2016-11-18, 18:51
Medlem
blueyellowlions avatar
Ja, nog finns det en del spelare som inte levt upp till förväntningarna iaf, en del såelare som nämnts kan jag inte hålla med om, jag tycker att om man har har eller har haft en stabil karriär i SHL/ES så har man allt blivit nåt. Av de yngre vi har i NHL/AHL just nu som ändå är ikring 25-årsåldern och har stannat av så måste jag säga Pääjärvi, han var väl sedd som en lika stor talang som Landeskog ungefär samma tid men det blev han ju aldrig...Rundblad och Tim Erixon måste väl också nämnas vid det här laget tycker jag... Sen måste man sätta det i relation till vilka förväntningar som faktiskt fanns på en spelare, alltså om man bara var bra i Tv-Pucken och sedan haussas upp så säger ju inte det så mycket. Det är trots allt väldigt tidigt att avgöra om någon kommer bli bra, fortfarande vid NHL-draften vid 18-19 är det många som inte infriar förväntningarna ett par år senare. De tre jag tog upp nu är fortfarande relativt unga och inget säger att de inte kommer att bli skapliga spelare här hemma i SHL eller KHL men de kommer förmodligen inte att bli ordinarie NHL-spelare längre.
Citera
2016-12-01, 23:55
Medlem
Dimaks avatar
Joel Gistedt

var skit kul att se honom i Frölunda, Den nästa henke tänkte flera men efter ett år så skrev han på för något NHL lag men kom aldrig upp, och flyttade senare tillbaka till Sverige som han idag spela i division 1.
Citera
2016-12-02, 08:40
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Joel Gistedt

var skit kul att se honom i Frölunda, Den nästa henke tänkte flera men efter ett år så skrev han på för något NHL lag men kom aldrig upp, och flyttade senare tillbaka till Sverige som han idag spela i division 1.
Kollar man igenom hans eliteprospects profil lite snabbt så är det ju helt obegripligt vart hypen kom ifrån om du frågar mig. Högst mediokra stats, om ens det
Citera
2016-12-02, 10:05
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Kollar man igenom hans eliteprospects profil lite snabbt så är det ju helt obegripligt vart hypen kom ifrån om du frågar mig. Högst mediokra stats, om ens det

Hypen kom från Henrik Lundqvist. Gistedt var egentligen aldrig en bra målvakt, och har inte gjort en enda bra säsong som senior. Vi var rätt många som sa att han aldrig skulle bli något. Han levde enbart på att han spelade i Frölunda, och folk trodde att nästa unga målvakt som fick chansen där skulle bli en just ny Henrik Lundqvist.
Citera
2016-12-02, 10:31
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Hypen kom från Henrik Lundqvist. Gistedt var egentligen aldrig en bra målvakt, och har inte gjort en enda bra säsong som senior. Vi var rätt många som sa att han aldrig skulle bli något. Han levde enbart på att han spelade i Frölunda, och folk trodde att nästa unga målvakt som fick chansen där skulle bli en just ny Henrik Lundqvist.
Lite det som var min bedömning utifrån eliteprospects också. Hans spel i J20 verkar inte heller vara något speciellt överhuvudtaget. Utöver det har han även dåliga fysiska förutsättningar med sina 181cm. Börjar man jämföra han närmare med t.ex Lassinannti rent siffermässigt är det helt obegripligt att Gistedt blev draftad i andra rundan när Lassinannti inte blev draftad alls, verkar som någon scout köpte hypen också.
Citera
2017-01-17, 01:33
Medlem
William Wallén var i särklass Sveriges högst rankade född 1991 under juniortiden, spelar väl idag i vita hästen eller nått sånt lag.

Kommer ihåg när man mötte Stocksund som ung, jävlar vad bra han var.
Citera
2017-01-17, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
William Wallén var i särklass Sveriges högst rankade född 1991 under juniortiden, spelar väl idag i vita hästen eller nått sånt lag.

Möjligen i Stockholmsområdet. Annars fanns det flera 91r som var lika högt eller högre rankade. T.ex. Pääjärvi och Lander. Eller för den delen Anton Mylläri som vägde runt 100 pannor redan som 14-15 åring. Har spelat mot allihopa och Mylläri var nog den som var tuffast att möta på den tiden. Djurgårdens 91-kull var dock rätt fin med Wallén, Josefson, Cehlin, Norman, Ackered etc. Trodde personligen att den sistnämnde skulle nå längst.

//91:a som inte heller blev något
Citera
2017-01-17, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
Möjligen i Stockholmsområdet. Annars fanns det flera 91r som var lika högt eller högre rankade. T.ex. Pääjärvi och Lander. Eller för den delen Anton Mylläri som vägde runt 100 pannor redan som 14-15 åring. Har spelat mot allihopa och Mylläri var nog den som var tuffast att möta på den tiden. Djurgårdens 91-kull var dock rätt fin med Wallén, Josefson, Cehlin, Norman, Ackered etc. Trodde personligen att den sistnämnde skulle nå längst.

//91:a som inte heller blev något

Det har nu nog rätt i, Stockholmsområdet iallafall.
Djurgårdens 91or var orimligt bra, men inget lag var nog så dominanta i sin ålderskull som Hammarbys 92or med Landeskog i spetsen.
Även jag är 91a som inte blev något, får man fråga vilket lag du spelade i? Vi har säkert möts någon gång om du spelade i ett av topplagen i Sverige.
Citera
2017-01-17, 11:23
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:

Nja, han har ju alltid varit en liten spelare.
Citera
2017-01-17, 21:13
Medlem
IceEyess avatar
Citat:

Han drabbades av en hjärnblödning som förmodligen påverkade karriärutvecklingen. Vidare hade han väl inte storleken med sig heller, men å andra sidan finns det ju gott om mindre spelare som har skördat framgångar genom åren.
Citera
2017-01-19, 08:04
Medlem
Sterges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
William Wallén

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6048

Supertalang, kanske mest lovande av alla i den haussade 1991-kullen?

Snittar inte ens 1p/match i Frankrike eller Division 1 i Sverige.

Är hans tragiska hjärnblödning hela förklaringen?

Inte ens draftad av något NHL-lag?
Citera
2017-01-19, 09:21
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Ja, nog finns det en del spelare som inte levt upp till förväntningarna iaf, en del såelare som nämnts kan jag inte hålla med om, jag tycker att om man har har eller har haft en stabil karriär i SHL/ES så har man allt blivit nåt. Av de yngre vi har i NHL/AHL just nu som ändå är ikring 25-årsåldern och har stannat av så måste jag säga Pääjärvi, han var väl sedd som en lika stor talang som Landeskog ungefär samma tid men det blev han ju aldrig...Rundblad och Tim Erixon måste väl också nämnas vid det här laget tycker jag... Sen måste man sätta det i relation till vilka förväntningar som faktiskt fanns på en spelare, alltså om man bara var bra i Tv-Pucken och sedan haussas upp så säger ju inte det så mycket. Det är trots allt väldigt tidigt att avgöra om någon kommer bli bra, fortfarande vid NHL-draften vid 18-19 är det många som inte infriar förväntningarna ett par år senare. De tre jag tog upp nu är fortfarande relativt unga och inget säger att de inte kommer att bli skapliga spelare här hemma i SHL eller KHL men de kommer förmodligen inte att bli ordinarie NHL-spelare längre.

Det stora problemet med tv-pucken är inte ålder på den enskilda spelaren, utan nivån på turneringen, det är ju bara en U15 eller U16 turnering, de bästa i den åldern spelar i vardag i många fall redan i J18, så de spelar på högre nivå till vardags. Jag tycker J18 allsvenskan är första riktigt bra indikationen på hur bra de kommer bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in