2008-08-30, 02:48
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Dålig jämförelse. Du jämförde ju en felfri mening med en med två fel.

Du kan få en bättre då: "Jag har inte sett Nisse sedan förra Fredagen" är lika oacceptabel som "Jag har inte sett nisse sedan förra fredagen". Ett fel i varje mening.
Citera
2008-08-30, 02:51
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Du kan få en bättre då: "Jag har inte sett Nisse sedan förra Fredagen" är lika oacceptabel som "Jag har inte sett nisse sedan förra fredagen". Ett fel i varje mening.
Såja, det var bättre.
Den andra meningen ser naturligtvis bättre ut, eftersom den bara ser slarvig ut. Den första syns det att någon tagit sig tid att skriva stor bokstav på helt fel ställe.
Citera
2008-08-30, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
På svenska tar språk alltid liten bokstav. På den väsentligt mer versalgada engelskan är det däremot tvärtom
Jag har också uppmärksammat att engelskan är rätt så versalglad. Finns det några regler för vilka ord som skall ha en versal i början?
Citera
2008-08-30, 10:46
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris92
Jag har också uppmärksammat att engelskan är rätt så versalglad. Finns det några regler för vilka ord som skall ha en versal i början?
Versalglädjen kan blomma ut riktigt rejält i boktitlar och rubriker i tidningarna.
Där finns en skillnad mellan brittisk och amerikansk praxis. Jag saxar:

en/GB "Editorial: Thailand's never-ending coup" (Guardian, sansat svenskt)

en/US "Plane Crashes After Takeoff in Utah, Killing 10" (NY Times, sanslöst)
Citera
2008-08-30, 13:19
Medlem
böglyfts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Samma med tyskan tror jag, att de skriver med versal för "språknamnen".

Fast på engelska skriver man väl med stor bokstav endast för "English"? Alltså att man skriver på följande vis: "Do you speak English or swedish?"

Eller minns jag fel?
Inget illa ment, men var får folk ens sådana här saker ifrån?
Citera
2008-08-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av böglyft
Inget illa ment, men var får folk ens sådana här saker ifrån?
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, o du store allvetande idiot. Jag borde givetvis ha haft all världens kunskap mellan öronen innan jag ens tänkte tanken att gå in på Flashback, världens centrum för allvetande idioter. Jag skäms som en hund!

För övrigt tror jag väl inte att engelskan är så överdrivet versalglad egentligen. De har versaler på samma ställen som vi, plus namnen på dagar och månader samt språk (som allihop faktiskt kan tolkas som egennamn).

Tyskan är ju mycket värre med versaler på alla substantiv.

Angående exemplet på New York Times rubrik med versal på alla ord: det har ju ingenting med språket att göra utan beror ju bara på att ett okänt antal layoutare tycker att det känns vettigt. Det finns sådana exempel i Sverige också om man har ögonen öppna för fenomenet.
Citera
2013-12-30, 17:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Versalglädjen kan blomma ut riktigt rejält i boktitlar och rubriker i tidningarna.
För att tala om i låttitlar när det gäller på skivor.
Vet inte var det otyget kommer ifrån, verkar ha blivit ett internationellt fenomen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in