Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-25, 13:16
Medlem
Nina Hartleys avatar
Jag har modem och router till 3 datorer i hemmet. 2 laptops och 1 stationär.
Internet funkar felfritt till två av dom, men till min nyaste Laptop strular det.

När jag sätter in internetkabeln så funkar internet i någon minut, innan det kommer upp en gul triangel nere vid "anslutningsikonen" vid startmenyn där det står att jag endast har "limited och no-connection" till internet.
Jag vill minnas att jag har pillat en del med mina olika anslutningar i min laptop, och att det kanske bara är något som behöver installeras om.
Citera
2008-08-25, 19:21
Medlem
Fast ip

Testa att sätt fast ip.
Citera
2008-08-25, 21:53
Medlem
Nina Hartleys avatar
Okej, tack.

Hur gör man det?
Citera
2008-08-25, 23:43
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nina Hartley
Okej, tack.

Hur gör man det?

Högerklicka på nätverkskortet och välj "egenskaper" dubbelklicka på tcp/ip en bit ner i rutan. Sätt sen en adress (ta någon inärheten av det som routern delar ut) och sätt sen routerns ipnr som gateway. Du behöver antagligen gå in i routern och peta lite oxå för att lägga in det fasta ipnummret någonstans. Gränssnitten ser ju rätt olika ut så jag kan inte säga exakt hur.
Citera
2008-08-26, 00:46
Medlem
Plastbunkers avatar
Det du börjar med är att gå på start->kör->cmd.
Sen skriver du där ipconfig, vad som visas som gateway är ditt modems interna ip, dvs ipadressen den använder i det nätverk du har hemma.

Sen går du på start->kör->ncpa.cpl
Här kommer du till nätverksanslutningar, antar du skulle köra med kabel? Då högerklickar du på "anslutning till lokalt nätverk" väljer egenskaper, går ner på internetprotokoll (tcp/ip), dubbelklickar där.

Nu ska du välja "använd följande ip-adress" och mata in siffrorna som ska vara din ip. Ipadressen ska vara samma som gateway på de tre första. Vanligtvis är gateway 192.168.1.1 vilket gör att du kan ta Ip-adress som t.ex 192.168.1.100, välj inte över 200 på sista, brukar krångla ibland då.
Nätmasken ska fylla i sig själv, annars är den nästan alltid på mindre nätverk som ditt 255.255.255.0, men inte alltid så.
Gateway är just den gateway du fick i cmd under ipconfig.

Dnserna borde du inte behöva ställa in, routern borde kunna tilldela dessa automatiskt. Om problemet kvarstår kan du ju kika på nån av datorerna där internet funkar vad din internetleverantörer har för primära och sekundära dnser.

Funkar detta ändå inte kan du gå in i cmd och dra en ny ipconfig. Är inte ipuppgifterna där identiska med de du skrev in tidigare är ditt nätverkskort redo för tippen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in