2008-08-27, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bumbaclot
du tror inte att det kan vara så att han skapade en användare EFTER whoopwhoop?
Om vi bortser från det. Vi säger att han hade skaffat ett namn som "söderhavet" eller "cyckelpump". Hur hade då Mod och Admin fått fram vem han är?
Citera
2008-08-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red_Sea
Kan ni berätta hemligheten hur ni lyckas veta vilken användare som är bannlyst eller avstängd som har återvänt med ett nytt nick om denna användare har tilldelats en ny ip?
Även om man skapar en ny användare så skriver man på samma sätt som tidigare med avseende på språkhantering, meningbyggnad, ordförråd, felstavningar, användandet av smileys, vilka avdelningar man postar i och så vidare. Det kräver viss ansträngning för att inte bete som den bannade användaren gjorde.

Det går oftast att se om det nya ip-numret kommer från en användare i samma geografiska region som det bannade ip-numret. Man kan också utläsa uppgifter om datorn som används som exempelvis version av operativsystemet, webbläsaren, upplösning på skärmen och så vidare.

Tillsammans så kan man med ovanstående möjligheter avgöra om det är den bannade användare som skriver under nytt namn. Fast 100% säker kan man aldrig vara och det kan bli fel ibland.
Senast redigerad av DivisionByZero 2008-08-27 kl. 22:03.
Citera
2008-08-27, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det kanske är svar nog på din fråga...

Nu frågade jag inte vad det är man får göra, utan vad man kan göra.

Men ja, det svarar på min fråga.
Det enda jag behöver göra är att regga ett nytt nick,
om det var det du menade.
Citera
2008-08-27, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Även om man skapar en ny användare så skriver man på samma sätt som tidigare med avseende på språkhantering, meningbyggnad, ordförråd, felstavningar, användandet av smileys, vilka avdelningar man postar i och så vidare. Det kräver viss ansträngning för att inte bete som den bannade användaren gjorde.

Det går oftast att se om det nya ip-numret kommer från en användare i samma geografiska region som det bannade ip-numret. Man kan också utläsa uppgifter om datorn som används som exempelvis version av operativsystemet, webbläsaren, upplösning på skärmen och så vidare.

Tillsammans så kan man nog med ovanstående möjligheter avgöra om det är samma person som skriver nu som är bannad tidigare. Fast 100% säker kan man aldrig vara.

Om en användare blir bannlyst i Sverige, han/hon bor i Sverige då när personen blir bannlyst och flyttar utomlands. Kan dom avläsa ändå att samma medlem är tillbaka som bannlyst?
Citera
2008-08-27, 22:05
Bannlyst
Citat:
Om vi bortser från det. Vi säger att han hade skaffat ett namn som "söderhavet" eller "cyckelpump". Hur hade då Mod och Admin fått fram vem han är?
ip-adress och/eller att användaren försäger sig är väl vanligast
Citera
2008-08-27, 22:29
Bannlyst
Okej. Kan man låta detta konto stå obannat och sen skaffa nytt?
Tänkte göra nytt, men samtidigt banna detta på skoj, vilket jag får skippa då för att decresera chansen att återsonaras av det autonoma
Citera
2008-08-27, 22:35
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qickman
Okej. Kan man låta detta konto stå obannat och sen skaffa nytt?
Tänkte göra nytt, men samtidigt banna detta på skoj, vilket jag får skippa då för att decresera chansen att återsonaras av det autonoma
Du kan låta detta vara obannat och skaffa ett till konto. De får inte diskutera samma saker bara. Vill du stänga av detta är det bara att byta mailadress till något du inte kommer komma ihåg och sedan logga ut.

Om du bannar detta "på skoj" kommer alla andra konton du skapar att bannlysas enligt regel 1.07, om du inte ansöker om amnesti tidigast sex månader efter avstängningen. Dålig ide alltså.
Citera
2008-08-27, 22:37
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Om en användare blir bannlyst i Sverige, han/hon bor i Sverige då när personen blir bannlyst och flyttar utomlands. Kan dom avläsa ändå att samma medlem är tillbaka som bannlyst?

Som tidigare sagt, det finns naturligtvis inget tokenkelt sätt att kontrollera om ett konto hanteras av en medlem som är bannlyst. DivisionByZero gav en bra beskrivning av hur det är antagligt att det går till, svaret på din fråga skulle alltså bli att det inte gick att verifiera att den nye medlemmen befann sig i samma område eller kanske inte hade samma specifikationer på datorn som den bannade hade. Däremot kan man fortfarande utläsa ganska mycket baserat på hur folk skriver, och framförallt vilka forum de håller till i. Så risken att bli upptäckt försvinner inte
Citera
2008-08-27, 22:45
Medlem
NicJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Du kan låta detta vara obannat och skaffa ett till konto. De får inte diskutera samma saker bara. Vill du stänga av detta är det bara att byta mailadress till något du inte kommer komma ihåg och sedan logga ut.

Om du bannar detta "på skoj" kommer alla andra konton du skapar att bannlysas enligt regel 1.07, om du inte ansöker om amnesti tidigast sex månader efter avstängningen. Dålig ide alltså.

du får väll skriva i samma trådar också men inte debattera med dig själv eller meningsmotståndare som din tidigare användare tjafsat med?
Citera
2008-08-27, 22:55
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicJay
du får väll skriva i samma trådar också men inte debattera med dig själv eller meningsmotståndare som din tidigare användare tjafsat med?
Så här uttrycks det i reglerna:

Citat:
1.07. Missbruk av multipla konton är förbjudet

Det kan finnas godtagbara orsaker till att ha multipla konton, men det är inte tillåtet att ha flera användare som diskuterar exakt samma frågor om man inte är öppen med det. Vid misstanke om missbruk ska RP eller PM användas till att meddela moderatorerna om detta, (för att inte riskera bryta mot regel 1.06).

Missbruk av multipla konton, exempelvis att man omväxlande använder flera konton i samma tråd, resulterar i bannlysning av samtliga konton.

Citera
2008-08-28, 12:19
Bannlyst
Det här är min 4:e användare på ett par månader, lyckas av nån anledning att bli avstängd hela tiden. Men det är bara att firra sig en ny användare och köra igång igen. Så att bli avstängd betyder inte mycket mer än att man får döpa om sig. Bara att se till att man inte avslöjar sig, inte lätt att lista ut vem man är, jag kan lika gärna vara min onde tvillingbror, Abdallah.

OBS: Jag kanske ljög om det här, det här är kanske min första användare.
Citera
2008-08-28, 14:07
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen
Det här är min 4:e användare på ett par månader, lyckas av nån anledning att bli avstängd hela tiden. Men det är bara att firra sig en ny användare och köra igång igen. Så att bli avstängd betyder inte mycket mer än att man får döpa om sig. Bara att se till att man inte avslöjar sig, inte lätt att lista ut vem man är, jag kan lika gärna vara min onde tvillingbror, Abdallah.

OBS: Jag kanske ljög om det här, det här är kanske min första användare.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in