2008-09-24, 22:15
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karja
okej då e ja med.har du gjort de sj?
har för tillfället lite större hundar, för att köra ren agility och tävla. men sättet att lära ut har väl fungerat i 8 år eller nåt på dem jag har lärt upp...

men prova det med spår, det är bra träning för hjärnmusklerna...
Citera
2008-09-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ung_Fascist
Jo, det är klart. Bad om ursäkt och förklarade att jag misstolkat så då borde det väl vara lugnt?
Självklart vill man gämföra och få tips. Jag har uppfostrat min hund på ett sätt. Min flickvän ett helt annat sätt, andra regler andra rutiner. Inget fel på nåt av sätten och ingen skillnad på hundarna. Frånutom att hennes hundar tävlar.
Och sen är dom jävligt ettrigga, skälliga och allmänt lyhörda. Detta fenomen märker jag också hos kompisars hundar som tränar mycket agility. Antar att det händer ihop.

Så vill tipsa dej om att utsätt inte hunden för för mycket press och akta verkligen psyket. Nåt som lätt går förbi dessa tävlingsmänniskor då dom vill träna hundarna. Fast ingen av dom har lyssnat på mej så varför ska nån göra det nu

precis.man vill ju byta tips o råd elle va man ska säga.även om man kanske inte alltid använder dom.har aldrig tävlat elle tränat agilty förut.tycker det verkar kul och är sugen att prova på de.hehe har märkt redan att våran hund har ett väldigt starkt psyke.riktigt kaxi tjej
Citera
2008-09-24, 22:19
Medlem
nazipoliss avatar
http://www.sbk.nu/templates/Page____615.aspx

Agility är en relativt ny och fartfylld tävlingsgren inom Svenska Brukshundklubben. Agility handlar om att på kortast möjliga tid och utan fel eller vägringar ta sig igenom en hinderbana. Sporten visades första gången vid en stor hundutställning i England år 1978. I mitten av 1980-talen introducerades agility i Sverige, och sedan 1987 är det en officiell hundsport med bl.a. Svenska Mästerskap och championat.

I agility kan man tävla både individuellt och i lag. Tävlingarna är öppna för alla hundar över 18 månaders ålder. Agility är en modern och publikfriande tävlingsform. Det går fort mellan slalompinnar, på vippbrädor, genom tunnlar och över hinder. Oftast är hunden lika förtjust som publiken, och förhoppningsvis hinner även föraren med i de snabba turerna.

Agility är roligt för alla, och när det är som bäst är det också en uppvisning i avancerad lydnadsdressyr. Agility bygger på ett gott samarbete mellan hund och förare. Ofta läggs mycket arbete på att motivera hunden för att nå en positiv och glad lydnad. I agility får man ofta motivationen gratis genom att hunden arbetar fritt och mot nya, spännande utmaningar. Dressyrarbetet handlar här om att balansera explosivitet, fart och precision. Agility är ett bra sätt att få god kontakt med sin hund, och förare och hund har roligt tillsammans.
Kurser i agility anordnas vid de flesta av landets brukshundklubbar och även vid ras- och specialklubbar. För att gå kurs bör hunden vara minst ett år gammal och ha vuxit färdigt. Hunden bör ha en god grundlydnad innan den går på agilitykurs.
Citera
2008-09-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
har för tillfället lite större hundar, för att köra ren agility och tävla. men sättet att lära ut har väl fungerat i 8 år eller nåt på dem jag har lärt upp...

men prova det med spår, det är bra träning för hjärnmusklerna...

vi har faktiskt provat på de.på skoj förstås när vi va på stranden där de fanns lite å gömma sig bakom.å då va hon faktiskt lite mindre, ja sprang å gömde mig o visslade på henne och hon sökte reda på mig direkt.sen gjorde vi de för ett tag sen igen.å då va de inte alltid hon gick där ja hade gått utan gick nånannanstans men hitta mig ändå, visslade inte spec mycke då å hittade mig ändå.hon tycker de e kul.vi ska hålla på me lite allt möjligt me henne sen när hon e större. Agility, spår, lydnad, wight pull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in