Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-09-13, 21:05
Medlem
Hej!

Jag har en XP Pro på en IBM think(låda) 2GHZ, denna använder jag som filserver (på mitt hemnätverk) där jag lagrar musik, program och filmer.

Problemet jag har är att efter uppstart och en tids inaktivitet (utan mus & tbords input antar jag) stänger fanskapet ner sig, lösningen jag hittintils har använt mig av är att starta en torrentklient som "låser" avstängningen av XP.

IBM Think(lådan) är konfigurerad i bios att acceptera körning utan in&ut matnings enheter.

Är det någon som har haft liknande problem ? och vet ni hur man "ställer" in XP att inte anta att datorn ska stängas om man inte har gjort något vid den efter en tid (efter ny uppstart). Jag har sökt som en galning (Google) men inte funnit någon annan med samma problem (ännu)...

Hoppas någon vet!

Vänligen Azvareth...
Citera
2008-09-14, 20:10
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Prova att starta dator i felsäkert läge genom tryck på "F8" under uppstarten,

Kolla sedan i loggboken efter röda X etc.

Det lär ge dej info om ev. fel!
Citera
2008-09-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Prova att starta dator i felsäkert läge genom tryck på "F8" under uppstarten,

Kolla sedan i loggboken efter röda X etc.

Det lär ge dej info om ev. fel!

Nja! jag startade aldrig om i felsäkert läge, jag har kopplat bort tangentbord, mus och monitor, burken används som en sorts filserver och jag ansluter till den via fjärrkontrolls program.

Jag gick in i AdminTools->EvtView... rensade ut all data/logg jag hade i system valet. Startade om maskinen (utan att starta uTorrent) väntade till maskinen stängde sig, startade den ånyo och sparade de nya logg/data som dykt upp i system evt's.

Jag antar att felet beror på andra delen (jag har satt mer luft mellan de olika delarna för att lättare separera dem).

Citat:
2008-09-14 19:11:47 Service Control Manager Information None 7036 N/A NAS The Windows Image Acquisition (WIA) service entered the running state.

Citat:
2008-09-14 19:11:45 Service Control Manager Error None 7011 N/A NAS Timeout (30000 milliseconds) waiting for a transaction response from the WZCSVC service.

Citat:
2008-09-14 19:01:52 Service Control Manager Information None 7036 N/A NAS The Windows Image Acquisition (WIA) service entered the running state.

Jag antar att 1000 msec är = en sekund ? det betyder att maskinen stänger av sig (om nu andra raden har med saken att göra) efter 30 sekunder vilket mycket väl kan stämma med den tidsrymd jag upplever maskinen stannar igång utan aktivitet från IO.

Problemet med teorin om andra sektionen är att efter en sökning på nätet om WZCSVC (och med automatic shutdown) får jag upp hintar om att den "servicen" har med trådlösa anslutningar att göra? (Microsoft Wireless Configuration Service), jag fattar liksom inte varför den skulle avsluta Windows för....

Efter den andra omstarten lät jag starta upp uTorrent (som förhindrar XP att stänga av sig självt. Jag tittade därefter i evt loggen igen och fick upp ett "Warning" nämligen:

Citat:
2008-09-14 19:39:27 Tcpip Warning None 4226 N/A NAS TCP/IP has reached the security limit imposed on the number of concurrent TCP connect attempts.

Citat:
2008-09-14 19:14:45 MRxSmb Warning None 3019 N/A NAS The redirector failed to determine the connection type.

Citat:
2008-09-14 19:14:34 MRxSmb Warning None 3019 N/A NAS The redirector failed to determine the connection type.

Citat:
2008-09-14 19:14:30 MRxSmb Warning None 3019 N/A NAS The redirector failed to determine the connection type.

Citat:
2008-09-14 19:14:17 MRxSmb Warning None 3019 N/A NAS The redirector failed to determine the connection type.

Citat:
2008-09-14 19:13:56 MRxSmb Warning None 3019 N/A NAS The redirector failed to determine the connection type.

Citat:
2008-09-14 19:13:48 MRxSmb Warning None 3019 N/A NAS The redirector failed to determine the connection type.

Teoretiskt kan man anta att detta då är ett "fel" som uppstår då XP inte "KAN" stänga ner sig, jag hittar ingen utömmande beskrivning om vad denna MRxSmb är för något, och mer intressant vad den gör? -Någon som vet vad som är "fel"?

//Vänligen Azvareth
Senast redigerad av azvareth 2008-09-18 kl. 23:20.
Citera
2008-09-19, 17:05
Medlem
Starclub Psychos avatar
2008-09-14 19:39:27 Tcpip Warning None 4226 N/A NAS TCP/IP has reached the security limit imposed on the number of concurrent TCP connect attempts.

Detta ses vid torrentkörning på XP SP2 som inte har det patchat. Egentligen normalt och inget att bry sig om.

MrXSmb-varningarna skulle kunna bero på anslutna enheter på den maskin som du fjärransluter från.

Det är inte så enkelt att maskinen går ner i viloläge vid inaktivitet?
Ändra i så fall i energi-schemat.
Citera
2008-09-19, 19:50
Medlem
Citat:
Detta ses vid torrentkörning på XP SP2 som inte har det patchat. Egentligen normalt och inget att bry sig om.

MrXSmb-varningarna skulle kunna bero på anslutna enheter på den maskin som du fjärransluter från.

Det är inte så enkelt att maskinen går ner i viloläge vid inaktivitet?
Ändra i så fall i energi-schemat.

Tyvärr inte, jag önskar det hade varit det men...

Inställning för energischema är:
Flik: Schema
Schema: Alltid på
Monitor av: aldrig
Hårddiskar av: 30min
Standby: aldrig
hibernates: aldrig

Flik: Avancerat
datorns av/på knapp: hibernate

Flik: hibernate
tillåt hibernate: på

Flik: UPS
ingen UPS tillgänglig (sådana resurser har jag inte behov av)

Så om det inte är Windows och inte "power options" måste det ligga i BIOS?, jag får väl koppla in in/ut matningsenheter och kontrollera. En detalj att notera är: att om datorn stängts ner till hibernateläge och datorn sedermera startas om, så efter att datorn stängt ner av sig själv igen så har den gjort detta till föregående läge, dvs ner till hibernate igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in