2008-09-13, 18:47
Medlem
pontusens avatar
Finns väl knappast något roligare att göra en Lördagkväll än att plugga matte?
Iaf, börjat läsa ikapp linalgen och är än så länge inne på gauss-elimination av ekvationssystem.
Är det bara jag som vill döda mig, eller är det pilligt? :P
Gör något slarvfel någonstans och vips så är uträkningen sabbad, och är matrisen större än säg 2*2 så tar det ändå en tid att räkna och kolla...
Frågeställningen är lite vag, men eh...
Är det bara jag som tycker det är svinigt jobbigt? Ligger gaussandet till grund för resterande linalgskursen?
Citera
2008-09-13, 19:05
Medlem
Confunduss avatar
I praktiken så sköts gausseliminationen av datorer i alla sammanhang. Men någon måste ju lära datorerna hur man gausseliminerar, eller hur? Om du pluggar till ingenjör är det nog inget man bara kan hoppa över för att det verkar krångligt.

EDIT: Och ja, det är bara du som tycker det är jobbigt.
Senast redigerad av Confundus 2008-09-13 kl. 19:16.
Citera
2008-09-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontusen
Ligger gaussandet till grund för resterande linalgskursen?

Svar ja. Det är bara att nita ihop och räkna om du har planer på att studera högskolematematik.
Citera
2008-09-13, 19:37
Medlem
pontusens avatar
Jag har inga planer på att ge upp och/eller bara hoppa över den här biten. Suttit med det i snart 9 h idag... Får ju det att funka ibland.
Här har jag ett exempel om någon orkar traggla sig igenom, har struntat i hakarna, hoppas ni förlåter mig :
x y z p
1 -1 2 -1 -1
2 1 -2 -2 -2
-1 2 -4 1 1
3 0 0 -3 -3
adderar andra raden med -2*första raden,
adderar tredje raden med första raden,
adderar fjärde raden med -3*första raden

1 -1 2 -1 -1
0 3 -6 0 0
0 1 -2 0 0
0 3 -6 0 0

Adderar fjärde raden med -1*andra raden,
multiplicerar andra raden med -1/3

1 -1 2 -1 -1
0 1 -2 0 0
0 1 -2 0 0
0 0 0 0 0

adderar tredje raden med -1*andra raden
(skriver bara ut de ekvationer som inte är 0)

1 -1 2 -1 -1
0 1 -2 0 0
p=t
z=st
y=2z=2s
x=-1+y-2z+p=1-t

Vilket visst blev precis som facit. Heh, har nog kört denna tre gånger i dag, äntligen klarade jag den.

Jag är bara konfunderad över vad som går fel, varje gång är det något som brukar bli galet. Jaja...
Citera
2008-09-13, 19:44
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Läste linalgen på nittiotalet, men fick anledning att plocka upp boken nyligen. Gaussen är tveklöst det lättaste inom linalgen enligt mig. Om det är jobbigt - förebered dig på att det blir jobbigare.
Citera
2008-09-13, 19:47
Medlem
pontusens avatar
Hmm, alltså att förstå elementary row operations(engelsk bok) var ju barnsligt enkelt, det jag misstänker är att jag slarvar vid beräkningen, en gång räcker... :/

Sen tycker jag att det är ganska tidsödande, men det kanske är för att jag inte kommit in i det ordentligt?
Citera
2008-09-13, 21:12
Medlem
Prometeuss avatar
En lös citering av peter hackman:
"Reflexen för lösning av ekvationssystem bör likna den för tarmtömning."
Citera
2008-09-13, 21:27
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
En lös citering av peter hackman:
"Reflexen för lösning av ekvationssystem bör likna den för tarmtömning."

HAHA
Mjo, den reflexen har börjat nästla sig in i en, men ja...
Tycker ni att det är tisdödande att lösa ett system som är större än säg 2*2?
Redan vid 4 obekanta och lika många ekvationer så försvinner minuterna ganska snabbt...
Citera
2008-09-13, 21:29
Medlem
laban af ridderhorskaps avatar
Citat:
HAHA
Redan vid 4 obekanta och lika många ekvationer så försvinner minuterna ganska snabbt...

Ja det är ju inget man sitter och räknar på förhand dagligdags direkt om man säger så.
Citera
2008-09-13, 23:01
Medlem
Citat:
HAHA

Det beror ju på hur systemet ser ut (bråk är för det mesta jobbigt). Grejen är ju att det inte är så svårt att skala upp, processen är väldigt mekanisk. Så om systemet har heltalskoefficienter brukar det vara lätt att lösa i princip hur stora system som helst, gäller bara att inte slarva.

Det många gör fel på (gissar jag) är att man lägger till tal när man ska dra ifrån, eller vice versa. Tycker du det är jobbigt att komma ihåg vad du gör, skriv ner ett plus eller minus i kanten på systemet så att du inte glömmer.
Citera
2008-09-14, 03:04
Medlem
olof86s avatar
Jo, det kommer absolut att återkomma senare i dina studier så lär dig det ordentligt. Kan jag råda till iaf. Fysik och annat där du ska lösa ekv.system kommer du också ha nytta av det i.
Citera
2008-09-14, 03:22
Medlem
alinds avatar
Jag instämmer att räkna sida efter sida må vara tidskrävande men det hjälper dig förhoppningsvis få en intuition över hur lösningar ter sig se ut. Lite som de otaliga derivator och integraler man tog sig igenom. Nu i efterhand känns dessa lika basala som att torka sig när man går på toa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in