2008-10-02, 18:49
Bannlyst
Kristdemokraten och tillika toppadvokaten Peter Althin vill att det ska bli möjligt att sätta 15åringar i något slags ungdomsfängelse. I dagsläget är straffåldern i Sverige 15 år. När ungdomar begår brott tar socialen över och fixar en lämplig åtgärd, men det är alltså detta som Althin vill ändra.

Saxat från Aftonhora;
Citat:
Barn under 15 år som begår brott ska dömas i speciella barndomstolar.

Idén kommer från KD-politikern och advokaten Pether Altin.

– Jag tycker att man ska utreda förslaget, vi kan inte ha det som i dag när ingenting görs för de här ungdomarna, säger han.

Det var när den kände toppadvokaten skrev en rapport om ungdomsdomstolar i andra länder som idén väcktes om att även Sverige skulle sänka straffbarhetsåldern.

Althin är ordförande i KD:s rättspolitiska grupp. Han anser att samhället länge har blundat för ungas kriminalitet.

– Det är dags att på allvar ta en diskussion kring ämnet. Brottsligheten sjunker i åldrarna och ingenting görs, säger Althin till Aftonbladet.
Etablerade kriminella

I dag kan barn under 15 år inte åtalas eller dömas enligt brottsbalken. De ska istället fångas upp i de kommunala socialförvaltningarnas nät. Enligt Althin är det inte tillräckligt. Han säger att många idag är etablerade kriminella före 15 års ålder.

Althin har granskat andra länder där rättssystemet tillåter att barn döms för brott. Han har själv besökt Australien, Peru, Sydafrika och Brasilien där det finns barndomstolar.
Kontroversiell fråga

– Jag är rätt imponerad av upplägget. Domarna har en stark auktoritet, men samtidigt en stark empati, säger han till SvD.

Men samtidigt är han inte övertygad om att det är ett system som skulle fungera i Sverige.

– Det är det jag vill utreda. Vi måste åtminstone få igång en öppen debatt kring frågan, säger han.

Frågan är kontroversiell och Althin kan inte räkna med att få allianskollegorna med sig på förslaget.

Justitieminister Beatrice Ask säger nej till att sänka straffbarhetsåldern. Tanken på att straffa barn är främmande, säger hon till SvD.

Även Thomas Bodström är kritisk enligt Svenska Dagbladet.

Själv anser jag att förebyggande åtgärder är viktigare än hårdare straff/skärptare regler.

Tänkte kicka igång en liten diskussion om detta då jag anser det vara ett intressant ämne.
Senast redigerad av I'maduck 2008-10-02 kl. 18:50. Anledning: glömde källanvisning
Citera
2008-10-02, 19:04
Medlem
Kaustis avatar
Inför körkort för ungdjävlar istället. Kan föräldrarna inte uppfostra sina ungar så är det väl iaf inte ungarnas fel?
Citera
2008-10-02, 19:09
Moderator
vfs avatar
Althin vill väl profilera sig lite då han mycket sällan sköter sitt jobb
i Sveriges Riksdag. Han har fullt upp med att försvara mördare,
pedofiler och annat löst folk. Hans förslag tror jag inte alls på
av två orsaker.

1: Det kommer att kosta mer än dagens ordning.

2: Är du underårig och begår brott skiter du fullständigt i
om du får förklara dig framför en jurist eller en socialsekreterare.
Citera
2008-10-02, 20:07
Bannlyst
I tidningen framställdes det som "argument" att kriminaliteten kryper nedåt i åldrarna - ett argument som inte funkar för mig.
Fritidsårdar stängs hela tiden, "farsor på stan" aktiviteter läggs ner, skolorna blir allt med kravfyllda och fler och fler barn/ungdomar hamnar utanför.

Sätt hellre Althin i finkar.
Citera
2008-10-02, 22:24
Medlem
Sereenas avatar
Har läst igenom artiklarna och komentarerna och måste faktiskt säga att jag håller med till 100%

Även personer under 15 ska dömmas/lagföras för dom brott dom begår. Dock så anpassas
"straffet" efter gärningmannens ålder.

Ungharna idag tror dom är helt "untouchable", vilket dom tyvärr i mång och mycke är om dom är under 15.

Men dom vet mycket väl att det är ett brott dom begår, och dom vet att dom inte kan straffas pga sin ålder.

Om dom kunde straffas så skulle nog iaf en del av dom tänka om.

Men såvitt jag upfattade det hela så handlar det inte om att låsa in dom, utan mera om att markera att det är ety brott dom begått, och att det inte accepteras.
Citera
2008-10-02, 22:35
Medlem
Kingfishers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'maduck
I tidningen framställdes det som "argument" att kriminaliteten kryper nedåt i åldrarna - ett argument som inte funkar för mig.
Fritidsårdar stängs hela tiden, "farsor på stan" aktiviteter läggs ner, skolorna blir allt med kravfyllda och fler och fler barn/ungdomar hamnar utanför.

Skitsnack det har aldrig funnits så mycket fritidsaktiviteter som nu. Problemet stavas invandrare, och lösningen på invandrarbrottsligheten stavas ökade krav på föräldrarna samt deportering. I Danmark och Finland utvisar man familjer med kriminella avkommor, mycket avskräckande.
Citera
2008-10-03, 06:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingfisher
Skitsnack det har aldrig funnits så mycket fritidsaktiviteter som nu. Problemet stavas invandrare, och lösningen på invandrarbrottsligheten stavas ökade krav på föräldrarna samt deportering. I Danmark och Finland utvisar man familjer med kriminella avkommor, mycket avskräckande.

I min hemstad, en liten bruksort på mindre än 50000 invånare i mellansverige, har farsor på stanverksamheten lagts ner och ingen fritidsgård har byggts sedan 1970-talet. Sedna vet jag att det finns en jävla massa fritidsaktiviteter såsom fotbolls- och musikskolor men det var inte riktigt det jag syftade på. Ungdomar i 15årsåldern vill gärna ha någon kvällsaktivitet där man träffar polare - såsom en fritidsgård. Finns ej sådana blir tristessen större och då halkar man enkelt in på brottsliga grejer.
Kalla inte mina argument skitsnack för helvete..
Citera
2008-10-03, 11:03
Medlem
Mr.Stanleys avatar
Problemet idag är väl att de kriminella ungdomarna inte förstår allvaret i sina gärningar? Så hur ska man då ändra på detta?

Själv tycker jag Althins förslag låter rätt bra. Märk att han pratar om specialanpassade åtgärder vilket inte behöver eller bör innebära att man behandlar dessa ungdomar på exakt samma sätt som vuxna. Men jag tror ändå att det behövs en kraftigare markering från samhällets sida som kommer betydligt fortare än idag. Det ÄR inte acceptabelt att begå brott och få brottslingar vinner på sitt kriminella beteende i längden.

Jag minns att Gitta Sereny skrivit om detta problem, tror det var i förordet till Fallet Mary Bell? Läs gärna och fortsätt kommentera. Och skulle det vara fel bok är det ändå en som varmt rekommenderas av undertecknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in