Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-17, 10:41
Medlem
JoKs avatar
Jag har fått ett komplicerat problem med en NTFS-disk. När jag försöker öppna en del filer eller mappar får jag meddelandet filen inte är tillgänglig, "Åtkomst nekad". Jag har kört ett recover-program som säger att filerna är "crosslinked" och återskapat filerna till en annan disk. De återskapade filerna går att läsa utan problem. Problemet är att jag inte kan kopiera över de oläsliga filerna i vissa fall går de inte ens att radera. Det handlar om 160GB och ett par tusen filer så jag har ingen lust att fixa och dona med dem en och en.

Nån som vet om man kan laga filer som är crosslinked utan att behöva flytta dem? Vad innebär crosslink i det här sammanhanget?

Det är rätt viktiga filer och ingen vanlig mp3-samling det handlar om så jag vore tacksam för hjälp.
Citera
2008-09-17, 13:12
Medlem
tempeZZts avatar
Operativsystem?
Service pack?

http://support.microsoft.com/kb/159119

"Cross Linked Files and Bad Sectors

Perhaps the most common hard disk problems are also the most minor. These include things like cross linked files, lost chains, and bad sectors. Any time that you encounter such problems, they can usually be repaired through SCANDISK, assuming that you’re using a Windows 9x environment.

If you’re running Windows 2000 and have a hard disk that’s formatted as NTFS, then you’re not supposed to have these problems. NTFS uses a transaction logging system that keeps common hard disk problems to an absolute minimum. However, even NTFS isn’t perfect. It’s still possible to have hard disk problems, even in an NTFS environment. If you do have hard disk problems in Windows 2000, try using the CHKDSK command to fix the problem. CHKDSK will ask you to reboot your machine and will then correct the problem during the reboot. This process may take some time to complete though, as CHKDSK is very thorough. There’s also a less sophisticated version of CHKDSK that’s included with Windows 9x, but you’re usually better off using SCANDISK.

Of course SCANDISK and CHKDSK aren’t your only repair options. There are a plethora of third party hard disk repair tools out there. When it comes to repairing the more common hard disk problems, I prefer to use Norton’s Disk Doctor. Disk Doctor is included in Symantec’s Norton System Works 2001. In my own personal experience, Disk Doctor tends to do a little bit better of a job repairing common problems than Scan Disk does. It also offers some recovery options for bigger disasters."
Senast redigerad av tempeZZt 2008-09-17 kl. 13:17.
Citera
2008-09-17, 13:17
Medlem
JoKs avatar
Windows 2000 SP4

Disken är RAID1-speglad.
Citera
2008-09-18, 09:43
Medlem
JoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Operativsystem?
Service pack?

http://support.microsoft.com/kb/159119

"Cross Linked Files and Bad Sectors

...

Tack för de tipsen, jag har kört chkdsk totalgenomgång två gånger utan framgång. Nu försöker jag få tag på en Norton System Works som är gammal nog att köra på windows 2k.
Citera
2008-09-22, 09:11
Medlem
JoKs avatar
Nu har jag försökt det ena och det andra utan framgång. Jag läste nånstans att det kan vara nödvändigt att reparera (rebuild) fil-tabellen för partitionen. Jag är bara lite orolig att alla filer ska försvinna och vad händer med de korrupta filerna?

Är det nån som har erfarenhet av att återskapa MFT på en partition?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in