2008-09-21, 17:19
Medlem
Hej jag har problem med en "digital design" uppgift!
http://img229.imageshack.us/img229/1646/cmosgrinduppgiftef3.jpg

Jag är ganska säker på att jag har fått sanningstabellen rätt(inte helt säker dock), hur vet jag vad Y ska vara och hur vet jag vilken
grindtyp det är ?
Behöver verkligen hjälp!

Gjorde ett nytt ämne här då eftersom jag råkade posta ämnet i "naturvetenskapliga frågor" först!
Citera
2008-09-21, 23:09
Medlem
Shantarams avatar
Testa att rita upp kretsen men med P-transistorerna och N-transistorerna som "grindar". Alltså, typ en "öppen bro" för från, och en "stängd bro (leder ström) för till.

Rita upp schemat 4 gånger och "följ" strömmen efter A och Bs värden.

T.ex. om B=0 så blir ju P1 till och då ska alltså "bron" stängas och strömmen åka vidare.
Sen ser du om Y leds ut från Vdd (=H=1) eller Vss (=L=0) eller om den inte leds ut från något (=Z).

Annars har du en liknande grind i boken där du får ut svaret och sen bara lägga till inverteraren som dom har kastat in framför Y (eller vad det nu är...)

Skönt att det inte bara är jag som inte har klarat KS:en ännu, hahahaha!!

Vet inte om jag förklarade så bra, men lycka till!
Citera
2008-09-22, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shantaram
Testa att rita upp kretsen men med P-transistorerna och N-transistorerna som "grindar". Alltså, typ en "öppen bro" för från, och en "stängd bro (leder ström) för till.

Rita upp schemat 4 gånger och "följ" strömmen efter A och Bs värden.

T.ex. om B=0 så blir ju P1 till och då ska alltså "bron" stängas och strömmen åka vidare.
Sen ser du om Y leds ut från Vdd (=H=1) eller Vss (=L=0) eller om den inte leds ut från något (=Z).

Annars har du en liknande grind i boken där du får ut svaret och sen bara lägga till inverteraren som dom har kastat in framför Y (eller vad det nu är...)

Skönt att det inte bara är jag som inte har klarat KS:en ännu, hahahaha!!

Vet inte om jag förklarade så bra, men lycka till!

Hehe tackar för hjälpen, men hann faktiskt klara av det innan Jag hade faktistk haft rätt ganska tidigt men då hade jag blandat ihop p1 och p2 så det blev fel ändå
Så nu är jag klar med den och det känns otroligt skönt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in