2008-08-26, 21:15
Medlem
J.Ns avatar
Jag fick ett inlägg raderat i den korta Sofia Karlssontråden i går, ett litet tag efter jag fått ett inlägg raderat i bildtråden av impieteer. Det sistnämnda med hänvisning till att det var en länk till min blogg, som är en metroblogg, vilket inte var tillåtet. Något som var okänt för mig, bland annat eftersom det inte är nämnt här att det även gäller bloggar.

I går postade jag också två inlägg till med länkar till bloggen, en i Lars Winnerbäcktråden och en i tråden om Malmöfestivalen om Dropkick Murphys. De två inläggen finns kvar.

Jag blir inte klok på vad som skilde ut Sofia Karlssoninlägget så att det bröt nog mot reglerna och behövdes tas bort, jämfört med de inläggen jag gjorde i Lars Winnerbäcktråden och det om Malmöfestivalen/Dropkick Murphys? Eller snarare, hur skulle jag formulerat mig i Sofia Karlssontråden eftersom det verkar varit där problemet fanns? Alla följde topic så vitt jag kan se.

Efter att ha frågat impieteer, som säger sig vara osäker själv, så hänvisar han mig till att starta en tråd här.

Inlägget i bildtråden som impieteer raderades med motiveringen

"Vi har haft en massa spammare senaste tiden som länkat till sina Metrobloggar för att tjäna pengar så vi kommer att radera dem i fortsättningen. Vill du visa bilder på dig, så lägg upp dem på nån av de vanliga bilduppladdningssidorna".

En spammare i mina ögon är någon som postar saker som folk inte vill ha. Att posta en länk till två bilder i en blogg ser jag inte som spam eftersom det följer trådens ämne och snarare är lättare att använda för den som vill se bilderna som behöver klicka en gång för båda bilderna. Själv tycker jag det blir jobbigare ju fler gånger jag behöver klicka och tycker snarare det skulle ses som spam där det är många bildlänkar i de olika bildtrådar som finns...

Om problemet gäller metrobloggen i sig, så tycker jag samma sak borde gälla alla bloggar som har banners o dyl för att tjäna pengar eller de som pratar och hänvisar till saker de själva själva gett ut och säljer, som i de två exemplena jag anmälde i går kväll, samt i dag på morgonen, eftersom det ligger förtjänstmöjligheter som är högre än någon som aktiverat sin metroblogg har. Jag har svårt att se att det blir konsekvent användning av reglerna om det ena är okej, men inte det andra.

Jag försöker bara förstå var gränserna går för de ibland inte helt lättförståeliga reglerna och just i dessa fallen förstår jag inte det alls
Senast redigerad av J.N 2008-08-26 kl. 21:19.
Citera
2008-08-26, 22:07
Medlem
Ruskigbusss avatar
Det som följer är ENBART mina egna privata reflektioner och skall på intet sätt ses som varken officiell hållning eller vad moderatorerna i allmänhet anser. Dessutom vill jag inte kommentera det enskilda ärendet eftersom detta är under diskussion i Outlaw, och admin eventuellt kommer att säga sitt. Så detta är bara mina åsikter rent principiellt.
-------------------------------------------------------------------------

JAG tycker att eftersom

1. Metrobloggen uppenbarligen betalar för varje klick, om än till en urusel taxa, de som registrerar sej där bör vara ganska medveten om detta.

2. Reglerna förbjuder referals och andra sätt att "lura" folk för egen vinning.

3. Det inte finns något starkt skäl till att länka till sin egen blogg för att visa EN bild. (Det hade varit skillnad om det var t ex en bildserie, eller något som inte gick att visa på annat sätt.)

Så är det uppenbart så att de som väljer att länka till metrobloggen för att visa en bild, bryter mot regel 1.01 - som lyder i sin helhet:

Citat:
Ursprungligen postat av Reglerna
1.01. Reklam och annonsering är förbjuden

Den som postar kommersiell reklam (spam) i forumet blir avstängd, utan varning. Det är inte tillåtet att använda diskussionsforumet för annonsering.

Undantag:

Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats eller blogg i sin signatur, även om den är kommersiell.

Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge inte huvudsyftet är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen.

Referal-länkar får publiceras ifall ingen tjänar pengar (eller andra fördelar) på länken, samt att det finns godtagbara orsaker till att inte länka till webbplatsens startsida.

Det är tillåtet med bortskänkes-annonser i avdelningen "Recycle your stuff", med undantag för all hantering av läkemedel och droger.
All form av narkotikahandel resulterar i bannlysning. Gränsfall resulterar i varning. Att diskutera narkotika och narkotikahandel är tillåtet så länge det inte kan betraktas som försök till narkotikahandel.

Notera den fetstilta delen. Man FÅR publicera referallänkar (som detta kan sägas motsvara) - om det inte går att länka på annat sätt.

Detta går när det gäller en bild, eller hur?

-------------------------------------------------------------------------
Det som står ovan är ENBART mina egna privata reflektioner och skall på intet sätt ses som varken officiell hållning eller vad moderatorerna i allmänhet anser. Dessutom vill jag inte kommentera det enskilda ärendet eftersom detta är under diskussion i Outlaw, och admin eventuellt kommer att säga sitt. Så detta är bara mina åsikter rent principiellt.
Citera
2008-08-26, 22:26
Medlem
J.Ns avatar
Tack för svaret.

Det var inte en bild det gällde, utan flera, vad det gällde både bildtråden och Sofia Karlssontråden. Den sistnämnda såg jag även texten om konserten som relevant och fann det lättare med en länk istället för flera.

Det vore även intressant med dina, och andras, åsikter om jämförelsen med de som har banners o dyl för att tjäna pengar eller de som pratar och hänvisar till saker de själva själva gett ut och säljer, som jag tycker är relevant.
Senast redigerad av J.N 2008-08-26 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in