Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-09-17, 14:45
Medlem
Jag kan betta 100 spänn på att det finns en tråd om det här, men jag visste inte vad jag skulle söka på.

Men iaf, jag ska köpa en ny dator i alla fall, det kommer windows vista home edition med, men jag undrar om jag kan ta min gamla cd-key från min gamla dator.

Tanken är alltså att jag vill ha windows xp istället (min gamla cd-key är till xp såklart).
  • Kan något hända, eller kan det uppstå problem?
  • Vad händer om jag använder den gamla datorn (den jag tagit cd-key ifrån) efter det att jag flyttat över cd-keyn till min nya, kan det uppstå problem?
  • Måste jag leta efter något speciellt på cd-keyn? Eller skriva in något annat?

Tack på förhand, förklara gärna så ingående som möjligt då jag är riktigt kass på datorer. Ominstallationen får en polare göra.
Citera
2008-09-17, 14:54
Medlem
sweNordics avatar
Det ska inte vara nått problem. Jag minns inte nån exakt siffra, men du får då använda en XP nyckel fler än en gång. Skulle gissa på 10 gånger eller nånstans där runt om.
Citera
2008-09-17, 14:57
Medlem
uLLe.buLLes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
Jag kan betta 100 spänn på att det finns en tråd om det här, men jag visste inte vad jag skulle söka på.

Men iaf, jag ska köpa en ny dator i alla fall, det kommer windows vista home edition med, men jag undrar om jag kan ta min gamla cd-key från min gamla dator.

Tanken är alltså att jag vill ha windows xp istället (min gamla cd-key är till xp såklart).
  • Kan något hända, eller kan det uppstå problem?
  • Vad händer om jag använder den gamla datorn (den jag tagit cd-key ifrån) efter det att jag flyttat över cd-keyn till min nya, kan det uppstå problem?
  • Måste jag leta efter något speciellt på cd-keyn? Eller skriva in något annat?

Tack på förhand, förklara gärna så ingående som möjligt då jag är riktigt kass på datorer. Ominstallationen får en polare göra.

För det första verkar det oekonomiskt att köpa en kopia av vista du inte kommer använda, (om det är en laptop kan jag dock förstå det).

Det som kan strula är om komponenterna i datorn är gjorda specifikt för vista, och inga drivrutiner finns till Xp.
Citera
2008-09-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uLLe.buLLe
För det första verkar det oekonomiskt att köpa en kopia av vista du inte kommer använda, (om det är en laptop kan jag dock förstå det).

Det som kan strula är om komponenterna i datorn är gjorda specifikt för vista, och inga drivrutiner finns till Xp.

Jo det är en laptop, men jag kommer självklart skriva ner cd-keyn till vista på flera ställen så att jag inte tappar bort den, om dem nu skulle lansera en bra version av vista någon gång, men jag är inte dum att jag bara slänger bort den :P

jag tror dem inte är specifikt gjorda för vista, men om du vill så kan du ju ta en koll på datorn jag funderar på.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=361524
Citera
2008-09-17, 15:10
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uLLe.buLLe

men frågan är ju hur mycket ett medföljande vista kostar, det följer ju knappast med nån cd. en stationär budget dator för 2700 inkl vista går nog att hitta.
Citera
2008-09-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
men frågan är ju hur mycket ett medföljande vista kostar, det följer ju knappast med nån cd. en stationär budget dator för 2700 inkl vista går nog att hitta.

Varför skulle jag vilja ha en stationär budget dator?
Citera
2008-09-17, 16:49
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
Varför skulle jag vilja ha en stationär budget dator?

det har jag inte påstått, det ingen som vet vilken datorn du vill ha.
mitt svar gällde hur stor kostnaden kan va för ett förinstallerat vista
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in