2008-09-08, 18:19
Medlem
Så nu ska jag äntligen sätta igång och börja odla lite för eget bruk. Har tillgång till sticklingar av något "bra" weed samt bushweedfrön, vet dock inte strain på någon av dom. Problemet är bara det begränsade utrymmet. En garderbob som är ca. 2,1 m hög, 40 cm bred och 60 cm djup. Har bestämt mig för att köra på s.k. bubble buckets eftersom det verkar vara det mest automatiserade valet. Jag är villig att investera en hel del för optimal skörd (även om det endast gäller en eller två plantor) och för att det verkar vara ett kul litet projekt. Men jag vill gärna höra förslag gällandes både dyrare arrangemang och budgetlösningar. Så här kommer frågorna:

1. Hur många plantor kan jag få in på mitt utrymme? Om man räknar med att hle arrangemanget ska få plats.
2. Vad behöver jag för att sätta upp mitt system? Själva bubblaren vet jag hur man gör, men jag har inte den blekaste om det går att få in riktigt bra ljus på det lilla utrymmet.
3. Reflektorer, måla garderoben vit etc., vilket är den bästa lösningen här?
4. Har läst en hel del om att köra 18-timmars dagar istället för 24 för att få fler "ljusdagar" på samma tid, något ni invänder emot eller rekomenderar?
5. Något särskilt jag borde tänka på?
edit; 6. Finns det fler sätt än fläktar att få ner temperaturen?

Tack på förhand, det ska bli otroligt kul att sätta ihop det här projektet. Ni får jättegärna tipsa om inköpslistor eller diverse sidor med dessa. Självklart har jag både googlat och sökt i forumet, men det känns bättre att dubbelkolla allt innan man sätter igång.
Senast redigerad av VirreVojj 2008-09-08 kl. 18:51.
Citera
2008-09-09, 00:01
Medlem
NinjaTomtes avatar
Jag vet inte hur mycket tips jag kan ge dig eftersom jag inte har odlat ända fram till skörd ännu men jag kan dela med mig med lite tankar / saker jag läst innan och min erfarenhet hittills iaf. så får du väl ta till dig det av det bäst du vill!

En sak som jag kom på som kan spela roll för utrymmet är att det är ju en del skillnad på höjd och bredd för olika strains t.ex. (Indica vs. Sativa). Om du kunde kolla upp vad det är för strain tror jag det skulle hjälpa mycket att anpassa mängden plantor!

Angående fråga "3." föreslår jag att du antingen målar helt kritvitt(helmatt) eller köper "mylar" och sätter upp vilka reflekterar 90% ljus. Hur mycket ljus vit färg på trä(som jag antar att du har på sidorna) reflekterar har jag dock ingen koll på. Om du hade tänkt att använda lysrör eller liknande på sidorna/vid nedre delen av plantan för att ge ljus åt de lägre budsen i framtiden så tror jag att det inte alls spelar lika mycket roll vad du har valt som reflekterar på sidorna. Men annars tycker jag du ska införskaffa det som reflekterar mest (mylar?) rätta mig någon om detta inte stämmer !

Gör en edit när jag funderat ut mer hjälp/förslag åt dig! För övrigt vill jag önska dig lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in