Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-04, 20:48
Medlem
Tja.
Jag har en HP pavilion 9000 med Vista. Den har fungerat jättebra för mig nu under en lång tid men i morse så hände något som fick blodet att frysa till is. Jag slog på datorn för att se att skärmen fortsatte att vara helt svart, fläkt och liknande gick igång men skärmen förblev svart. Efter några sekunder av förvirring börjar den helt utan varning att pipa utan att jag rört tangentbordet eller musen. Den pep först ett långt pip och sen två korta om det kan vara till någon hjälp.
Efter det här så blir det tyst och ingenting händer. Fläkten fortsätter att vara på men skärmen är svart.

Jag undrar nu självklart om ni har några förslag på hur jag ska fixa det här. Testade att hålla in F8 (felsäkertläge) när jag startade datorn men det hade ingen effekt. Har viktiga filer på datorn och vill därför undvika att installera om mitt OS.
Citera
2008-10-04, 20:53
Medlem
Andreasvbs avatar
Kolla manualen till moderkortet, brukar stå där vad pipen betyder.
Citera
2008-10-04, 21:14
Medlem
Om vi utgår från att jag inte har kvar manualen till mitt moderkort, tror du att det finns fakta om det på deras hemsida?
Citera
2008-10-04, 21:17
Medlem
Du är ute efter en sida..

Du är ute efter en sida som visar beep codes?
KOlla på denna om ditt finns med
http://www.computerhope.com/beep.htm
Citera
2008-10-04, 21:23
Medlem
ditt grafikkort sitter troligtvis löst/har lossnat eller så har det helt enkelt gått sönder

det är min gissning
Citera
2008-10-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jalapan
ditt grafikkort sitter troligtvis löst/har lossnat eller så har det helt enkelt gått sönder

det är min gissning

Jag kan bara säga att jag hoppas du har fel, men det är värt att kolla upp.
Citera
2008-10-04, 23:17
Medlem
Hokkestadts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQGrisskinka.
Jag kan bara säga att jag hoppas du har fel, men det är värt att kolla upp.
Samma sak hände min Pavilion.
Ring kundtjänst på HP så kommer det någon och hämtar den.
Citera
2008-10-10, 14:17
Medlem
Bergieees avatar
Korrekt åtgärd...

Tre pip sa du?
OBS*** Jag förutsätter att du har en bärbar OBS***

Om det är så att datorn piper vid uppstart utan att den ens tar sig förbi BIOS eller något annat så är det ett tecken på att moderkortet eller grafikkortet brunnit eller på annat sätt gått sönder.

För att utesluta mjukvarufel kan du ta ut batteriet och låta datorn var utan strömkälla i ungefär en timme, om det funkar så får du göra en destruktiv återställning och hoppas på att det löser problemet.

Om det skulle vara så att det inte funkar så är det i princip 100% säkert att du har hårdvarufel. Kontakta HPsupport eller den du köpte den ifrån/återförsäljare och skicka den på service.

Hoppas det duger som svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in