2009-06-20, 15:07
Medlem
Åldersdiskriminering

I så fall kan man säga det är åldersdiskriminering, för de söker ju mest unga flickor.
Citera
2009-06-20, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogulasFossa
Jag skulle inte vilja att en man tog hand om mitt barn. Sorry!
varför inte? jag tänker inte argumentera mot dig, jag är bara nyfiken. du sitter ju på just den informationen den här tråden tidigare försökt hitta genom spekulation. själv är jag manlig sjuksköterska och upplever att de flesta patienter ser mitt kön som en fördel, men det kanske fortfarande är annorlunda med barnpassning?
Citera
2009-06-20, 15:49
Medlem
DogulasFossas avatar
Visst handlar det om fördomar. Jag bedömer att risken att en man som vill ta hand om småbarn är pervers är oändligt mycket större än risken att en kvinna som vill ta hand om småbarn är pervers. Detta säger naturligtvis ingenting om risken för den enskilde individen.
Citera
2009-06-20, 19:32
Medlem
Tyvärr är stämpeln att män som vill jobba med barn är perversa utbredd. Skulle kunna tänka mig att jobba på dagis med morsan och syrran om jag skulle palla alla misstänksamma blickar från föräldrarna som tror att män tafsar på barn eller dylikt.
Citera
2009-06-20, 21:30
Bannlyst
Det ligger alltid och pyr att mannen i fråga kan vara pedofil. Likadant ser jag skeptiskt på män som jobbar på dagis. Visst det finns män som är bra med barn men sedan kommer den där nyheten om manlig dagisfröken som våldtog barn. Plötsligt ser man på Johan som är en jättebra fröken och tänker "tänk om".
Citera
2009-06-20, 23:35
Medlem
Men samtidigt är det stor brist på manliga barnskötare, så både personal och arbetsgivare ser det som ett plus om man är man, såvida man inte ger intrycket att man är pervers.
Citera
2009-06-21, 21:39
Medlem
det intressanta tycker jag är att pedofilskräcken även om den är baserad på fakta inte kan ses som något annat än en dimridå. det finns massor av risker för ditt barn i närvaro av mer eller mindre kompetenta barnskötare, och jag är rätt säker på att sexuella övergrepp kommer väldigt väldigt långt ner på den listan. riskbedömning är svårt men är man seriöst intresserad av trygghet för sina barn och inte bara svennigt fördomsfull så bör man göra matten.
Citera
2009-06-21, 22:44
Medlem
DogulasFossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abacaxi
det intressanta tycker jag är att pedofilskräcken även om den är baserad på fakta inte kan ses som något annat än en dimridå. det finns massor av risker för ditt barn i närvaro av mer eller mindre kompetenta barnskötare, och jag är rätt säker på att sexuella övergrepp kommer väldigt väldigt långt ner på den listan. riskbedömning är svårt men är man seriöst intresserad av trygghet för sina barn och inte bara svennigt fördomsfull så bör man göra matten.

Visst är det så. Men jag har svårt att se någon situation där en manlig barnskötare är att föredra. Även om risken för att barnet ska utsättas för sexuella övergrepp av sin skötare är liten så reduceras den i princip till noll om man väljer bort män. Så varför skulle man inte föredra en kvinna om de är lika bra som männen och risken för sexuella övergrepp är mycket mindre? Att välja en man vore att utsätta sitt barn för en onödig risk utan någon annan uppenbar vinst än att man kan känna sig politisk korrekt.
Med den matten är det således inte lika rationellt att välja en man.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in