2008-09-09, 08:50
Medlem
MoneyMikes avatar
Jag och en polare satt ute mitt i natten och kollade på stjärnfall o grejjer... Helt plötsligt ser vi som en fet fotoblixt rätt i tomma intet som lyste ungefär 2 sekunder för att sen försvinna... Nån som har nån aning om vad det kan vara?

Också såg vi massor med stjärnliknande saker men som åkte omkring som i omloppsbanor. Antar att det var satelliter?
Citera
2008-09-09, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MoneyMike
Jag och en polare satt ute mitt i natten och kollade på stjärnfall o grejjer... Helt plötsligt ser vi som en fet fotoblixt rätt i tomma intet som lyste ungefär 2 sekunder för att sen försvinna... Nån som har nån aning om vad det kan vara?

Angående detta fenomenet så har jag varit med om exakt samma grej (tror jag). När du pratar om "fotoblixt" så antar jag att du menar att hela omgivningen lös upp, och inte bara ett visst parti av himeln?

Händelsen som jag var med om utspelade sig i tättbebyggt område i mitt föräldrarhem en tidig vinterkväll för xx antal år sedan. Himeln och innergården utanför fönstret lyste upp 3 gånger i ett väldigt skarpt sken som höll i sig i någon sekund. Snackade med mina klasskompisar om det i skolan dagen efter, och fick bekräftat att åtminstone 2 av dem hade upplevt samma fenomen. Det kan ju ha varit en spontan blixt av något slag, men det var inte något åskväder vid tillfället, och någon åskknall hördes inte. Har fortfarande till dags dato inte kunnat få något vettigt svar på vad det kunde ha varit.

Citat:
Också såg vi massor med stjärnliknande saker men som åkte omkring som i omloppsbanor. Antar att det var satelliter?

Japp, det var med 110% sannolikhet satelliter ni såg; man kan se dem hyfsat tydligt när det är tillräckligt stjärnklart.
Citera
2008-09-10, 20:20
Medlem
Bloodhounds avatar
Iridium flare!

De är utdragna på bilderna (pga. slutartid) men ser ut som en starkt övergående lysande punkt på himlen under några få sekunder i verkligheten.

http://www.satobs.org/iridium.html
Citera
2008-09-11, 13:16
Medlem
Troendetvivlares avatar
Det finns nåt som kallas "rågblixt"

Det blir exakt så som du beskriver.

Jag är dock inte säker på att dess korrekta namn är just rågblixt. Jag har för mig att jag hört att det kallades så i folkmun för att fenomenet oftast började uppstå den tid på året som rågen började mogna.

Jag har själv upplevt dessa många, många gånger. Senast för ca 2 veckor sedan då de lyste upp hela sjön intill där jag bor.
Det är ett naturfenomen som har med lufttrycket att göra.
Citera
2008-09-11, 14:26
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:

Det är bara Allah som testar sin nya systemkamera han snodde av gud.
Citera
2008-09-17, 08:48
Medlem
Troendetvivlares avatar
Efter lite efterforskningar

har jag fått reda på att det även kallas "kornblixt".

Detta står att läsa åp Wikipedia om fenomenet...

"En kornblixt är en blixt i ett åskväder, som sker på så långt avstånd att man inte hör bullret. Kornblixtar syns oftast i slutet av sommaren, då åskväder är vanliga och kvällarna är tillräckligt mörka för att ljuset ska synas långt. Kornblixten syns ofta som ett diffust sken nära horisonten, och vid fri sikt kan dessa blixtsken ses på avstånd upp till 20 mil.

I folktron har kornblixt fått namnet av att man trott att den får säden (kornet) att mogna. Ett annat folkligt namn är sillablixt eller sillablänke, då man trott att ljusfenomenet uppstått då sillstim (som tidvis varit mycket täta) vänt i vattnet. Det finns inget som emotsäger att iakttagelser av sillablixt under riktigt mörka nätter kan ha varit fenomen som kan härledas till det nyupptäckta fenomenet höghöjdsurladdningar.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kornblixt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in