett växa upp beter sig som 12 tills de är 18-19. så jag tror inte att det är så mycket större skillnad på annat folk. men vem vet, finns säkert folk med lite vett. men försöka alla att förstå innebörden med respekt blir nog mycket svårare gjort än sagt

Ja, det är sant! Men det beror på att samhället ser ut som det gör där yta, materialla ting och status värdesätts mer än mänskligt liv.
Citera
2008-10-08, 01:32
Bannlyst
Citat:

Det myndigheterna och samhället kan göra är att man förr eller senare är tvugna att vidta en rad säkerhetsåtgärder för att hindra skolattentat likt den som ägde rum i Finland. Det kan handla om att man på skolhälsovårdsfronten tydligen fångar upp signaler om en elev uppträder på ett sätt som verkar vara konstigt, samt att elever eller personal berättar för rektorn om en elev plötsligt börjar att prata om hämdaktioner och att eleven utan någon förvarning börjar att vräka ur sig hot på skolans dator. eller utanför skolan på rasterna eller efter skolans slut. Sedan så blir nog myndigheterna och samhället illa tvungen att skaka fram pengar så att man förser varje skola med bevakningskameror och andra säkerhetssystem, samt att rektorn skulle erhålla möjligheter att via stickprov kolla upp så att ingen tar med sig några olagliga grejer till skolan.Borde inte betyg i ordning och uppförande samt etik och moral införas igen så att det blir lugnare på skolorna?
Senast redigerad av Swedishputte 2008-10-08 kl. 01:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in