2008-09-01, 16:14
Medlem
Sista året på gymnasiet och projektarbetesdags! Jag funderar på att göra något inom astronomi, jag har fastnat på tanken om att bestämma avståndet till en eller några stjärnor. Metoden jag funderar på är att titta på de så kallade Cepheiderna. Är det möjligt att bestämma avståndet till dem om man enbart har tillgång till "enkla" instrument som hobbyteleskop?
Citera
2008-09-01, 16:26
Medlem
Realizts avatar
Man kan mäta "parallaxen". Man mäter stjärnans höjdvinkel över horisonten två gånger med sex månaders mellanrum. Jorden har ju då flyttat sig ca 300 miljoner km och det avståndet bildar basen i en triangel med stjärnan i spetsen (stjärnan ska gärna ligga mycket högt upp på himlen, och nära oss). Vi vet triangelns bas (jordbanans diameter) och vinkeln motstående vinkel, samt att det är en liksidig triangel. Då går det att räkna ut höjden = avståndet mellan Solen och stjärnan.

Detta gjorde man för ett par hundra år sen, så det borde vara möjligt med ett hobbyteleskop idag, men det tar som sagt ett halvår och kräver väl en viss hantverksprecision att genomföra. Om en stjärnas vinkel ändras en vinkelgrad (eller är det bara en bågminut eller nåt?) under ett halvår, så definierar man att den ligger på avståndet 1 parsec (ingen stjärna ligger så nära). Denna längdenhet används alltjämt inom astronomin, av gammal vana.
Citera
2008-09-01, 16:35
Medlem
Tack för ditt svar. Jag har funderat på den metoden, men eftersom att man måste vänta ett halvår blir det inte mycket till projekt. Men visst, jag behöver ju inte enbart använda en mätmetod. Det tål att tänkas på...
Citera
2008-09-01, 21:02
Medlem
Ful Fisks avatar
Du får väll också skriva om något astronomiskt för jag tror inte det där räcker för ett bra projektarbete.
Citera
2008-09-01, 22:40
Medlem
Mango Chutneys avatar
Löjligt att tro att man kan göra på det sättet, man måste ta med solsystemets rörelse, stjärnans rörelse, galaxens rörelse osv för att kunna bestämma avståndet. Dessutom blockeras ljuset av "mörk materia" som i själva verket är elektromagnitiska fält som består av upplösta kvarkar. Den energin är tillräcklig för att du ska kunna räkna fel på en sisådar 99% av avståndet. Ljuset har blivit så manipulerat under resans gång att du inte ens kan bedömma åt vilket håll stjärnan ligger åt. Den kan lika gärna ligga helt åt ett annat håll. Ljuset kan färdas parallelt med den "mörka materians" utkanter. Dessa har man ingen aning om var de ligger, man kommer aldrig heller kunna veta det innan man kan skicka iväg en rymdfärja några miljoner ljusår bort och på så sätt mäta signalerna och deras distortionssvagheter. Nädu, detta är för avancerat för någon människa att ens kunna komma i närheten av ett korrekt svar. Ge dig på något annat istället.
Citera
2008-09-02, 01:48
Medlem
Kiress avatar
Oj! Va?! Hur kan det vara?
Sökte på google: "star distance" ( utan citattecknen ) och första alternativet var:
http://www.uitti.net/stephen/astro/essays/distance_to_stars.shtml
en beskrivning hur man mäter avståndet till stjärnor! Fantastiskt!
Citera
2008-09-02, 09:13
Medlem
Hankes avatar
Jag skulle vilja passa på att göra alla FB-are uppmärksamma på att vi har en Nobelpristagare bland oss, Mango Chutney. Han vet vad mörk materia verkligen är! Hur lyckades du?

OnT: Parallax används som en approximation till stjärnornas avstånd från jorden. Dock är den svår att realisera i ett projekt på gymnasiet...
Citera
2008-09-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
Oj! Va?! Hur kan det vara?
Sökte på google: "star distance" ( utan citattecknen ) och första alternativet var:
http://www.uitti.net/stephen/astro/essays/distance_to_stars.shtml
en beskrivning hur man mäter avståndet till stjärnor! Fantastiskt!
Jag har inte tänkt använda parallax-metoden. Teorin för hur man mäter avståndet har jag koll på, det jag inte vet är hur det ska gå till i praktiken. Jag kanske skulle kunna specificera min fråga lite mer, är det möjligt att (med enkla instrument) mäta den skenbara ljusstyrkan hos en stjärna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in