Flashback bygger pepparkakshus!
2008-09-15, 00:00
Medlem
Köpte ny dator för några månader sedan. Vista installerad, 3 GB ram & Intel 2,4 GHz Quad.

Nu bara 4 månader sedan så tar det cirka 5 minuter för datorn att starta?!?!
Skärmen är svart vid uppstarten och man tror först att datorn har låst sig, men efter cirka 5 minuter dyker Vista upp på skärmen.
Jag har inte installerat en massa skit på datorn heller.

Vad ska man göra? Hur kan jag snabba upp datorn? Kanske mycket skräp i registret som dator går igen vid uppstarten? Hur ska jag renska skiten, vill absolut inte om installera (90 talet är över)

Dessutom så vill jag tillägga att Vista stinker! Kan inte förstå att i dagens ålder skapar dom en operativsystem som ska dominera marknaden och den har buggar!! Varje gång jag stänger av datorn så visas något felmeddelande, samma felmeddelande om och om igen och det finns ingen lösning på detta.

Och att inte nämna I.Explorer ?!?!?
Citera
2008-09-15, 00:17
Medlem
javla_bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitachi
Köpte ny dator för några månader sedan. Vista installerad, 3 GB ram & Intel 2,4 GHz Quad.

Skärmen är svart vid uppstarten och man tror först att datorn har låst sig, men efter cirka 5 minuter dyker Vista upp på skärmen.

Vad ska man göra? Hur kan jag snabba upp datorn? Kanske mycket skräp i registret som dator går igen vid uppstarten? Hur ska jag renska skiten, vill absolut inte om installera (90 talet är över)

Dessutom så vill jag tillägga att Vista stinker! Kan inte förstå att i dagens ålder skapar dom en operativsystem som ska dominera marknaden och den har buggar!! Varje gång jag stänger av datorn så visas något felmeddelande, samma felmeddelande om och om igen och det finns ingen lösning på detta.

Du kanske ska installera XP
Citera
2008-09-15, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hitachi

Det där låter ingen vidare!

Jag tror en omformatering hade vart bra.

till och börja med. så kan du instellera dessa program

Ccleaner
Ad-aware
Serach & Destroy
använder du norton?. avinstallera sk?ten och instellera NOD32/Avast

Du kan alltid defragmentera Hdisken och köra Felkontroll

Jag är super nöjd med Vista
Du kan alltid prova Linux!
Citera
2008-09-15, 00:28
Bannlyst
starta aktivitetshanteraren och se vilka processer som är aktiva/på
kan vara mycke spyware och annat dylikt.
Citera
2008-09-15, 01:19
Medlem
mightywarriors avatar
Skriv msconfig i Kör och gå till Autostart. Brukar man inte hålla koll på den listan fylls den med program som startar automatiskt när man loggar in och kan tröga ner skiten rejält.

Ta bort onödiga program. Tanka ner Spybot Search & Destroy och byt ut Norton om du har det som tidigare nämnt. Dra en scan med båda och ta bort allt skit. Kör sedan scan med CCleaner och ta bort överflödigt skit.

Finns massor av guider om du googlar lite.

Förövrigt hade jag själv Vista i över ett år och det fungerade utmärkt. Fick dock byta tillbaka till XP nyligen eftersom ett företag inte hade släppt några drivers till Vista 64-bit än.
Citera
2008-09-15, 16:08
Medlem
w580is avatar
Senast redigerad av w580i 2008-09-15 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in