2008-09-30, 15:05
Medlem
Idag råkade jag något trött radera fel partition när jag skulle ominstallera windows, detta resulterade i att den disk där jag lagt backup-filerna nu är tom och icke-allokerad i windows. Denna disk var dessutom uppdelad i två partitioner, varav en är kvar.

Hur ska jag nu göra för att få tillbaka den data som låg på den raderade partitionen?

Jag har kollat runt lite bland diverse program som ska kunna återskapa data, men alla jag har kollat på har bara sett disken som helhet, alltså att man får lov att välja dess totala storlek att återskapa filer ifrån, vilket betyder att saker kommer hittas från båda partitionerna, vilket är totalt ointressant.

Finns det något sätt att endast hitta den partition som jag raderat och återskapa datan på den, utan att det som ligger på den andra partitionen ska vara i vägen?
Citera
2008-09-30, 15:14
Medlem
sommarlovs avatar
Jag råkade ut för samma sak, räddade dagen med Recovery it All.
Men det var några år sedan och nu kanske det finns gratis/bättre alternativ.
Citera
2008-09-30, 15:25
Medlem
Ontrack Easy Recovery Professional har fungerat bra för mig..
har lyckats återställa det mesta och relativt snabbt.
Citera
2008-09-30, 15:28
Medlem
Jag har för mig Get Data back for NTFS visar tidigare partitioneringar som finns på en hårddisk. Och därifrån får man välja vad man ska ta och kopiera till en annan disk.
Du hittar programmet på thepiratebay
Citera
2008-09-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Jag har för mig Get Data back for NTFS visar tidigare partitioneringar som finns på en hårddisk. Och därifrån får man välja vad man ska ta och kopiera till en annan disk.
Du hittar programmet på thepiratebay

Det låter rätt smidigt, ska helt klart kolla upp det programmet.
Citera
2008-09-30, 18:43
Medlem
X_surfers avatar
GetData Back brukar oftast flera timmar på sig att gå igenom disken, är partitionen bara borttagen och inte formaterad fixar TestDisk jobbet på ett par sekunder, lite svårhanterligare än GetData Back förvisso, men läser man bara manualen är det underbart
Citera
2008-09-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
GetData Back brukar oftast flera timmar på sig att gå igenom disken, är partitionen bara borttagen och inte formaterad fixar TestDisk jobbet på ett par sekunder, lite svårhanterligare än GetData Back förvisso, men läser man bara manualen är det underbart

Kollade igenom hur testdisk funkade, och det verkade som om det skulle vara bra, så testar det nu.

Testdisk var verkligen underbart, tog inte mer än 5min att fixa hårddisken.

Tack för hjälpen.
Mvh
N?got
Senast redigerad av N?got 2008-09-30 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in