2021-08-26, 22:08
Medlem
T-shirts med draktämjartryck
I övrigt gjorde de väl bra ifrån sig. Precis som i avsnitt 1 var det alldeles för lite info vi som tittare fick reda på. Vet inte om det beror på SVT och reklamregler, men skulle ex velat veta mer om dealen med Lidl.

Hotell-i-hemmet-grejen kan absolut fungera. Fast jag skulle inte ha investerat ett öre i de två. De presenterade det på tok för dåligt. För mycket buzzwords för drakarna och för mycket buzzwords för att locka tittarna att bli kunder. Klantigt.

Sugrör av papper är mer eller mindre värdelöst. Konstig smak och uruselt om man tar en milkshake. Papperssugrör borde alltså utrotas. Men det var lite väl lite om konkurrensen på sugrörsmarknaden med andra natur- samt metallösningar, för den finns ju helt klart. Skulle även velat veta mer om maxproduktion nu jämfört med om det blir semiautomatiskt. Lite väl få kunder. Funderar även på om inte försäljning till konsument kan fungera, särskilt om de kan rikta in sig på barnkalas o.d. (Ex. via Partykungen osv.)
På tok för hög värdering på företaget, men om det krävs så mycket för att semiautomatisera och det ökar maxproduktionen tillräckligt mycket är det givetvis svårt att söka ett lägre belopp. Om företaget skulle ha värderats korrekt skulle de ha behövt ge upp så mycket att det inte skulle ha funnits någon mening för dem att driva det vidare.
Om investeringen i slutändan blev av är jag tveksam till om Shervin och Jonas får igen pengarna, åtminstone inte i det här företaget, men det var mer av en investering i tjejerna och det är fullt möjligt att det var en lönsam investering på sikt. Är tjejerna så kompetenta och drivna som de verkade vara är 150K ingenting för Shervin. Jag har alltså inga som helst problem att köpa den alldeles för höga värderingen av deras nuvarande företag.

Reglarna har jag inga åsikter alls om. Tobias gjorde åtminstone bra ifrån sig, bortsett från att få 7,5 * 2 till 14. Därtill kan jag föreställa mig reaktionerna om han hade kontrat från 15% till 13% i Shark Tank, men Draknästet är ett helt annat typ av program...
Hade önskat att det fanns en drake som kunde komma med relevanta frågor utifrån egen erfarenhet av byggbranschen.
Citera
2021-08-26, 22:47
Medlem
keckoishs avatar
Äh, vad var det för fel på att vilja ha den ledande rollen vid omstöpningen av linjär last mile delivery till cirkulär in home delivery. Du kan be om att få lakanen strukna och sängen bäddad... Varför inte också uppvärmd? I deluxevarianten ligger vederbörande dessutom kvar när du har lagt dig i sängen och dina händer kan vandra ut på något cirkulärt som levererats...
Citera
2021-08-27, 00:16
Medlem
anomaligns avatar
Är det någon klausul i licensavtalet mellan skaparen av Dragons Den och SVT som gör att även vår reklamfria public service-version innehåller random "snart i avsnittet"-puffar?
Citera
2021-08-27, 05:55
Medlem
Jag har sett att det där städbolaget försöker sälja sin produkt via Avanzas private banking-app. Jag hade inga höga tankar om Avanzas private banking - erbjudande förut och än mindre nu då jag sett vilka skojares tjänster man säljer in.
Citera
2021-08-27, 06:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Är det någon klausul i licensavtalet mellan skaparen av Dragons Den och SVT som gör att även vår reklamfria public service-version innehåller random "snart i avsnittet"-puffar?

Reklam för egna program har SVT alltid gjort.
Citera
2021-08-27, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Sedan kommer en kille med konkret idé inom byggbranschen och fick väl 1 miljon på två drakar. Detta med att skapa en "stålbalk" av papp och har patent är ett jävla bra steg, inge woke utan en konkret åtgärd.
Men fungerar det, det har inte använts av något byggföretag? Vem vågar bygga ett hus med att snåla in småpengar på oprövad metod? Om pappret sen ger upp vid en fuktskada och huset rasar eller ivf blir allvarligt skadat!

Vem minns inte de putsade husen utan luftspalt som ju faktiskt var prövad av en Teknisk Högskola och godkänt av en professor inom bygge om jag inte minns fel. Där skulle man ju tjäna mycket pengar men verkligheten blev en annan!
Citera
2021-08-27, 07:52
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Reklam för egna program har SVT alltid gjort.

Ja, men det är ju liksom inga reklamavbrott i SVT. Det jag syftar på är det slags preview av vad som kommer efter pausen, men som eftersom det inte är någon paus kommer det bara några sekunder senare. Det ger en känsla av ett program inspelat för kommersiell tv och i efterhand inköpt till public service. Detta är ju skumt när det är producerat för SVT.
Citera
2021-08-27, 08:31
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ja, men det är ju liksom inga reklamavbrott i SVT. Det jag syftar på är det slags preview av vad som kommer efter pausen, men som eftersom det inte är någon paus kommer det bara några sekunder senare. Det ger en känsla av ett program inspelat för kommersiell tv och i efterhand inköpt till public service. Detta är ju skumt när det är producerat för SVT.
Defintivt så ja. Det fattas bara att de börja lägga in fraser som ”sitt kvar” och liknande i samband med detta också.
Citera
2021-08-27, 08:55
Medlem
I andra länder så tar tv-bolaget 2% av företaget om din idé tas med i programmet oavsett deal eller inte. Någon som vet om den svenska versionen har något liknande? Förhoppningsvis inte.
Citera
2021-08-27, 10:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Nissarna med den hypade ”hotelltjänsten” som bara pratade i buzzwords men endast hade lyckats samla ihop 50 kunder var verkligen usla

Det hela sammanfattades väl när de försökte säga att deras tjänster var billigare än att ha ett hembiträde och Shervin sa att det är väl nästan ingen i Sverige som har ett hembiträde idag.

Det sammanfattades bäst när de sade att drakarna inte förstod deras produkt fast det egentligen var mupparna själva som inte förstod sin egen produkt.

Jag tror att de har en framtid på cirkus som clowner.
Citera
2021-08-27, 10:41
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Intressant hur uppslaget med tjejerna som hade sugröret. Inget nytt under solsken att produkter kommer om något förbjuds. Just att två drakar delar på 300 000 sek var också fascinerande

Nu var ju inte deras investering fullt så mycket i just sugrören utan i att få tillgång till tjejernas eventuella kommande idéer etc med. Dessutom är knappast 150papp per drake något som någon av dessa ligger sömnlös över om det inte blir så mycket av, det var en chansning och går den hem blir det en fin uppsida och annars är det inte hela världen direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Nissarna med den hypade ”hotelltjänsten” som bara pratade i buzzwords men endast hade lyckats samla ihop 50 kunder var verkligen usla

Det hela sammanfattades väl när de försökte säga att deras tjänster var billigare än att ha ett hembiträde och Shervin sa att det är väl nästan ingen i Sverige som har ett hembiträde idag.

Usel presentation på alla sätt, förutom den där längre snubben som snackade som en frireligiös predikant på stan så var ju hans medhjälpare ännu sämre. Det var väl han som dessutom blev lite sne och sa till Shervin att han svarade på en annan fråga. Visst kan du säkert bli stressad av att det ställs många frågor men du får ju vara kylig och svara vettigt ändå.

Sedan alla dessa buzzwords, man blir ju bara trött på det. Dom skulle bara sagt att dom hade en städtjänst med extra tillval och sagt dessa och då på sin höjd sagt att det kunde ge en hotellkänsla fast i hemmet.

Sedan var dom väl verksamma i 15 städer men hade endast 50kunder enligt deras egen utsago men snackade om att dom tjänade på storskalighet, bara där ringde ju varningsklockor.

Citat:

Ja, det där är irriterande. Dessutom är ju ett avsnitt bara en timme så det behöver inte slängas upp sådant som "kommer senare". På sin höjd kan man visa lite i stil med "I Kvällens avsnitt" inledningsvis men inte mer.
Citera
2021-08-27, 10:54
Medlem
Zlatan.s avatar
Älskar detta programmet och brukar följa Dragons Den, men fan vad snåla drakarna är i svenska versionen. Ingen vågar gå in själv med hela summan, den blonda tjejen och Jonas har väl knappt gått in med en summa större än 500k? Blir tråkigt när alla safear. Har svårt att se att en drake orkar vara engagerad i ett företag där man sitter på en ynka procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in