2008-09-29, 17:18
Medlem
Har lite pengar i fonder Robur, någon som vet om det är ett helt fristående företag eller om de har starka kopplingar till Swedbank?

Frågan är således: Konkar swedbank konkar då också Robur och jag förlorar mina pengar?

Kanske värt att sälja och byta förvaltare eller sätta in på ett konto ett tag och därmed utnyttja insättningsgarantin om det nu går så långt, handlar om ca 80k som ja inte behöver på ett par, tre år iaf.

Tips?
Citera
2008-09-29, 18:13
Medlem
elyss avatar
Jag undrar samma sak, fast i mitt fall handlar det om ganska mycket mer pengar och då är inte flytta till konto ett alternativ (eftersom man bara får 250k i ersättning?)
Citera
2008-09-29, 19:29
Medlem
floaterjacks avatar
Sälj inte. Sitt kvar.

http://www.fi.se/Templates/NewsLetterPage____2100.aspx#N4

Citat:
Försvinner mina pengar om fondbolaget går i konkurs?

Ett fondbolag får inte ha hand om den egendom som ingår i fonden och får inte använda fondens egendom i den egna verksamheten, till exempel för att täcka förluster i fondbolagets verksamhet. Fondens, och därmed andelsägarnas, tillgångar ska förvaras av ett förvaringsinstitut som ska vara en bank eller ett kreditinstitut.
Citera
2008-09-29, 19:38
Medlem
Svithjods avatar
Andelsägarnas pengar kan inte tas i mät för fondens skulder.
Hela hysterin i media kring Swedbank känns sjukt överdriven, Swedbank gjorde en vinst på över 10 miljarder, banken klarar både en nedskrivning av Lehman åtagandena ( värderade till 70 % av värdet, så även om dessa är felvärderade och bara värda 50 % av det belånade värdet så blir förlusten ca 1,5-1,8 miljarder.) . Man klarar även ett antal miljarder i kreditförlust i baltikum.
Senast redigerad av Svithjod 2008-09-29 kl. 19:43.
Citera
2008-09-29, 22:04
Medlem
Man behöver alltså inte oroa sig för den delen med insättningsgarantin när det gäller fonder som förvaltas genom Swedbank??? Har jag förstått det rätt?
Citera
2008-09-29, 22:13
Medlem
med tanke på likviditetsproblemen de flesta bankerna dras med känns de inte helt hundra. Dessutom gör de inte saken bättre att många av de "konkade" (läs uppköpta för en spottstyver eller räddade av staten) bankerna dagarna innan i media sagt att allt är lugnt och att de stor starka. De vänder fort, och jag sitter hellre med pengarna i en bank som de inte susar lika mkt om. Så stora skillnader banker emellan är de inte.
Citera
2008-09-29, 22:42
Medlem
LiKaShings avatar
Du förlorar inte dina pengar instoppade i fonder hos Robur om Swedbank går i konken. Det går bra att ha dem kvar. Om du däremot har mer än 250k liggande på ett bankkonto hos Swedbank, då kan det vara värt att skaffa en bank till och fördela summorna så att du inte har mer än 250k på en enskild bank.
Citera
2008-09-30, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Du förlorar inte dina pengar instoppade i fonder hos Robur om Swedbank går i konken. Det går bra att ha dem kvar. Om du däremot har mer än 250k liggande på ett bankkonto hos Swedbank, då kan det vara värt att skaffa en bank till och fördela summorna så att du inte har mer än 250k på en enskild bank.

Så mina 10 k på kontot och 80k i fonder är 100% säkra?

Vad är det som händer med dem om banken går i konkurs? Är det bara att gå och ta ut dem eller förflyttas de eller vad hände?
Citera
2008-09-30, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuizu

Vad är det som händer med dem om banken går i konkurs? Är det bara att gå och ta ut dem eller förflyttas de eller vad hände?
haha vad gulligt gå dit och ta ut de, nej de lär nog hålla stängt, sen sköts väl resten av staten skulle jag tro, du lär ju inte få ut pengarna samma dag som banken går omkull, du lär nog få vänta några månader skulle jag tro, men jag vet ej, spekulerar..
Citera
2008-09-30, 21:50
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuizu

Dina 10k på kontot är helt säkra, men det kan som sagt ta lite tid innan du får ut pengarna om Swedbank skulle konka.

Dina 80k i fonder kan naturligtvis sjunka i värde, men det beror inte på om Swedbank konkar eller inte. Skulle Swedbank gå i konkurs förlorar du inte pengarna du har i fonderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in