2008-09-30, 16:34
Medlem
tandkrams avatar
Får ursäkta för dålig rubrik, men kom inte på något bättre för tillfället.

Min fråga handlar om en dispyt som utbröt i helgen. Någon börjar tjaffsa med mina polare och jag säger åt den personen att lägga av + en hel del svordomar, det slutar med att jag får en käftsmäll och personen vänder sig om. Jag går till motattack och ger ett flertal smällar i ansiktet.

Det hela utspelade sig ute med ett femtiotal vittnen, personen som jag bråkade med hade jag aldrig träffat innan. Vissa personer som såg det hela känner mig.

Det jag undrar är hur stor risk det är att jag åker fast och hur lång tid kan det ta för polisen att kontakta mig vid eventuellt åtal? Och hur ska isåfall lägga upp det hela till min fördel? Kan tillägga att ingen väktare eller dylikt varken fick tag i mig eller såg mig.

Tacksam för snabbt svar!
Citera
2008-09-30, 16:37
Medlem
Whitesnakes avatar
självförsvar kallas det väl?
Citera
2008-09-30, 16:41
Medlem
tandkrams avatar
Det kanske man kan kalla det. Men det var ändå jag som provocerade fram det hela mest, själva bråket. Samt att jag slog tillbaks när personen redan gått sin väg. Slog dessutom många fler slag än vad som hade behövts.

Vet att jag nojjar lite för mycket, men vill ändå ha det lite klarhet i vad som gäller.

Tack för snabbt svar btw, Whitesnake.
Citera
2008-09-30, 16:44
Medlem
Kom ens polisen på plats?
Citera
2008-09-30, 16:46
Medlem
tandkrams avatar
Nej, varken polis, väktare eller någon annan kom, iaf när jag var där.

EDIT: Det jag främst skulle vilja ha svar på är hur lång tid det tar för polisen att kontakta mig om det mot förmodan skulle bli något av det hela? Skönt att veta så man slipper sitta här och noja fan.
Senast redigerad av tandkram 2008-09-30 kl. 17:00.
Citera
2008-09-30, 17:06
Medlem
Whitesnakes avatar
antar att eftersom varken polis, väktare eller dyl. blev tillkallade så kommer det nog inte bli något av det. Om inte personen i fråga anmälde dig efter det att du stuckit. Och detta är ju en ganska vanlig situation som brukar uppstå titt som tätt i hela Sverige när folk har tagit ett par bira, så jag tror inte att polisen ens kommer ta sig en titt på fallet då det enbart handlar om ringa misshandel (?). Men jag är inte så kunnig i ämnet, men så tror jag det kommer bli! Inget alls av det helt enkelt
Citera
2008-09-30, 17:15
Medlem
tandkrams avatar
Vad jag vet ska väktare ha blivit tillkallade, men då hade jag redan stuckit därifrån.

Någon som kan säga hur lång tid det brukar ta för att få en signal på mobilen från grisen om personen anmälde det hela och på något sätt luskade fram vem jag var?
Citera
2008-09-30, 19:20
Medlem
Kan ta allt från en vecka till tre-fyra månader.
Citera
2008-09-30, 19:41
Medlem
tandkrams avatar
Tack för svaret!

Då får jag bara hoppas på att svinet inte lyckas med någon anmälan.
Citera
2008-09-30, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tandkram
Tack för svaret!

Då får jag bara hoppas på att svinet inte lyckas med någon anmälan.

Om du vara riktigt jäklig så anmäler du honom för misshandel och hoppas att du får pengar (:

Vad jag har förstått så spelar det nästan ingen roll om du har "kaxat" och dylikt. Ifall han slår först så är det hans fel. Vad du än har gjort, nästan. Som jag förstår det. Sant?
Citera
2008-09-30, 20:41
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acke123
Vad jag har förstått så spelar det nästan ingen roll om du har "kaxat" och dylikt. Ifall han slår först så är det hans fel. Vad du än har gjort, nästan. Som jag förstår det. Sant?

Inte ett dugg sant.

Den slags självhämnd som trådstartaren beskriver sig ha gjort är olagligt. Att man själv blivit slagen först är såklart förmildrande, men går det till domstol så får man nog räkna med fällande dom i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in