2008-08-25, 17:35
Medlem
Laxkorvs avatar
Några av mina vänner säger att det är helt fel att säga "Oj vilken stor rap!". De säger att en rap kan vara hög, men inte stor. Själv säger jag att en rap är stor, och har hört flera andra säga det, och någonstans måste jag väl ha fått det ifrån?

Är det korrekt att kalla en rap för stor, eller kan man bara säga att den är hög?
Citera
2008-08-25, 19:19
Medlem
jesusfreaks avatar
Varför prata om det överhuvudtaget?
Och om du nu ska göra det, så kan bara en rap vara hög, inte stor. Möjligtvis lång, stinkande, luktfri, tyst, basig, ljus och så vidare.
Men eftersom det inte finns någon materia i en rap så kan den inte vara stor. Om det inte mot förmodan finns materia i den, men då kallas den oftast för uppstötning eller spya, och då går stor att använda.
Citera
2008-08-25, 19:41
Medlem
Tonspråks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxkorv
Är det korrekt att kalla en rap för stor, eller kan man bara säga att den är hög?

Om man hävdar att en rap är hög kan det lätt skapa förvirring bland musiker. En hög ton är nämligen något helt annat än en stark ton. Själv slår jag ett slag för en kraftig rap.
Citera
2008-08-25, 19:41
Medlem
Laxkorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusfreak
Varför prata om det överhuvudtaget?
Eftersom någon rapade och någon sa att rapen var stor och fick då höra att det var fel att säga så?

Fast jag kan medge att det slutade med att det blev en dum stor argumentation, just därför vill jag ha lite "bevis" på vad det är man kan säga.
Citera
2008-08-25, 19:51
Medlem
Finwës avatar
Vill man vara pedantisk med betydelser är det ju som Jesusfreak säger. En rap, som är ett abstrakt objekt, kan ju inte ha en fysisk storlek, och då inte heller vara stor i en fysisk bemärkelse.

Språket är dock sällan exakt så enkelt, så jag tycker gott man kan säga "stor rap", även om, som någon påpekade, "kraftig" nog är ett mer passande adjektiv.

Det är ju inte otänkbart att tänka sig (eh?) att någon kallas "storrapare", vilket väl borde kunna peka på så väl raparens status, som raparnas beskaffelse.
Citera
2008-08-25, 20:02
Medlem
Laxkorvs avatar
Lite OT språkligt sett, men är det inte luft/någon magsyra som pressas upp när man rapar, och kan man inte då se det som "en stor mängd luft" som pressas fram och därför blir en stor rap?
Citera
2008-08-25, 20:28
Medlem
Finwës avatar
Det är ju åtminstone luft, så det var ingen dålig observation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in