• 1
  • 2
2008-09-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fghj.
Nu är det nära känns det som

dhcpcd eth1 gav mej ipadressen 192.168.2.5 nu, fast internet fungerar inte ändå =(

rmmod och modprobe sen startade jag om wpa_supplicant, coh då hade jag någon ipadress i hex format igen och:
bash-3.2# dhcpcd eth1
err, eth1: dhcpcd already running on pid 3564 (/var/run/dhcpcd-eth1.pid)
rm /var/run/dhcpcd-eth1.pid
dhcpcd eth1
ger mig ip 192.168.2.5 igen

Vad står scan_ssid=1 för i wpa _supplicant?
jag gjorde en ny fil och kopierade in det du sa och ändrade till det som jag har, skulle ja haft kvar den andra filen och bara kopierat in det som du sa i den filen?

iwconfig
ifconfig

ser ju ut som att du fått det att funka... men om du inte kommer åt internet ordentligt så finns det väl lite lätta sätt att dubbelkolla...

Kod:
route -n
Kolla om du har en default route, borde stå addressen till din router där nämlgen. (har du inte nån sån så får du köra nånting i stilen med "route add default gw <ip till routern>" men det borde egentligen din dhcp styra upp.
Kod:
cat /etc/resolv.conf
Vad står det för nameserver <ip> där? Är det en proper DNS?

På en sidnotis, när du ska försöka ta ett nytt lån med dhcpcd så är det så att den konstant kör tills du dödar den. Att göra detta snyggt så den tar bort pid fil och allt så kan du köra "kill <pid>" eller "killall dhcpcd", det senare är inte rekommenderat om du har fler dhcpcd startade :P

Tror, men är ganska osäker, att dhcpcd även kan reagera på HUP... så en kill -HUP <pid> kan duga för att starta om den
Citera
2008-09-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
ser ju ut som att du fått det att funka... men om du inte kommer åt internet ordentligt så finns det väl lite lätta sätt att dubbelkolla...

Kod:
route -n
Kolla om du har en default route, borde stå addressen till din router där nämlgen. (har du inte nån sån så får du köra nånting i stilen med "route add default gw <ip till routern>" men det borde egentligen din dhcp styra upp.
Kod:
cat /etc/resolv.conf
Vad står det för nameserver <ip> där? Är det en proper DNS?

På en sidnotis, när du ska försöka ta ett nytt lån med dhcpcd så är det så att den konstant kör tills du dödar den. Att göra detta snyggt så den tar bort pid fil och allt så kan du köra "kill <pid>" eller "killall dhcpcd", det senare är inte rekommenderat om du har fler dhcpcd startade :P

Tror, men är ganska osäker, att dhcpcd även kan reagera på HUP... så en kill -HUP <pid> kan duga för att starta om den

Där står de samma på eth0 och eth1(trådlösa) iallafall.
Någonting säger mig att det borde stå 192.168.2.0 där istället för 1?
okej, varje gång jag har kört dhcpcd så har den sagt
err, eth1: dhcpcd already running on pid 3626 (/var/run/dhcpcd-eth1.pid)

så ja har gjort rm /var/run/dhcpcd/dhcpcd-eth1.pid antar att killall dhcpcd är bättre :P
Citera
2008-09-02, 20:32
Medlem
Bytte ut den mot en nolla och:
killall dhcpcd
stängde ner wpa_supplicant
rmmod ipw2200
modprobe ipw2200

startade om allt

fick *.2.4 och *.2.5 på det trådlösa men internet dungerade inte överhuvudtaget. Så jag startade om allt igen och kollade i resolv och där stog det en etta :S så bytte ut den mot en nolla igne och sparade och nu fungerar det trådlösa, men inte det icke trådlösa :P eller det gjorde inte det förut möjligt att det gör det nu.

Men nu till fråga nummer 2.
Vet inte vad det är vi har på skolan, men man måste skriva in först användarnamn och sen lösenord för att komma åt nätet. Hur gör jag för att det ska fungera med arch?
antar att ja ska skriva en till
Men vart skriver jag i användarnamnet?
och hur väljer jag vilken den ska nvända i wpa_supplicant? gör den det automatisk pga ssid=""
tack för all hjälp än så länge _sajko
nu ska jag starta om datorn och hoppas på att jag fortfarande har internet haha, kan ju säga att av att bara installera arch och försöka allting att fungera så har jag lärt mig mer än vad jag gjorde av 10 månaders användning av ubuntu.

Ännu en fråga: Hur gör jag för att montera min externa ntfs hdd i Arch? i ubuntu/windows funkar den fint men i arch får jag det här meddelandet om jag öppnar den i dolphin:
org.freedesktop.Hal.Device.Volume.UnknownFailure:T ODO:have to rethink extra options
Senast redigerad av fghj. 2008-09-02 kl. 21:27.
Citera
2008-09-02, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fghj.
Där står de samma på eth0 och eth1(trådlösa) iallafall.

Problemet är här. Du saknar en default gateway så du kommer inte ut på internet.

Om default gateway är 192.168.2.1 så bör din route ha ett inlägg som ser ut så här:
Kod:
0.0.0.0     192.168.2.1         0.0.0.0   UG     0      0        0 eth0

Här har du en exempel config, bara börja skrota efter dina inställningar:
http://wiki.ubuntuusers.de/_attachme....conf.examples
Citera
2008-09-02, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
Problemet är här. Du saknar en default gateway så du kommer inte ut på internet.

Om default gateway är 192.168.2.1 så bör din route ha ett inlägg som ser ut så här:
Kod:
0.0.0.0     192.168.2.1         0.0.0.0   UG     0      0        0 eth0

Här har du en exempel config, bara börja skrota efter dina inställningar:
http://wiki.ubuntuusers.de/_attachme....conf.examples
Okej tack för all hjälp nu funkar det här hemma iallafall.
Tänkte installera Autodesk Maya på datorn med. Men på skivan är det bara *.rpm filer och med alien kunde man ju göra om dom till *.deb så det gick att installera i ubuntu, men hur ska jag göra för att få det att fungera i Arch Linux?
Citera
2008-09-03, 18:15
Medlem
Kod:
wpa_supplicant -c/etc/wpa_supplicant2.conf -ieth1 -d
Men detta funkar inte =/ Vad kan problemet vara? har ju iofsig inte certifikatet än, men fungerar för andra som inte har certifikatet och har Windows. På ubuntu fungerade det "out of box" behövde bara klicka på nätverket sen skrev jag in användarnamn +lösenord
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in