2008-09-19, 20:55
Medlem
c-d af ands avatar
Att handla med optioner är underbart. Brukar dock inte ställa ut, men funderar på att ställa ut säljisar i omx när det är tydligt att en trendvändning är stundande. Kommer givetvis inte ställa ut naket.

Det bästa som jag ser det är att det är tämligen ”lätt” att få mellan 50-100% i avkastning på en dag givet att man tar lite risker och prickar in rätt riktning. Dock är mitt trackrekord allt annat än munter läsning för tillfället.

Men då man är lite lätt apatisk lagd så är det skönt att få uppleva något, vilket optionshandeln möjliggör tack vare den kraftiga hävstångseffekten och volatiliteten som kan uppnås.

/C-D af And
Citera
2008-09-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c-d af and
Att handla med optioner är underbart. Brukar dock inte ställa ut, men funderar på att ställa ut säljisar i omx när det är tydligt att en trendvändning är stundande. Kommer givetvis inte ställa ut naket.

Det bästa som jag ser det är att det är tämligen ”lätt” att få mellan 50-100% i avkastning på en dag givet att man tar lite risker och prickar in rätt riktning. Dock är mitt trackrekord allt annat än munter läsning för tillfället.

Men då man är lite lätt apatisk lagd så är det skönt att få uppleva något, vilket optionshandeln möjliggör tack vare den kraftiga hävstångseffekten och volatiliteten som kan uppnås.

/C-D af And
skratt vilken skön anledning att utfärda oppar speci i dessa tider
Citera
2008-09-19, 23:46
Medlem
Kommer ihåg när jag köpte min första option på banken som 18-åring. Jag gick ner och tog en nummerlapp som alla andra. När jag kom fram till kassan så tappade kassörskan hakan av förvåning över att en så ung person ville köpa optioner och skickade mig vidare till en annan eftersom hon inte kunde hjälpa mig. Hos nästa person var förvåningen lika stor och hon stammade fram "va, är du säker?"
Citera
2008-09-20, 03:52
Medlem
joumas avatar
Citat:

/C-D af And

Gör om gör rätt. Du får väldigt mycket betalt för att ställa ut nu, av en anledning.

Anledningen att jag gillar optioner, om man jämför med ovanstående talare, är att det är tämligen "lätt" att tjäna 5-10% i månaden. 50-100% på en dag? 13 rätt är respekt?
Citera
2008-09-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Gör om gör rätt. Du får väldigt mycket betalt för att ställa ut nu, av en anledning.

Anledningen att jag gillar optioner, om man jämför med ovanstående talare, är att det är tämligen "lätt" att tjäna 5-10% i månaden. 50-100% på en dag? 13 rätt är respekt?
tror att han avser 50-100% på enskilda oppeaffärer inte depåvärdeförändring.
Citera
2008-09-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Tips nåt ställe där man kan lära sig mer om hur man handlar med optioner?

Ni får gärna berätta i tråden hur det fungerar.
Har du hållt med wurrar innan ? Funkar likadant i princip men oddsen är bättre.
Citera
2008-09-20, 20:13
Medlem
jhon bickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smacken
Har du hållt med wurrar innan ? Funkar likadant i princip men oddsen är bättre.

Har hört tvärtom.
Citera
2008-09-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Har hört tvärtom.
Pröva att handla själv med båda så får du svaret. Beror kortfatta på att när det gäller optioner så sätts priset av alla , när det gäller wurrar så styr dom som sköter handeln priset.
Citera
2008-09-20, 21:59
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av smacken
tror att han avser 50-100% på enskilda oppeaffärer inte depåvärdeförändring.

Smacken tolkade vad jag menade korrekt. Ifall jag hade lyckats med att långsiktigt få depån att växa med 50-100% om dagen så skulle det inte dröja länge innan man hade summan av ett mindre lands BNP på fickan.

Men det handlar ju egentligen inte om att göra ett fåtal lyckade affärer, det handlar om att summan av avkastningen över tiden skall vara så positiv som möjligt. Vilket torde vara tämligen uppenbart.

Föresten,
Citat:
Gör om gör rätt.
vad menar du?

Ödmjukast
/C-D af And
Citera
2008-09-20, 22:10
Medlem
Realizts avatar
Optioner är börsens kärnvapen! Om du vill känna att du lever, "investera" en kännbar andel av din förmögenhet i en pari-option (gärna på aktieindex) med lösen inom tre månader! Särskilt senaste veckan...

Alldeles nyligen så har väl börsen minskat minsta handelsposten från tio till en enda option? Därmed kan man ju delta med enstaka tusenlappar i vettiga optioner, istället för som tidigare när minsta icke-kamikaze-optionen kostade 10 000+ kr vilket kan vara ganska mycket för den lille våghalsen. Särskilt som en omgruppering i svar på en måttlig upp/nedgång gärna förutsätter att man inte nödgas agera binärt köp/sälj den enda enhet man har råd att agera med, utan att man kan öka/minska sin exponering/tidshorisont/hävstång gradvis. (Optioner för enstaka tusingar har, p.g.a. underliggande antal indexpunkter och antalet kontrakt per option, haft väldigt svårt tidsvärde, alltså att underliggande inte bara måste gå åt rätt håll, utan måste göra så jäkligt hastigt för att man inte ska gå back.)

Fast säljoptioner kanske förbjuds, nu när blanking har förbjudits? Inte ÄNNU i Sverige, men vi får väl se.
Senast redigerad av Realizt 2008-09-20 kl. 22:15.
Citera
2008-09-20, 22:57
Medlem
nokys avatar
Citat:
Anledningen att jag gillar optioner, om man jämför med ovanstående talare, är att det är tämligen "lätt" att tjäna 5-10% i månaden.

Hur gör du då?

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Fast säljoptioner kanske förbjuds, nu när blanking har förbjudits? Inte ÄNNU i Sverige, men vi får väl se.

Säljoptioner kan de väll ändå inte förbjuda. Borde väll nästan få motsatt effekt = många tvingas sälja aktien när skyddet tas bort.
Eller stoppade de säljoptioner på de börser där de förbjöd blankning?
Citera
2008-09-20, 22:59
Medlem
nokys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noky
Hur gör du då?

Säljoptioner kan de väll ändå inte förbjuda. Borde väll nästan få motsatt effekt = många tvingas sälja aktien när skyddet tas bort.
Eller stoppade de säljoptioner på de börser där de förbjöd blankning?

CFD och terminerna, så det inte blanka där heller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in