2008-10-03, 11:52
Medlem
mrmopsys avatar
Ny här på forumet och mitt första inlägg men just detta ämnet är jag lite halvinsatt i och vill hjälpa alla slippa böter för fortkörning.

Här kommer lite info från ett gammalt inlägg på Porscheklubben som kanske kan ge dig lite tips och info. Allt kanske inte är relevant i just ditt fall utan är hela processen vid "normal fortkörning" så ta tiderna med en nypa salt men hoppas du kan har nytta av det ändå.

"Följande kommer nu att hända när myndigheternas byråkratikvarnar börja mala:

1:
Först kommer en delgivning från Länsstyrelsen om att de avser fatta ett preliminärt beslut (preliminärt i väntan på Tingsrättens dom) om återkallelse av körkortet. Möjlighet att yttra sig i ärendet innan beslutet erbjuds. Bifogat brukar också finnas en beskrivning av "förenklad delgivningsprocess", som innebär att de anser dig delgiven, vare sig du svarar eller inte. Men det bygger på att de sitter med "trumf" på hand, d v s ditt körkort, men om du inte lämnat ifrån dig körkortet redan så är det här förfarandet inte värt ett dugg.

Det här brevet kan man strunta blankt i om man har för avsikt att skjuta på återkallandet till senare. Här har det gått c:a en vecka sedan polisen stoppade dig. Ytterligare två veckor senare skall komma ett andra brev som upplyser dig om att du har fått det första brevet, men det inträffar inte alltid. Det här är en del av den s k förenklade delgivningen. Och återigen, eftersom du ju har ditt körkort i behåll så kan du bara strunta i det här.

2:
Nästa steg är att man får en delgivning av själva beslutet (fortfarande ett preliminärt beslut i väntan på Tingsrättens dom) och man uppmanas att skicka in sitt körkort samt att skriva under ett mottagningsbevis som också skall skickas in. Körkortet räknas som indraget från det datum du skriver under mottagningsbeviset

Det här brevet kan man också strunta blankt i. Det har nu gått c:a 1 - 1,5 månader sedan polisen stoppade dig.

3:
Om du struntat i att skicka in mottagningsbeviset under punkt 2, så räknas ditt körkort inte som indraget eftersom du, i formell mening, inte kan anses ha blivit delgiven. Då kommer Länsstyrelsen att skicka en delgivning till, men den här gången i rekommenderat brev.

Den delgivningen bör man förstås inte lösa ut om man har för avsikt att skjuta på återkallandet till senare. När du går till utlämningsstället med postanvisningen bör du förstås ta reda på vem som är avsändare innan du skriver under och löser ut försändelsen. Är det "fel" avsändare låter du helt enkelt bli att lösa ut försändelsen. Det har nu gått c:a 2 - 2,5 månader sedan polisen stoppade dig.

4:
Om du struntar i att lösa ut den rekommenderade delgivningen, så kommer polisen att personligen söka upp dig för att överlämna delgivningen. Egentligen är det väl en s k "delgivningsman" som kommer och förmodligen inte någon uniformerad polis. Detta är i alla fall vad som skall ske i formell mening. Och först nu är alltså ditt körkort indraget på riktigt. När i tiden det här kan tänkas hända är svårt att säga, om det över huvud taget händer alls (se resonemang nedan). Möjligen (troligen?) hinner punkt 5 inträffa före punkt 4. Så här långt har jag hittills aldrig dragit något av mina ärenden, så jag vet inte riktigt.

Det bör påpekas att ingenting i det du hittills gjort är straffbart och kan inte påverka påföljden för din hastighetsöverträdelse. Man är faktiskt inte lagligen tvungen att läsa sin post och man kan aldrig säkert veta om ett brev kommit fram eller inte. Och även om det skulle hamna i din brevlåda kan du ju råka slänga det tillsammans med all reklam som brukar dimpa ner i lådan osv.

Hur det förhåller sig med polisens personliga delgivningar i praktiken vet jag inte, eftersom jag inte velat dra några av mina körkortsärenden så långt. Jag misstänker dock att polisen inte har tid med sådant här strunt, när det väl kommer till kritan. När de inte ens utreder villainbrott, bilinbrott, misshandel och annan vardagsbrottslighet i "brist på resurser", som det brukar heta, så tvivlar jag starkt på att man har resurser att skicka en personlig delgivningsman till en simpel fartsyndare. Men hur det faktiskt förhåller sig med den saken vet jag alltså inte.

5:
Allting hittills har handlat om Länsstyrelsens preliminära beslut. Så småningom (efter c:a ett halvår enligt min erfarenhet) har Tingsrätten kommit fram till ditt ärende, så att det till sist kan bli en riktig dom i ärendet. Egentligen är det ju först nu rättvisa skipas, trots att du redan blivit straffad, om du nu valt att lämna ditt körkort ifrån dig till polisen eller Länsstyrelsen. Du kommer då att bli kontaktad av åklagare per brev och få möjlighet att yttra dig i ärendet. Du kommer också att bli kallad till Tingsrättens förhandling (den Tingsrätt inom vilkens område du blev stoppad av polisen), men i allmänhet så slipper man inställa sig personligen vid rätten, vare sig man erkänt eller inte. Det här är ju rent strunt och vardagsmat för domstolen. Jag har aldrig behövt inställa mig personligen.

Även i det här skedet kan man förmodligen hålla sig undan och låta bli att bli delgiven, om man vill driva det spelet ännu längre. Preskriptionstiden för sådana här struntförseelser är tre år och håller man sig oanträffbar för myndigheterna tills den tiden har passerat så är man "off the hook". Det är dock inget jag prövat eller har för avsikt att försöka. För mig är det viktiga att få bli dömd av en domstol och inte av polismannen på gatan."
Citera
2008-10-03, 13:05
Bannlyst
Fast jag tror grisen nuförtiden tar själva kortet direkt när de stoppar en. Jag åkte dit för ett par år sedan för fortkörning och då tog de kortet på plats och gav mig ett temporärt tillstånd att köra i två dygn. Det är dock möjligt att det skiljer mellan polismyndigheterna i landet.

Är man riksövergris går det bra att köra för fort utanför ett dagis: Rikspolischefen
Citera
2008-10-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deceptor
Fast jag tror grisen nuförtiden tar själva kortet direkt när de stoppar en. Jag åkte dit för ett par år sedan för fortkörning och då tog de kortet på plats och gav mig ett temporärt tillstånd att köra i två dygn. Det är dock möjligt att det skiljer mellan polismyndigheterna i landet.

Är man riksövergris går det bra att köra för fort utanför ett dagis: Rikspolischefen

Jo, de gör ju det. OM du har det med dig. Finns ingen lag som säger att du måste ha körkortet med dig, räcker med legitimation.

Däremot spelar det mindre roll, du är likväl av med behörigheten även om du har det fysiska kortet i behållning. Enda fördelen är att du kan visa upp lappen vid en eventuell flygande besiktning, då de ofta inte hinner kolla lappen mot datorn. Då har man iaf en chans att klara sig...

/J
Citera
2008-10-03, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johan Stark
Jo, de gör ju det. OM du har det med dig. Finns ingen lag som säger att du måste ha körkortet med dig, räcker med legitimation.

Däremot spelar det mindre roll, du är likväl av med behörigheten även om du har det fysiska kortet i behållning. Enda fördelen är att du kan visa upp lappen vid en eventuell flygande besiktning, då de ofta inte hinner kolla lappen mot datorn. Då har man iaf en chans att klara sig...

/J

Jag funderade på det där. Om de skulle komma på att man har ett ogiltigt kort blir det då urkundsförfalskning förutom grovt olovlig körning?
Citera
2008-10-03, 16:26
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deceptor
Jag funderade på det där. Om de skulle komma på att man har ett ogiltigt kort blir det då urkundsförfalskning förutom grovt olovlig körning?

Nej, rekvisiten för urkundsförfalskning täcker inte en sådan handling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in