2010-06-17, 12:28
Medlem
husseinbolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Jamen! Har kört denna scam såväl i Nacka som på Danvikstull och i Årsta. Har alternativt ringt och tipsat beställare och själv ringt upp och agerat bindgalen ICA-handlare.

En av gångerna hade jag t o m ett existerande telefonnummer (gick någon helt annanstans än till leveransadressen) som SDR kunde ringa på. Då svarade jag själv när SDR ringde, och började snart skrika "DO BARRA BRÅKA PÅ MEJ FAR ATT JAG AR INVANDRARRE!!!".

hahaha
Citera
2010-06-17, 12:31
Medlem
husseinbolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlady
Ibland skickar SDR en remsa med erbjudande att man kan jobba hos dem.
De söker även vuxna, men får de då betydligt mer betalt än ungarna?
Funderar inte på att ta någon anställning hos dem, men är nyfiken för det finns ju lagar om minimilön mm.

vill du slavarbeta för 30kr timme?
Citera
2010-06-17, 13:26
Medlem
puckots avatar
Det har jag faktiskt aldrig hört talas om, att man skulle få mer i lön för att man är vuxen. Det har aldrig framgått i den informationen som jag har fått angående hur det funkar med lönen där. Så det tror jag inte ärligt talat, tror det är samma lön för alla oavsett ålder. Men helt säker ska jag inte säga att jag är.

Edit; Det ska dock sägas att SDR, iallafall på min tid, här i min hemstad, inte var omöjliga när det gällde att höja lönen. Även om det inte var några stora summor. Så fick en kompis på den tiden, det erbjudandet när han ringde upp dom och sa att han ville sluta för att han var trött på skiten. Då erbjöd dom honom faktiskt lite mer i lön för att han skulle stanna. Så han stannade en månad till, sen la han av.

Citat:
Ibland skickar SDR en remsa med erbjudande att man kan jobba hos dem.
De söker även vuxna, men får de då betydligt mer betalt än ungarna?
Funderar inte på att ta någon anställning hos dem, men är nyfiken för det finns ju lagar om minimilön mm.
Senast redigerad av puckot 2010-06-17 kl. 13:32.
Citera
2010-06-17, 18:14
Medlem
Redladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husseinbolt
vill du slavarbeta för 30kr timme?
Sökte inte jobb utan var mer nyfiken om vuxna fick en mer anständig lön för arbetet.
Citera
2010-06-17, 20:01
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jospan
Slutade sedan att jag delade bara ut i mitt egna kvarter sedan kastade jag resten av reklamen och ibland stoppade jag i 20 st annonstidningar i en brevlåda som tackade nej till reklam. SDR ringde otroligt nog bara hem en gång efter att jag hade jobbat i ca 2 månader pga folk hade klagat på vars fan deras reklam hade tagit vägen.

Vem fan ringer och klagar på att man inte fått reklam? Att man ringer om man fått 20 st tidningar kan jag förstå men inte för att man inte fått.

Citat:

I Sverige finns inga lagar om minimilöner allt styrs av kollektivavtal.
Citera
2010-06-18, 02:37
Avslutad
Hjälpte en kompis att dela ut reklam när jag var 11 eller 12 år. Slutade efter att ha fått 30 kr för en runda, på kanske 4 timmar...
Citera
2010-06-18, 12:38
Medlem
paperboy85s avatar
Arbetade för SDR mellan 1999-2004, innan arbetet (lönen och personalvården) blev sämre och det lokala SDR-kontoret tillslut fick konkurssättas. På den tiden ordnades det årliga personalträffar, bla. till Tosselilla nå't år vilket var uppskattat både bland undertecknad såväl som hos dem övriga anställda, som nästan uteslutande var ungdomar i yngre-mellersta tonåren.
I brist på annat extraarbete var jag tacksam över jobbet hos SDR - det dubblade nästan studiebidraget under gymnasietiden även om det stundvis framgick vilket ångestframkallande slavgöra det egentligen handlade om. Det är inget jobb du överväger att ta efter att du har gått ut gymnasiet, det säger sig självt.
Citera
2010-06-19, 02:04
Medlem
Jobbade hos sdr i två år i mina yngre dar. Kan säga att de har väldigt dålig koll på allt. Träffade på en grabb en gång som delade ut reklam på mitt distrikt, visade sig då att vi hade delat ut på samma i ett år. Blev då lovad ett nytt distrikt till veckan därpå men fick aldrig något, bara reklam till mitt gamla. Den slängde jag och fyra månader senare fick jag mitt nya distrikt och slavlönen för de fyra månaderna fick jag behålla utan att de märkt någonting.
Lönen låg på ca 35kr i timmen.
Citera
2010-06-19, 11:51
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Jobbade hos sdr i två år i mina yngre dar. Kan säga att de har väldigt dålig koll på allt. Träffade på en grabb en gång som delade ut reklam på mitt distrikt, visade sig då att vi hade delat ut på samma i ett år. Blev då lovad ett nytt distrikt till veckan därpå men fick aldrig något, bara reklam till mitt gamla. Den slängde jag och fyra månader senare fick jag mitt nya distrikt och slavlönen för de fyra månaderna fick jag behålla utan att de märkt någonting.
Lönen låg på ca 35kr i timmen.

Varför sa ni något till SDR? Hade det inte varit bättre om du och den andra utdelaren kommit överens om att dela ut varannan vecka? Få full lön men bara halva arbetsinsatsen.
Citera
2010-06-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varför sa ni något till SDR? Hade det inte varit bättre om du och den andra utdelaren kommit överens om att dela ut varannan vecka? Få full lön men bara halva arbetsinsatsen.
Att jag aldrig tänkt på de.. mycket dumt gjort.
Citera
2010-06-19, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
För det är ju väldigt svårt att sätt upp en "ingen reklam" skylt. Jag har haft det i flera år och får ingen rekam alls.
alla reklampellar och brevbärare är inte lika jävla läskunniga som i dina trakter!
Citera
2010-06-20, 01:50
Medlem
RoyJoness avatar
Att dom ringer runt är inte bullshit, dom har gjort det till mig flera gånger. Säger alltid ja hur det än ligger till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in