2008-09-21, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Troligtvis, men att jobba men strategi i någon form efter efter ett/två år på en trött ky-utbildning ser jag som ett hån mot svenskt näringsliv...

Varför då? Det är inte så att han får någon topposition direkt precis. Dom flesta yrken lär man sig bäst på plats hur man ska agera.
Senast redigerad av RödaBaronen 2008-09-21 kl. 01:47.
Citera
2008-09-21, 01:04
Bannlyst
Bli landslagskapiten i valfritt land.
Citera
2008-09-21, 01:19
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Svaret är enkelt: Jurist.

Jurist är den titel som ger högst "status" mot krav på intelligens. Jag hade kontakt med ett antal jurister under deras utbildning och maken till spånhuvuden får man leta efter. Nu går de runt med 40.000 i månaden trots att de är ytterst medelmåttiga t o m inom sitt gebit.

Vilket pucko som helst kan bli jurist och på så sätt få en titel och en lön som är på nivå med civ. ing och läkare (yrken där det faktiskt krävs en bit hjärna) - men - man måste vara läskunnig och en god dos tålamod.

Eftersom TS besvarat ett flertal inlägg här och därmed är läskunnig, uppfyller han halva kriteriet att bli jurist. Låt oss hoppas motivationen att "bli något" ger honom kraft att markera meningar i tjocka böcker.
Citera
2008-09-21, 01:29
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Varför då? Det är inte så att han får någon topp position direkt precis. Dom flesta yrken lär man sig bäst på plats hur man ska agera.

Inte alls på marknad. Enligt min mening så behöver man iaf en kandidat i ekonomi för att kunna förstå sammanhanget i hela organisationen.
Citera
2008-09-21, 01:48
Bannlyst
[quote=Mr Mojo Risin']Svaret är enkelt: Jurist.

Jurist är den titel som ger högst "status" mot krav på intelligens. Jag hade kontakt med ett antal jurister under deras utbildning och maken till spånhuvuden får man leta efter. Nu går de runt med 40.000 i månaden trots att de är ytterst medelmåttiga t o m inom sitt gebit.

Vilket pucko som helst kan bli jurist och på så sätt få en titel och en lön som är på nivå med civ. ing och läkare (yrken där det faktiskt krävs en bit hjärna) - men - man måste vara läskunnig och en god dos tålamod.

Eftersom TS besvarat ett flertal inlägg här och därmed är läskunnig, uppfyller han halva kriteriet att bli jurist. Låt oss hoppas motivationen att "bli något" ger honom kraft att markera meningar i tjocka böcker.[/QUOTE]

Klockrent.
Citera
2022-11-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag är fascinerad av att du, när du vill beskriva ett statusjobb du vill ha råd om, väljer "projektledare". Hur i hela friden tänker du då. Vilken definition på projektledare har du?

Jag har själv jobbat som projektledare rätt ofta och inte fan skulle jag kalla det ett statusjobb.

Varför inte?
Citera
2022-11-14, 19:49
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Varför inte?

Eftersom det är extremt diffust. Leder man forskningsprojekt eller miljard-byggprojekt i Saudiarabien kanske det anses ge hög status, men handlar det om projekt kring besparingar i den lokala förskolan inte lika mycket.
Citera
2022-11-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Eftersom det är extremt diffust. Leder man forskningsprojekt eller miljard-byggprojekt i Saudiarabien kanske det anses ge hög status, men handlar det om projekt kring besparingar i den lokala förskolan inte lika mycket.

Skulle göra rätt mycket för att få den titeln.
Citera
2022-11-14, 22:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Varför inte?
Du har postat i en 14 år gammal tråd...
Citera
2022-11-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du har postat i en 14 år gammal tråd...
Och?
Citera
2022-11-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Hej!
Jag är bara intresserad av en sak.
Att få ett "högstatusjobb" så jag kan känna mig nöjd med mig själv, skryta inför mina vänner och har lättare att avancera senare i livet.

Nu när någon öppnat tråden igen: hur blev det? Skaffat dig ett viktigt jobb?
Citera
2022-11-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debacle
Nu när någon öppnat tråden igen: hur blev det? Skaffat dig ett viktigt jobb?

Jag felläste först. Tyckte det stod att vederbörande vill ha ett riktigt jobb. Typ slippa Samhall eller dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in