Citat:
Ursprungligen postat av Dardel
Jag är en riktig nybörjare när det kommer till feministiska teorier. Jag har helt enkelt svårt att engagera mig i frågan då jag är kille. Min teori kan vara någonting som är allmänt vedertaget, eller redan diskuterat. Hur som helst:
Jag utgår ifrån att det finns en biologisk vilja i oss att reproducera oss. Majoriteten av oss är heterosexuella och sexdriften tycks finnas hos de flesta av oss. Det betyder att vi vill sprida våra egna gener. Vilket i sin tur jag tolkar som ett bevis på att vi vill kontrollera livet och vår reproduktion.
Skillnaden mellan könen har fallit ut så att det är kvinnan som föder barnet. Det gör att kvinnan har en högre kontroll av själva reproduktionen (dessutom är kvinnan den enda som verkligen kan bestämma vem som blir pappan).
Om man som kille ändå har en vilja att försöka kontrollera livet, och reproduktionen, vad gör man då? Jo man försöker kontrollera personen som kontrollerar livet. D.v.s. kvinnan. Det gör man genom att försöka kontrollera hennes sexualitet och hennes förehavanden.
Jag vet att det hela låter väldigt biologiskt, och jag lägger ingen som helst personlig värdering i detta, men kan det vara en förklaringsmodell?
/Dardel
jag tror det är en del i det hela. Men jag tror det gäller båda könen. Jag tror många män vill känna kontroll, fysiskt övertag vilket dom i de flesta fall har. Jag tror många kvinnor vill känna psykisk kontroll över sin relation och kunna styra/manipulera mannen, vilket de ofta kan.
När kvinnan manipulerat till en gräns, sätter mannen ner foten, inte slår, men visar vrede och utsöndrar adrenalin vilket får kvinnan att backa. Det blir en balansgång, och jämnvikt fast med olika medel.
Kvinnan blir tillmötesgående och backar, mannen känner sig manlig, därutav blir båda lite upptända och på grund av det så är försoningssex nåt av det bästa som finns.
Jag tror helt enkelt, att man tar kontroll över det man KAN ta kontroll över, och på så sätt skapar jämnvikt. I många fall