Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Med hur mycket statligt stöd?
Kulturhuset/Stadsteatern hade 345 miljoner i stöd 2015. Största delen av de pengarna gick nog åt till att driva Stadsteatern.
Citera
2018-03-21, 00:22
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, folk avsätts och får sparken hela tiden, men de slipper allmänhetens dom och tung skam, uteslutning från sin bransch och total ödeläggelse. Det var vad detta innebar. *ldsberg är i slutet av sitt liv, men han kämpar ju på mot TV4. Om han varit yngre vet man inte hur det slutat, men faktum är att vi inte fått detaljerna vad han gjort. Alla ser inte ned på honom nu. Det kan räcka för överlevnad.

Kände samma genans när jag läste om Br*me, det blir helt enkelt för snaskigt när det kommer ut.

BF tjänade miljonbelopp i femton år. Kunde han inte hitta på något konstruktivt med sina pengar?
Citera
2018-03-21, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
BF tjänade miljonbelopp i femton år. Kunde han inte hitta på något konstruktivt med sina pengar?

Det vet jag inte. En del tycker om att jobba... och få uppskattning för det. Jobbet är mer än pengar. Livet är större än pengar. Det där är en fråga som inte går att svara på, vad som ger mening. Men han kunde säkert hittat en ny mening om man bara hunnit förstå hur han resonerade.

Han saknade distans till jobbet verkar det som...
Citera
2018-03-21, 01:12
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag har mer koll på detta än du anar ser verkligen inte ner på "teaterapor" och jag skrev faktiskt tidigare att jag tycker kultur är värt stöd! Men snälla det är inte svårt att driva en centralt placerad framgångsrik teater med SÅ mycket stöd i ryggen både ekonomiskt och på andra vis. Har själv sett en hel del föreställningar på Stadsteatern och tycker nog att den konstnärliga kvalitén generellt var några snäpp högre innan BF tog över och ångvältade hela teatern.

Sorry i så fall! Handen på hjärtat - jag kan hålla med, Bennys framgångar var mer av kommersiell karaktär. Peter Wahlqvist har väl haft samma pengapåse att leka med, var det bättre då? Staden pumpar in enorma belopp i verksamheten, går inte att jämföra med vad en kreativ frigrupp ute i förorten har att röra sig med. Orättvist, men så har det alltid varit. Det är huvudstadens scen nr 1.
Citera
2018-03-21, 01:43
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag fattar fortfarande inte vari det felaktiga ligger. En tidning har skrivit om eventuella missförhållanden på en av landet största teatrar, där chefen pekas ut som ansvarig. Vad ska pressen skriva om enligt dig, färdiga kommunikéer från staten och kakrecept från läsarna?

Det finns ett visst spann i rapporteringen mellan Frankfurter/Züricher och AB. AB får gärna kritisera BFs ledarstil, det låter som att det fanns en del i övrigt att önska, men AB kommer inte ifrån sitt ansvar genom att hänvisa till att moster Agda vill läsa snaskiga historier om aborterade foster.

Tjära och fjädrar borde höra till någon annan tid.
Citera
2018-03-21, 01:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Men om allt dåligt som sägs om honom (och jag är en kvinna) är sant, skall han dö för det? Kan han inte bara bli avskedad utan att hängas ut i media? Våldtäktsmän får samhällstjänst och han skall hetsas till döds? Vem är domaren? Vem är åklagaren? Media?

Jag tycker att svensk media är ond. Svensk MSM är samhällsfarlig bortsett från de som den dödar direkt.
Citera
2018-03-21, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men om allt dåligt som sägs om honom (och jag är en kvinna) är sant, skall han dö för det? Kan han inte bara bli avskedad utan att hängas ut i media? Våldtäktsmän får samhällstjänst och han skall hetsas till döds? Vem är domaren? Vem är åklagaren? Media?

Jag tycker att svensk media är ond. Svensk MSM är samhällsfarlig bortsett från de som den dödar direkt.

Du får ringa och fråga Stadsteatern varför man inte lyssnade på medarbetarna, och varför man inte gav BF sparken.
Citera
2018-03-21, 02:19
Medlem
heriks avatar
Med den lön han har haft så måste iallafall styrelsen varit nöjd med hans insats
Citera
2018-03-21, 02:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Det är väl inte medias fel att ledningen låtit arbetsmiljön vara åt helvete i 15 år på en arbetsplats utan att göra något åt det? Det är Stadsteaterns lednings skyldighet att erbjuda en dräglig arbetsmiljö och också ytterst deras skuld att BF dog.

Stadsteatern verkar så genomkorrumperat sjuk att jag har beslutat mig för att sluta gå dit. Jag vill inte bidra till en arbetsplats som inte klarar av att ge sina anställda en dräglig arbetsmiljö.

Hela ledningen borde avgå om något förtroende för verksamheten ska kunna återupprättas i skattebetalarnas ögon.

Medias roll i detta är mer av katalyserande karaktär och av helt underordnad betydelse i det stora hela. Det sjuka hade fått pågå för länge under en inkompetent ledning.

Nej, jag jobbar inte på Aftonhoran och tycker som ni andra att de inte duger till mycket, men här känner jag att ni skäller uppför fel träd.
Citera
2018-03-21, 03:47
Medlem
Många klokheter i denna tråd. Eftersom jag är rätt ny här ska jag inte försöka mig på att citera ännu men jag tycker saken belysts under många bra synvinklar. Jag tror att det finns någon mer hund begraven här än "bara" mediadrevet som kan vara illa nog. Varför vänta med självmordet till Australien tillsammans med sin älskade fru som snart skulle göra ett fint framträdande på operahuset (?). Känns nästan som en impuls som kanske kunde förhindrats men det är inte så lätt för närstående att vara förutseende alla gånger. Kanske ett gräl var utlösande faktorn? Eftersom han förmodligen var instabil ändå pga mediadrev och bakgrund kunde det då lätt tippa över?

Om jobbet var hans allt och mer värt än t o m familjen blev kanske skammen för stor när mediadrevet satte igång. MEN. Jag tycker att ledningen låtit det pågå för länge ungefär som att han testat gränserna och hela tiden flyttat fram dem vartefter. Ingen verkar ha sagt ifrån tidigare och då kan chocken bli stor då han tyckte han bara gjorde ungefär som han alltid gjort och dessutom fått beröm för det hela?

Dessutom ogillar jag starkt att de som nu tycker att han var så bra - var fanns dem när han behövde deras stöd som mest helst offentligt också som de gör nu i bl a sociala medier? Hyckleri eller fegisar? Tycker att de skulle ställt sig upp och försvarat honom när mediedrevet var som starkast i december 2017. Det hade kunnat gjort stor skillnad.
Citera
2018-03-21, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Ingen teaterchef kan tvinga ngn skådespelerska att göra abort, däremot påpeka att en förstående graviditet omöjliggör hennes medverkan i en planerad föreställning, av helt uppenbara skäl. Så går det till i detta yrke. Vet vi ordagrant om hur samtalen dem emellan gick till?
Beslutet att göra eller icke göra abort är alltid kvinnans eget.

Exakt, hur kan man då som Åsa, skriva att han tvingat fram en abort. Eftersom Åsa verkar tro att det är möjligt ökar sannolikheten att hon gjort eller tvingats göra detsamma.
Citera
2018-03-21, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellie
Många klokheter i denna tråd. Eftersom jag är rätt ny här ska jag inte försöka mig på att citera ännu men jag tycker saken belysts under många bra synvinklar. Jag tror att det finns någon mer hund begraven här än "bara" mediadrevet som kan vara illa nog. Varför vänta med självmordet till Australien tillsammans med sin älskade fru som snart skulle göra ett fint framträdande på operahuset (?). Känns nästan som en impuls som kanske kunde förhindrats men det är inte så lätt för närstående att vara förutseende alla gånger. Kanske ett gräl var utlösande faktorn? Eftersom han förmodligen var instabil ändå pga mediadrev och bakgrund kunde det då lätt tippa över?

Om jobbet var hans allt och mer värt än t o m familjen blev kanske skammen för stor när mediadrevet satte igång. MEN. Jag tycker att ledningen låtit det pågå för länge ungefär som att han testat gränserna och hela tiden flyttat fram dem vartefter. Ingen verkar ha sagt ifrån tidigare och då kan chocken bli stor då han tyckte han bara gjorde ungefär som han alltid gjort och dessutom fått beröm för det hela?

Dessutom ogillar jag starkt att de som nu tycker att han var så bra - var fanns dem när han behövde deras stöd som mest helst offentligt också som de gör nu i bl a sociala medier? Hyckleri eller fegisar? Tycker att de skulle ställt sig upp och försvarat honom när mediedrevet var som starkast i december 2017. Det hade kunnat gjort stor skillnad.

Måste vara en sanslöst infekterad arbetsmiljö där nu. Så mycket skuld, så många konflikter.

BF skickade ut ett mejl där han sa att han skulle gå till botten med allt. Då hånas han i AB, för att han inte nämnde sin egen skuld. Undrar om han fick någon hjälp alls att hantera detta? Lät man honom rasa ihop för egen hand? Vad gjorde styrelsen?
Senast redigerad av rappytt 2018-03-21 kl. 07:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in